Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

REKLAMFÖRBUD? I går tog sommarregeringen beslutet att tillsätta en
utredning som ska ”kartlägga utveckling och omfattning av
könsdiskriminerande reklam i Sverige, samt lämna förslag på hur den ska
undvikas.” Det riskerar att bli en av utredningsväsendets verkliga
kalkoner.

Dagens Nyheter skriver klokt på ledarsidan i dag (läs här)
om varför tanken på ett förbud mot könsdiskriminerande reklam är fel
och varför regeringens beslut i går om att tillsätta en utredare som
ska granska frågan är slöseri med skattepengar.

Jag skrev om saken i en krönika i april (läs här) och efter att ha läst direktiven till statens utredare (läs dem på regeringens hemsida)
ökar bara intrycket av att detta är ett enda stort spel för galleriet –
igångdraget av Göran Persson i hans famösa tal på s-kvinnornas kongress
häromåret och därefter landat i Jens Orbacks knä.

Orback talar om hur ”Könsstereotypa framställningar begränsar
handlingsutymmet och livssituationen” för främst unga flickor och
kvinnor. Det är lätt att hålla med om. Men detta är inget man kommer åt
genom att lagstifta mot sexistisk reklam. I så fall får man dra gränsen
för vad som är sexistiskt orimligt tidigt – och förbjuda en mycket stor
del av det som i dag syns i den offentliga miljön och i medierna. Och
då pratar vi inte om att värna jämställdheten, utan om långt driven
censur