Martin Jönsson om reklam & medier

Martin Jönsson

Martin Jönsson

REKLAMKRITIK Det är inte bara Göran Persson och Laila Freivalds som är sura på Ryanairs annonser. Brittiska konsumenter är det också.

Media Guardian redovisar i dag listan över de annonser som orsakade flest anmälningar i Storbritannien under 2005.
Listan toppas av Kentucky Fried Chicken, som kritiserades för att de i en kampan javisade hur folk pratade med munnen full av mat. Ett ohyfsat uppträdande och ett dåligt exempel för barn, hävdade många anmälare – dock utan att vinna gehör hos granskningsinstansen ASA. Andra kampanjer som ogillades handlade bland annat om könskränkande reklam (Mazda) och smaklöshet (en reklamfilm för Pot Noodle som visade hur en man försökte dölja ett blåsinstrument av mässing i sina byxor).
Femma på listan, med 319 anmälningar, var Ryanair, som nyligen stämdes av statsministern och förra utrikesministern för brott mot lagen om namn och bild i reklam. Här gällde det dock en annan kampanj: en tidningsannons åtta dagar efter bombdåden i London i juli 2005, med rubriken ”London fights back”. Anmälarna hävdade att annonserna inte visade respekt för offren – men fick ej gehör hos ASA.

Fler bloggar