Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

MEDIEKONCENTRATION Ibland är munnen full av vad tanken egentligen säger.

Skrev i går om Mittmedias köp av Länstidningen i Östersund (läs här). En rolig skrivning om affären finns på Östersunds-Postens webb där tidningsledningen ger fem svar på frågor om köpet av LT. På frågan ”Är det sådana här tidningsköp som kallas mediekoncentration?” blir svaret ”Ja. Men mångfalden kanske garanteras därför att bägge tidningar blir kvar”.

Någonstans misstänker jag att ledningen egentligen tänkte svara att mångfalden ”kan garanteras”. Men ordet ”kanske” (en freudian slip?) är onekligen sanningsenligare.

Den som vill ha ett mått på mångfalden i dagspressen kan också titta i den senaste utgåvan av rapporten ”Den svenska mediemarknaden” som Nordicom släpper i dagarna. Där framgår att de fyra största dagstidningsägarna i Sverige (Bonnier, Schibsted, Hjörne och Mittmedia) nu kontrollerar 57,5 procent av den samlade svenska dagspressupplagan. Det är nytt rekord. Och då var det ändå före måndagens affär.

Fler bloggar