Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TABLOID Det handlar inte bara om gratistidningar på den danska
tidningsmarknaden för tillfället. I dag byter Berlingske Tidende, som
första prenumererade riksmorgontidning, också format – från broadsheet
till tabloid.

Bytet till det mindre tabloidformatet har skett stegvis, ungefär som
för Dagens Nyheter, Göteborgs- Posten och Sydsvenskan i Sverige. Först
har bostads- och magasin-delen bytt och nu är det dags för hela
tidningen, inklusive näringslivsdelen Business.

Bytet kommer efter en period av hård ekonomisk prövning för den
Orkla/Mecom-ägda tidningen. En lång tids upplagefall bromsades i fjol,
då upplagan låg kvar på 124 000 ex, och då lyckades tidningen också
redovisa en vinst, på 43 miljoner kronor. Men med den turbulens som nu
råder på marknaden, med stenhård gratiskonkurrens och den påtvingade
lanseringen av en egen gratistitel, Dato, är det en tuff ekonomisk
framtid tidningen möter.

Den som vill se hur nya Berlingske ser ut kan se här: på webben görs en bra presentation av omgörningen via webb-tv.

Fler bloggar