Hanna Dunér om reklam & medier

Hanna Dunér

Hanna Dunér

REKLAM Kappahl, Lindex, Cubus, MQ, Sisters, H&M-vilken reklam är vilken? Inte många kan se skillnad på dem. Men en det inte går att ta fel på längre ä Gina Tricot och deras Pernille.

I förra veckan var det premiär för Lindex nya reklamkampanj No Limits. Satsningen är en förlängning av reklamkonceptet ”Fashion Report”, som lanserades 2005.

Från början handlade Fashion Report om före detta supermodellen Emma Wiklund som rapporterade om mode från olika ställen i världen – Paris, London. Milano.

Vad exakt det ska stå för idag är svårt att säga. Men reklamfilmerna är snyggare nu än då och Lindex satsar mer på genomslagskraftig musik.

Fjolårets höstkampanj ”The knitting report”, fick större genomslag än någon tidigare kampanj i Fashion report. Det var med den färgstarka rödhåriga modellen Caroline Winberg som propagerade för mer stickat. Och den första modellen att ersätta Emma Wiklund.

Caroline Winberg medverkar även i årets höstkampanj (har redigerat texten här efter att en uppmärksam läsare påpekat ett faktafel).

Stark musik som fastnar och tydliga budskap är receptet för den fortsatta utvecklingen av Fashion report, har marknadschef Johan Hallin tidigare sagt till SvD Näringsliv.

Höstens kampanj beskrivs som ”ytterligare ett led i att förflytta Lindex varumärke mot hög modegrad”.

Och visst, filmen är snygg, inspelad på en tågperrong och med en ny version av 80-talshiten Puttin’ on the Ritz.

Samtidigt måste det sägas att den inte skiljer sig särskilt från andra reklamfilmer för modekedjor.

Mode handlar om förändring, variation och förnyelse, vilket naturligtvis måste speglas i reklamfilmerna. Men som för vilken annan marknadsförare som helst också om konsekvens, kontinuitet och igenkänning.

Med det senare kan det inte finnas någon klädkedja som har lyckats så bra som Gina Tricot – till och med min pappa kopplar musiken till de alltid likadana reklamfilmerna med modellen Pernille.

Låten som kan spelas i reklamradio utan ord, och man vet ändå att det är reklam för Gina Tricot. Alltid med produkten i fokus, och till vilken kostnad sedan? Det kallar jag effektiv marknadskommunikation.

Se Lindex nya film här.

Fler bloggar