Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

PEJLING Fler tv-kanaler än SVT:s borde få ta del av de medel
svenskarna betalar i tv-licens. Det hävdar 54 procent av de tillfrågade
i en Temoundersökning som i veckan publiceras i Bonnierkoncernens
Medienytt. Och gissa vilken kanal som ligger bäst till för att få
pengarna…

Gissat färdigt? Japp, det är Bonnierdominerade TV4. Av de som tycker
att fler kanaler borde få del av licensmedlen anser 41 procent att
fyran är bland de kanaler som är förtjänta av den sortens finansiering.
Tvåa på listan, av de icke-licensfinansierade kanalerna, är TV3 med 21
procent, följt av Kanal 5 med 20 procent.

Undersökningen, som är en av de attitydpejlingar som Bonnierledningen
regelbundet gör i mediefrågor, ger ett aningen svajigt intryck –
och gör det uppenbart
att svenska folket har väldigt dålig kunskap om hur licenssystemet
fungerar.

Men Bonnier lär förstås ändå använda sig av den, som påtryckningsmedel
i mediepolitiken. Det är ju två frågor som är viktigast av alla i
Bonniers allt mer aktiva påtryckningskampanj mot politikerna: frågan om
presstöd och villkoren för TV4.

Att TV4 ska få licenspengar är det naturligtvis ingen som tror. Däremot
kommer Bonnier att göra allt för att få regeringen att agera när det
gäller de villkor som gäller för reklamen i TV4, så att de likställs
med de som gäller för TV3 och Kanal 5, som sänds från England.

Fler bloggar