Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BUDKAOS ”Det är svårt att jämföra de olika buden”, sade Orklas koncernchef Dag J Opedal på dagens bolagsstämma – och förvarnade därmed om att säljprocessen lär ta tid. Men det kan inte skyllas på några andra än Orkla själva, som så tydligt signalerat att de kan tänka sig alla möjliga styckningsscheman för sitt mediebolag.

Tidningen Kampanje listade i går de olika sätt som Orkla skissat som möjliga för utförsäljningen av mediedivisionen. Antingen säljer de hela bolaget, utom förlagsdelen (som danska Egmont har budrätt på) och den tyska verksamheten (som är en av få verksamheter med en stark webbdel), eller kan köparna plocka bland olika delar. Uppdelningen är främst geografisk: man kan välja mellan Danmark, Östeuropa, Danmark eller Norge. DR-bolagen kan också köpas separat – och för att krångla till det hela ordentligt har Orkla också klargjort att de kan tänka sig att sälja ägarandelarna i regiontidningarna Bergens Tidende och Adresseavisen separat.
Exakt hur många bud som kommit in vill Orkla inte offentliggöra, trots att tiden för de indikativa buden gick ut i dag. Kända är buden från norska Dagbladet, som erbjuder åtta miljarder för hela rasket – vilket knappast lär räcka – och regiontidningskoalitionen Fire Store (Bergens Tidende, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad och Faedrelandsvennen). Sannolikt har också norska A-pressen lämnat ett bud, liksom Schibsted, om det går att förena med de norska ägarkoncentrationslagarna. Isländska Dagsbrun uppges ha lagt ett bud på den danska dagstidningsdelen, Det Berlingske Officin, och en lång rad riskkapitalbolag – bland dem Providence, Apax, Goldman Sachs Capital Partners, Nordic Capital och Mecom – lär också finnas med bland budgivarna. Däremot uppges Bonnier helt ha dragit sig ur processen, enligt norska medier.
Ägandet av regiontidningarna är komplicerat. Schibsted har 34,3 procent i Adresseavisen och 24,4 procent i BT. Svenska Ander-koncernen (NWT) äger 20 procent i BT och kan säkert tänka sig öka. Den andel som Orkla nu kan tänka sig att sälja ut är 18,7 procent i Adresseavisen och 28,5 procent i BT.
Ett besked om försäljningen kan komma före semesterperioden, sade koncernchefen Opedal i dag.