Hanna Dunér om reklam & medier

Hanna Dunér

Hanna Dunér

BETALNING PÅ NÄTET ”Det skulle vara väldigt svårt att upprätthålla en effektiv nyhetsorganisation utan att ta betalt för digitalt innehåll”.


Det är Financial Times (en av de få tidningar som har lyckats göra en affär av att ta betalt för delar av sitt innehåll på nätet) vd John Ridding som är ute och pratar om tidningens framgångar med en prenumerationsbaserad betalningsmodell för digitalt nyhetsmaterial.

Till skillnad från många andra tidningar som kämpar hårt för att klara sin överlevnad i den kärva annonskonjunkturen, har FT lyckats med att ta betalt på nätet, samtidigt som man har höjt prenumerationsavgiften, säger John Ridding.

Hans råd till andra tidningar är att även de måste ta fram produkter och erbjuda unika värden som användarna är beredda att betala för.

Han säger också att nästa steg för nyhetssajterna och hela industrin är att utveckla så kallade mikrobetalsystem som gör det möjligt för läsare som inte vill prenumerera att köpa lösa artiklar på nätet. Läs mer här.

Det är lätt för nyhetssajter som Financial Times med sin extrema särställning och med en veckotrafik som inte svenska sajter kommer i närheten av, att prata om att det är lätt att höja prenumerationspriserna.

FT:s läsare, många av vilka jobbar i finansbranschen, är i viss mån beroende av det material som tidningen låser in bakom betalväggar. En annan sak att komma ihåg är att det inte i första är hand privatpersoner utan företag som ligger bakom prenumerationerna.

För svenska nyhetssajter är situationen helt annorlunda. De har inte trafikvolymer som kommer i närheten av de amerikanska, vilket gör det svårt att generera tillräckligt med intäkter från den lilla grupp som potentiellt skulle vara villig att betala för innehåll. Ingen av de svenska tidningarnas befintliga innehåll är heller unikt nog för att läsare inte skulle klara sig utan det.

Hur man tar betalt på nätet är en svår nöt, i alla fall för svenska tidningsföretag att knäcka. Svårast är kanske att lista ut vad läsarna är villiga att betala för.

Här är några läsares egna förslag på tjänster och produkter som de skulle kunna tänka sig att pynta en slant för.

Fler bloggar