Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

DIGITAL-TV Bollnäs, Borlänge, Hudiksvall, Mora. På tisdag ansluter sig ytterligare fyra regioner till det digitala marknätståget. Omläggningen går som på räls – och den kritiska diskussionen om statens stora tv-projekt har nästan helt klingat av. Annat är det i Sydkorea.

I övermorgon inleds sista steget i den andra etappen av nedsläckningen av det analoga tv-nätet. Ett 60-tal sändare berörs, när bland annat Dalarna ska digitaliseras. Inte helt utan vånda, om man pejlar stämningen
i lokalpressen. Tidningen Dala-Demokraten berättar om de boende i Skräddarbacken, som länge levt i sändarskugga och inte kunnat få in TV4 analogt – och som nu tvingas konstatera att de nog inte lär kunna få kanalen digitalt heller.
De kritiska rösterna mot omläggningen är dock förvånansvärt få. Trots att det verk-
ligen inte saknas diskussionsämnen.

Ett sådant är vem som vinner mest på digitaliseringen. Att det statligt ägda Boxer är en av vinnarna blir allt tydligare. Första kvartalet 2006 var det Boxer som ökade antalet abonnemang mest av de digitala konkurrenterna: med hela 39 procent, till totalt 569 000 abonnemang. Därmed betalar sig bolagets intensiva reklamsatsning: i†fjol lade Boxer 66 miljoner på reklam för sitt digitala utbud – vilket, i förhållande till omsättningen, gör bolaget till den mest aggressiva aktören på marknaden.
En annan fråga är hur bra utbudet egentligen blir. Både Boxer och kulturdepartementet har dragit stora växlar på att det nu blir fler frikanaler i det digitala marknätet, efter den senaste tilldelningen av marknätslicenser, men utbudsförbättringen tycks redan ha drabbats av grus i maskineriet. Senast den 31 maj skulle de nya frikanalerna vara igång, enligt regeringens beslut i februari. Den tidsplanen kommer uppenbart inte alla de nya kanalerna att klara. Viasat gör det, genom att lyfta över innehåll från ZTV till nya TV6, och kan därför dra igång redan dem 9 maj, men när det gäller Aftonbladets Storstads-tv och Axess television verkar risken vara stor att det inte blir någon lansering förrän efter sommaren. Enstaka provsändningar kan det bli i maj, för att inte riskera att förlora licensen, men den fullständiga tablån lär inte vara på plats förrän i september. Alla frikanaler kommer dessutom inte att nå hela tv-publiken, eftersom räckvidden är begränsad. Därmed kvarstår bilden av fri tv-utbudet som väldigt magert, med bara 18 månader kvar innan hela Sverige ska vara tv-digitaliserat.
Och sedan finns ju den stora existentiella frågan: är digital-tv verkligen framtiden? En kartläggning i tidningen Variety visar att det kanske mest teknikskiftesbenägna landet i världen, nämligen Sydkorea, är bland de mest skeptiska till digital-tv. Medan mobil-tv snabbt tar marknadsandelar är det bara 17,8 procent av befolkningen där som bytt till
digital-tv, vilket är betydligt lägre än i Sverige, och enligt prognosen kommer bara drygt hälften av de koreanska hushållen att ha tillgång till digital-tv 2010.
Frågan är vem som kommer att ha bäst tv-utbud.

Fler bloggar