Annons

Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NYA MEDIER The Economist är en tidning med förmågan att nästan alltid sätta fingret på det relevanta, utan överdrifter. Deras bilaga om nya medier, i veckans nummer, är det mest sansade jag läst i ämnet på länge – eoner från den svenska blogggdebattens pajkastning.

I måndags debatterade Publicistklubben i Stockholm de nya villkoren för journalistiken, i en medievärld som gått från passiv masskonsumtion av medier till masskommunikation och interaktion, mellan medier och dess publik. Eller skulle debattera: istället blev det mest den vanliga pajkastningen (jag satt i panelen och får ta mitt ansvar för att det hela inte lyfte), med synpunkter som att bloggandet mest handlade om ”dynga” och att det bara var relevant för några promille ur mediepubliken; mestadels lattesörplande Söderbor.
The Economists survey om new media i det nummer som finns ute nu är lite intressantare än så och lyckas, utan att komma med så mycket nytt, fånga upp några av de centrala frågorna i den massmediala revolution som faktiskt pågår. Den visar betydelsen och tyngden i det ökande publikdeltagandet i medieflödet – och pekar på hur detta faktiskt kan få journalistiken att bli bättre. Och den ställer den kanske viktigaste frågan just nu: Vad är, egentligen, ett medieföretag?

Läs ett smakprov ur rapporten här.