Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

TITTARSIFFROR Namnbytet från ZTV till TV6 och steget till frikanal i det digitala marknätet har inneburit ett ordentligt tittarlyft för Viasat-kanalen.

Sedan skiftet den 9 maj har TV6 tagit steget upp till att närma sig de fem stora (SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5) och att lämna de övriga i ”small five” (TV4 Plus, Discovery, MTV och Eurosport) en bit bakom sig. Förra veckan hade TV6 en daglig räckvidd på över tio procent (10,8), enligt mätningarna från MMS – något ZTV aldrig mäktade med. Sju minuter om dagen lade svenskarna på TV6 förra veckan, att jämföra med ungefär fyra minuter som ZTV som bäst brukade nå.

Närmaste konkurrenten bakåt är TV4 Plus, med fyra minuters tittande. Närmast före i statistiken ligger Kanal 5 med 15 minuter och en daglig räckvidd på 19,6 procent.

Sedan starten har TV6 haft sju program som nått över 150 000 tittare, med en topp på 820 000 för Champions League-finalen mellan Barcelona och Arsenal.

Fler bloggar