Redaktionschefens blogg

Martin Jönsson

Martin Jönsson

INTERAKTIVT Redaktionernas nya utmaning är att – öppet och transparent – förvandla stora mängder data till nyheter som läsarna bryr sig om. Och den här veckan var det SvD Näringsliv som gjorde det bäst av alla, med supersuccén Räntekartan.

Det började som en hashtag på twitter från Avanzaekonomen Claes Hemberg: #sägdinränta. I slutet av förra veckan började Näringsliv-redaktionen diskutera hur man skulle kunna ta det vidare, i bevakningen av boräntemarknaden.
Bygget av Räntekartan har gjorts via stort engagemang hos framför allt tre personer: Ola Henriksson, Peter Grensund och Mark Malmström. Peter kunde använda sig av kunskap som han precis hämtat in på Grävseminarits seminarium om hur man kan använda sig av Google Fusion Tables, för att få ihop databas och kartor.
Det resulterade i ett Google Docs-dokument och ett upprop i söndagens N.

Sedan exploderade det. Vi närmar oss nu 20 000 personer som fyllt i sina ränteuppgifter, vilket lett till en mycket omfattande karta och lista.
Det rasslar in historier om bankkunder som använt kartan för att sänka sina lånekostnader, debatten är i full gång och vi det har blivit en enorm medieuppmärksamhet. Snart kommer fler kartor, närmast en specifik för Malmö och en för Göteborg, men även uppdelat per bank, per lånetyp etc.

Läsarna älskar det, vilket inte minst syns i sociala medier och i stormen av mejl och samtal.

Det är, för att förtydliga en del, ingen kampanj för sänkt ränta. Däremot: en manifestation för öppenhet – och för att ge konsumenterna mer kunskap. Det är guld värt i relationen med våra läsare.

* * * * * * * *

Ett annat intressant exempel
på öppenhet/transparens är den ”Open Weekend” som The Guardian har anordnat i några år, då man släpper in läsarna rent fysiskt i huset och får tips/hjälp att utveckla journalistiken. När den nordnades för ett par veckor sedan fick chefredaktören Alan Rusbridger frågan om tidningen hade några regler för hur de ska jobba med ”open journalism”. Nej, svarade Rusbridger på Twitter, man började sedan skriva ner 10 idéer om hur det skulle kunna se ut:

1. Den uppmuntrar deltagande. Denb bjuder in och/eller tillåter diskussion och svar.

2. Den utgår inte från sändar/mottagar-tänket

3. Den uppmuntrar andra att dra igång debatter. Öppen journalistik kan följa lika gärna som att leda.

4. Den stödjer bildande av communities och forum med diskussion kring olika ämnen

5. Den är öppen på webben: länkar och samarbetar med andra

6. Den aggregerar eller agerar kurator åt andras arbete på webben

7. Den erkänner att journalister inte är den enda rösten med auktoritet i diskussionen om och bevakningen av samhällsfrågor.

8. Den försöker uppnå och spegla mångfald

9. Den inser att en publicering lika gärna kan vara en början på en öppen process som en slutpunkt

10. Den är transparent och öppen för förändring.

Ett lysande manifest, tycker jag, om än i tio snabba tweets. Att tänka så här tror jag höjer kvaliteten på alla fronter.

* * * * * *

Rusbridger deltog häromdagen i en intressant paneldiskussion med medieprofessorn Clay Shirky om de här sakerna,. Shirky fällde då en kommentar som ringar in precis vad det handlar om: ”The new challenge of the newsroom is turning ’enormous amounts of data into stories that the public care about’

Räntekartan är ett utmärkt exempel på det. Vi kan säkert hitta fler under våren.

Det här är bloggen

Ola Billger och Ann Axelsson är Svenska Dagbladets redaktionschefer och har en lång historia på SvD.


Ann Axelsson har bland annat lett flera stora utvecklingsprojekt och varit huvudansvarig för Svenska Dagbladets helgläsning.


Ola Billger är med och delar ut Bragdguldet och har varit sportkrönikör, sportchef, politikreporter och biträdande nyhetschef.


Här bloggar vi om journalistiken och omvärlden, om print och digitalt, om läsarreaktioner och om vad som händer inne på Svenska Dagbladets redaktion.

Båda gillar katter.

Fler bloggar