Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

POLITISK REKLAM TV4 öppnar sina nischkanaler för politisk reklam i
valrörelsen – och flera partier har redan nappat. Men räkna inte med
att de här små reklamrullarna ska röra om alltför mycket i opinionen.

här ser det ut när moderaterna gör tv-reklam i årets valrörelse – och så här ser det ut när folkpartiet gör det.

Att partierna satsar på tv-reklam är inte mycket konstigare än att de
tidigare satsat på bioreklam. Lockelsen att få både vad statsvetarna
kallar urvalsmakten (d v s styra vilka ämnen som syns) och
redigeringsmakten (d v s styra hur presentationen i medierna går till)
är självklart övermäktig. Folkpartiet har till och med valt att göra ut
sin reklamfilm som en nyhetssändning, i hopp om att trovärdigheten ska
öka.

Genomslaget kommer dock att bli ungefär lika marginellt som det
tidigare blivit för bioreklamen. De kanaler som sänder reklam är Kanal
Lokal, TV4 Plus, TV400 och TV4 Fakta och av dem är det bara TV4 Plus
som har mer än en minuts genomsnittlig tittartid per dag bland
tv-tittarna.

Det mest intressanta med satsningen är att TV4 chansar på att det inte
ska bryta mot avtalet med staten att ta in politisk reklam i de
svensksända nisckhanalerna. Formuleringen i avtalet är luddigt, men där
finns åtminstone inget uttryckligt förbud, på det sätt som finns i SVT
och TV4.

Filmerna, då?Nja, inga kioskvältare. Moderaternas
demonstrationstågsfilm är bara märklig och helt poänglös. Folkpartiets
film är sakfrågebaserad och fungerar bättre – fram till den fejkade
väderleksrapporten på slutet, då allt kollapsar.