Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

SLUTDEALAT Med en parafras på förre finansministern skulle man kunna
säga att försäljningen av Orkla Media blev en jävla skit, men nu har
den baxats ända hit – till en slutförd försäljning.

I morse blev detaljerna helt klara: brittiska Mecom betalar 7 miljarder
kronor för hela Orkla Media, med undantag för tidskriftsförlaget
Hjemmet Mortensen (hälftenägt) och tyska Netzeitung. Mecom, som haft
problem med upplåningen, ska dessutom upp med ytterligare 1,3 miljarder
inom två år, eftersom de beviljats en köpkredit från Orkla. Orklas
ägandepost i Mecom kommer att uppgå till 20 procent, vilket gör att
Orkla gått från att vara helägare av Nordens femte största mediekoncern
till att vara minoritetsägare i en splittrad och underfinansierad
europeisk tidningsgrupp.

Visserligen med några miljarder extra på banken, men ändå: det är
oerhört långt från den ambition som ursprungligen fanns om att hitta en
vital europeisk partner med stark internetverksamhet, för att kunna
växa som mediegrupp, i konkurrens med Schibsted och Bonnier. Eller för
att tala klartext: det är Nordens största mediedeal på många år, men
sannerligen inte den bästa – för någon av parterna.

(Läs mer om affären, plus en intervju med nye Mecom-basen Björn Wiggen
– han som en gång drog igång hela försäljningscirkusen, men som nu fått
sitt eget bolag tillbaka i knät, via en köpare som han enligt uppgift
varit motståndare till – hos norska Kampanje. Där finns också en intervju med köparens frontfigur David Montgomery)