Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MEDIEKÖP Ytterligare en stor medieaffär i Norden togs hem av
riskkapitalisterna. Irländaren David Montgomery och hans Mecom får ta
över Orkla Media, om än med en norsk ägarryggsäck. Nu väntar alla på
styckningen av företaget.

Det är inte bara de upprörda reaktionerna från medarbetarna som gör
gårdagens aviserade försäljning av Orkla Media till Mecom till en dålig
lösning. Framför allt är uppgörelsen fjärran från den vision som
företagsledningen luftade i fjol om att utveckla koncernen till ett
”modernt medieföretag”, med hjälp av en europeisk samarbetspartners med
strategiska styrkor, exempelvis inom nya medier.

Denna goda cigarr är knappast brittiska Mecom. De är istället
riskkapitalister som, med stark finansiell uppbackning, specialiserat
sig på att köpa olönsamma tidningar och rationalisera hårt för att på
sikt kunna sälja med god lönsamhet. Senaste köpet var tyska Hamburger
Morgenpost, men Mecom har också köpt en andel av Berliner Verlag och
holländska Limburg Group – och utöver Orkla har bolaget också anmält
sig som spekulant på franska Delaroche och holländska Koninklijkje
Wegener.

Frontfiguren David Montgomery äger själv bara tre procent av Mecom, som
istället kontrolleras av en rad investmentbolag, bland dem Jupiter
Asset Management och Lansdowne Partners. Men det är Montgomery som
symboliserar företaget. Han har en gedigen bakgrund inom brittisk
dagspress, med chefsjobb på Daily Mirror, News of the World och The
Sun. På 1990-talet var han koncernchef i Mirror Group och höll då i de
hårdhänta nedskärningarna i koncernen – sparpaket som givit honom en
stämpel som ”tidningsslaktare”. Sedan hans Mecom tog över Berliner
Zeitung i fjol har missnöjet med honom där också varit stort – och
bland annat tagit sig uttryck i öppen kritik på förstasidan i den egna
tidningen.

Att någon form av styckning av Orkla är att vänta nu betvivlar ingen,
trots ledningens försäkringar om motsatsen. Den finansiella styrkan hos
ägarna är knappast sådan att de kommer att klara sig utan att relativt
snart sälja av enskilda delar – bland dem den polska verksamheten, där
det inte saknas lokala intressenter.

Läs mer om Orkla-affären hos norska Kampanje och Dagens Näringsliv.

Fler bloggar