Hanna Dunér om reklam & medier

Hanna Dunér

Hanna Dunér

REKLAM-VM I CANNES Hittills har det varit magert med priser för svensk reklam i Cannes Lions, reklam-VM i Cannes. Men i går presenterades vinnarna i kategorin digitalt, vilket som vanligt ledde till prisregn över Sverige.

18 nomineringar i kategorin resulterade i 10 lejon för de svenska byråerna. Det finaste priset gick till Åkestam Holst som belönades med ett guldejon för sin kampanj ”Stefan the Swopper” för Posten, som tidigare i år vann ett guldägg i reklam-SM Guldägget.

Göteborgsbyrån Daddy som nyligen förvärvades av amerikanska Crispin Porter + Bogusky och som numera går under namnet Crispin Porter + Bogusky Europe plockade hem tre priser, för Heinz, SAS och Posten.

En av Sveriges mest prisbelönade byråer Forsman & Bodenfors vann ett silver för sin kampanj för Sveriges Radio, ett för sin egna sajt samt ett brons för Ikeas garderobskampanj.

Icas reklambyrå King belönades med ett silver för kampanjen Ekodansen, och yttertligare ett pris i samma valör gick till Great Works och kampanjen In an Absolute world för Absolut vodka. DDB Stockholm tog hem ett brons för Volkswagen.

Se alla vinnare i den digitala kategorin här.

Även om Sverige har gjort hyfsat ifrån sig, beskriver många årets reklamfestival som mager och tom på kreativitet. Kanske är det vi ser ett reklamår präglat av stramare budgetar och osäkerhet både bland kunder och reklambyråer.

Jag håller oavsett inte med amerikanske reklamjournalisten- och kritikern Bob Garfield som säger att reklamåret med undantag för Burger Kings Whopper Virgin-kampanj är ”ett stort svart hål”, globalt.

BK-kampanjen är fantastisk, men det finns även andra jobb som som lyser upp tävlingen. Den annorlunda platsannonsen The best job in the world för Tourism Queensland, som hittills har vunnit tre lejon, varav ett Grand Prix är ett av dem.

CP+B:s Facebook-kapanj Whopper Sacrifice som ledde till att 234 000 personer ”offrade” tio av sina Facebook-kompisar för en Whopper är en annan.

Jag säger som Teressa Iezzi, redaktör för amerikanska Creativity Magazine – Cannes i år är inte en katastrof, det är en tävling präglad av en industri i utveckling.

En utveckling där idéerna flyttar från traditionell reklamfilm mot alltmer digitalt. Teressa Iezzi säger till en av de stora internationella branschtidningarna att det är betydligt färre starka filmbidrag än tidigare, men samtidigt massor av spännande idéer som inte nödvändigtvis passar in i någon av de traditionella kategorierna.

Och visst är det så, att i takt med att industrin förflyttar sig så måste branschforum, organ och tävlingar följa efter. Sveriges reklamförbund byter namn till Sveriges Kommunikationsbyråer och Cannes Lions tog i fjol in design som en ny kategori. I år var det pr-industrins tur att få delta.

Kanske är det dags att kasta om, byta ut och vända upp och ned på kategorierna i reklamtävlingarna när de uppenbarligen blir allt er irrelevanta. Men det är en helt annan diskussion.

På lördag är det dags för prisutdelningen i vad som fortfarande anses vara de mest prestigefulla kategorierna Film, Titan och Integrerat.

Fler bloggar