Ohly: SD bör spela i regeringens lag

Låt Sverigedemokraterna vara med i fotbollsmatchen – men de ska spela i regeringens lag. Det anser förre Vänsterpartiledaren Lars Ohly.

– Det finns inga skäl för oss att ens tänka tanken att Sverigedemokraterna skulle vara med i vårt lag, eftersom det är ett parti som regeringen lutar sig mot. Det rimliga är att de är med i det lag som de representerar flest gånger i riksdagen.

Lars Ohly (V)

Det säger Vänsterpartiets förre ledare Lars Ohly, med anledning av att SD inte får spela med de övriga oppositionspartierna i den årliga fotbollsmatchen. Ett bra beslut, tycker han.

– De är en del av regeringsunderlaget i de allra flesta voteringar. Det är Sverigedemokraterna som garanterar att regeringen sitter kvar, och i nästan nio fall av tio så röstar de med regeringen när det står mellan regeringen och den rödgröna oppositionen.

Lars Ohly hänvisar också till att Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som samarbetspartier, spelade i samma fotbollslag som regeringspartiet Socialdemokraterna mellan 2002 och 2006.

– Jag har spelat med både Thomas Bodström och Peter Eriksson, och vi satt ju inte i regeringen, utan var stödparti.

Han hoppas själv kunna delta i drabbningen mot regeringen, som äger rum om ett par veckor.

– Om mina knän håller ställer jag upp. Min kondition är inte så där oerhört stor, så jag ska nog undvika centralt mittfält, då ska man springa som fasiken, säger han.

I höstas vägrade Lars Ohly, som dåvarande ledare för Vänsterpartiet, att vara med i partiledardebatten i SVT:s Agenda. Skälet var att han tyckte att SVT försökte koppla ihop honom med Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson, eftersom de fyra oppositionspartierna skulle stå på samma sida i studion.

Men Lars Ohly tänker inte bojkotta matchen, även om Sverigedemokraterna skulle vara med i motståndarlaget.

– Jag har inget emot att de är med på det laget, och kommer inte att låta bli att spela även om de ställer upp på motståndarsidan.

Visa kommentarer (255 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Lätta kolla i avloppsystem för bilda sig en uppfattning… Det bara tappa prover på VVS på börshuset en måndag morgon. det har gjorts för hela Stockholm i boken Kokain  

  • http://xn--herrgrn-f1a.myopenid.com/ HerrGrön

    Ojojoj. För det första är han inte minister utan f.d. minister. För det andra så vet alla som jobbat med finansiella modeller hur känsliga de är för förändringar i våra framtidsförväntningar, ändra den tredje decimalen i något nyckeltal och vad som helst kan hända. (Vilket f.ö. säger något om vilken pseudovetenskap prognosmakeri och finansiella värderingar är.) Därför är det inte konstigt att börserna, på vilka aktiviteten i stort centreras kring just sådana modeller, blir extra turbulenta när ingen riktigt vet vad som kommer att ske i framtiden.

    Prognoser och modeller innebär i princip endast att man projicerar det förflutna på framtiden, och det fungerar fint så länge som inget oförutsett inträffar. Nu när samtiden börjar avvika från dåtiden så blir folk osäkra och vet inte riktigt vad de skall tro. Då känns det säkert tryggt att skylla på knark, för det är ju en faktor som även den mest inskränkta och enkelspåriga hjärna förmår att hantera.

  • Thomas Johansson

    Tydligen är våra ekonomiska kriser inte få grund av att människor gör fel i ekonomin, att vi bygger bubblor, att enorma företag kraschar eller andra globala effekter.

    Nej, de beror på att vi har höga börsmäklare som springer omkring och säljer när de ska köpa och köper när de ska sälja. Av någon anledning går det dock fortfarande bra för dessa packade börskillar.

  • Anonym

    Det är märkligt att skylla svängningar på narkotika, det finns mycket mer handfast anledning och det är INTÄKTER. Om en analytiker spår dåligt resultat av ett börsbolag – sjunker kurserna och säljaktiviteten ökar. Om samma analytiker spår finfina utsikter inför framtiden – höjs kurserna och köpaktiviteten ökar. Det värsta Wall Street vet är stiltje. Analyserna bygger ofta på fakta typ: toppolitiker öppnar gylfen (Clinton), översvämning hotar i fjärran land (Australien), vulkanaskmoln sveper över vissa länder etc. etc. tills systemet brakar ihop :-)

  • Anonym

     Xanax (Alprazolam) som är en benzodiazepin vet nog alla som har testat att ta för nöjes skull vilka minnesluckor det orsakar och kan säkert ha ett finger med i spelet. Då är det bättre att de röker en holk efter jobb.

  • Anonym

    Italienska ministrars teknik är ju nästan alltid att flytta fokus från sin egna smutsiga byk till vad som helst annat

  • http://pulse.yahoo.com/_IJDGL7U3ZPBKLC6HRD7OIZ65KA Wowa

    Det behövs inga drogtester. De är junkies fast de går på pengar.

  • Anonym

    Herregud ! Att utgå från att börsmäklare går på kokain är ju att förlöjliga hela den ekonomiska debatten. Kanske hela SAABkrisen är pga kokainfestande i styrelserummet ? Vad har politiker för verklighetsförankring egentligen ? Kanske man borde psykiatertestas om man i uppsatsen i skolan berättar att man önskar bli politiker? Snart skall väl alla testas för allt möjligt. Kanske ett test för politiker kan vara aktuellt, förslagsvis hur man har förmåga hålla fingrarna från bidragsburken..

  • Anonym

    Är det någon man borde drogtesta så är det de italienska väljarna.

  • Anonym

     Ingen rök,utan eld? Tycker också att man bör drogtesta dem som sysslar med något så viktigt som pengar!

  • http://pulse.yahoo.com/_VTAU6Q3B5IO4DKTT725GTQO6ZA Anonym Person

    Haha. Drogtesta alla som köper bostad idag. Det måste man vara rätt påtänd för att ge sig på ;-)
    /Bostadsbubblan 2011, youtube

  • Anonym

    För att orka spana helan natten
    på haschrökaren i torpet
    knaprade polismannen amfetamin.

  • Anonym

    Ja, vi borde verkligen lyssna på skräp-landet Italien! De kan sin ekonomi!

  • Anonym

    Kan vi inte drogtesta alla helatiden? För att vara på den säkra sidan?

  • Anonym

    Nja, det är nog snarare adrenalinkickar som de är beroende av. Det är ju oerhört spännande att vakna varje morgon känna att man riskerar, hus, hem och sin framtida lön.

  • Anonym

    Hehe…

    Så dillskallarna på tradingkontoren röker på för att klara jobbet – det är väl därför det blir hausse i hela huvvet och baisse i kundernas kalsipper…

  • http://blogg.vk.se/riskmanagement Erik

    HAHA, tala om att inte ha koll! typiskt ekonomer! :D

  • Anonym

    Räcker med att driva restaurang för att uppnå det

  • Anonym

    ”Av de som kuggade gjorde åtta av tio det för att ha använt just marijuna”

    Aha. Jag läste/hörde nyss om det här nya sättet att använda ”kugga”, men hade inte själv stött på det.

    (Förr kuggades man (av en examinator), men man utförde ju liksom inte själva kuggandet själv (om man inte var examinatorn, förstås). Man blev kuggad, alltså, av någon annan.)

  • Anonym

    Så alla inom bank- o börs-världen är misstänkta knarkare ?
    Man borde nog drogtesta artikelansvariga !
    Har lite svårt att se min bankkontakt ”dra en lina”.

    Fast då alla svenska bilförare är misstänkta knarkare, då polisen börjar med drogtester längs gatorna…

    Har ingen fattat att narkotika finns överallt i alla samhällsskikt. Men endast 10 % av folket har använt eller använder droger. Och droger lär aldrig kunna stoppas.

    Låt det vara som det är !
    Stanna vid de verktyg polisen nu förfogar över , istället för att generalisera.
    Och det gäller inom börs- o bank-världen med .

    Rena paranoian !

    Problemen ligger i att valutor idag ”beräknas” istället för att värderas i som förr – guld .
    Sedan guldet avskaffades som värdemätare, har fluktuationerna på marknaden eskalerat .
    Men det är mina teorier .
    Men att alla skulle vara påtända ?

  • Anonym

    Just det, de stackars börsmäklarna manipulerar marknaden bara för att de ska kunna upprätthålla sitt kokainmissbruk!
    För det behöver man ju 100-tals miljarder för att ha råd med…

    Börjar ana att säsong 5 av Jersey Shore spelas in i italienska parlamentet.

  • Anonym

    Varför inte drogtesta alla? Så vi är på den säkra sidan.

  • Anonym

    Knarket heter Girighet.

    När t.o.m. Moses fick med den insikten på sina stentavlor tusentals år sedan är det i det närmaste ofattbart hur lite som görs för att stävja det grundproblemet idag.

  • Anonym

    Elementärt min käre Watson. Det är ett populistiskt grepp mot en ogillad grupp

  • http://twitter.com/charagorts Ruthger Persson

    Paradoxen är förväntningen på omedelbar avkastning på vad som skall vara en långsiktig investering. Men nog har en person som kommer på saker som hedgefonder brukat en avsevärd mängd droger…

  • http://xn--herrgrn-f1a.myopenid.com/ HerrGrön

    Zygmunt Bauman har ju skrivit en hel bok (vars titel för tillfället undgår mig så här före morgonkaffet) om hur vi i den moderna världen individualiserar kollektiva problem. Arbetslöshet beror endast på de arbetslösas bristande motivation, inte på den ekonomiska politiken eller strukturen; turbulens på börsen beror inte på felaktiga modeller utan på knarkande handlare; och den finansiella krisen beror inte på systemfel i det finansiella systemet utan att individer, här och där, har tagit eller givit lån när de inte borde ha gjort så.

    En bekväm fiktion som hela tiden, och det här är viktigt, ANTINGEN skjuter över problemet till andra så att vi slipper ta tag i det själva ELLER lägger problemet på oss själva och därmed skapar en fiktion om att vi själva på något sätt kan påverka vår situation på egen hand och därmed ger oss en känsla av kontroll. Det finns alltså en stark drivkraft hos oss att individualisera problemen, och den ligger oss i fatet.

  • http://xn--herrgrn-f1a.myopenid.com/ HerrGrön

    Bah, han är utbildad jurist och gjorde sin värnplikt i Carabinieri. Så som den polis han är ser han väl knarkare i varenda buske.

  • Anonym

    Detta är huvudförklaringen till varför arbetslösa ungdomar inte kritiserar ungdomsarbetslösheten.

  • Anonym

    Jag intervjuade en börsmäklare för ett antal år sedan. Han gick regelbundet på kokain som han köpte på en gata intill Wall Street. Efter ett tag gick han över till heroin. Många av hans kompisar gick på kokain. Han själv var tvungen att sluta och gå in på rehab. Han hanterade hundratals miljoner kronor varje dag. Om det är någon som inte tror att detta påverkar finanssystemet så finns det ingen bot…

  • http://pulse.yahoo.com/_7LTPCICYWLV2GIT7UPUFTCVEBA Olle K

    Resonemanget är med förlov sagt lite mossigt eftersom den ojämförligt största volymen av handel genomförs av robotar som fattar sina egna beslut. Knarkar robotarna? Jag har i alla fall aldrig sett en dator dricka Tequila, röka hasch eller pudra näsan.

  • Anonym

    I Sverige så ser vi inte droganvändare som människor, utan som en cancersvulst på samhällskroppen som ska hållas så långt bort som möjligt från mänsklig kontakt för att inte smitta ”oss vanliga människor”.

  • Anonym

    Och det är de här barnrumporna som styr vårt land. Hur 17 kunde de få nått att säga till om?

  • Anonym

    Allt jag kan säga är att politikerna beter sig som små barn, det är ren och skär sandlåda… Saknar faktiskt ord… 

  • Anonym

    Oj! Modiga Ohly! Han vågar ställa upp i en fotbollsmatch men debatten sket han i eftersom han vet att Jimmie skulle krossa hans löjliga argument med riktig fakta från verkligheten.

  • Anonym

    Låt turneringen omfatta alla demokratiska partier som finns i riksdagen. Eftersom Alliansen inte har förstått att en del av svenska folket på demokratisk väg har röstats in i riksdagen, så utesluts de. Av samma skäl är alla vänsterpartier diskvalificerade, så SD kvarstår som vinnare då det finns inga demokratiska partier att möta i kampen!

    Vilka sopor till politiker som sitter i riksdagen som inte respekterar folkets val. I nästa val kommer folkets dom att falla!

  • Anonym

    Låt barnen sparka boll så kan SD sköta politiken.

  • Anonym

    Lars Ohly gillar fotboll…  …så mycket att han ju ville sänka skatterna för fotbollsspelare så att Sverige kunde konkurrera med internationella lag om duktiga spelare.  Men gränsen går vid att spela en skojmatch med fel lagkamrater.

  • http://twitter.com/ddayperspective ddayperspective

     Jag får gåshud när jag tänker på att de här figurerna har inflytande i politiken och påverkar våra liv i livsavgörande frågor… Jag känner behov av att slå den ene med den andra – bara i tanken naturligtvis.
    Verkligen inte konstigt att Sverige har dagens problem. Förra och nuvarande regeringen förklarar allt…

  • Anonym

    Se till att det bara blir 149 kvar i riksdagen vid nästa val. Vi har tillräckligt med småbarn i riksdagshuset som det ser ut nu.

  • Anonym

    MED SÅDANA FÖREBILDER är det inte underligt att det finns mobbare i skolorna.

  • Anonym

    När jag läste detta visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta.
    Sedan insåg jag att jag faktiskt betalar dessa ‘raketforskares’ lön…. då föll tårarna.

  • Anonym

    Ohly, vet inte om du missat att SD är i opposition till regeringen. Precis som ditt parti. Vad sägs om SD anmäler sitt lag och säger till Er: ”Tyvärr ni kan spela med regeringen istället. NI får inte vara med oss och spela”. Jag visste att Vänstern hade en verklighetsförankring någonstans i trakterna kring Underlandet Alice trillade ner i, men att ta detta även till den minsta barnnivå är ju så otroligt patetiskt att det slår rekord.

  • Anonym

    Nu avgörs de viktiga principfrågorna märker jag…

  • Anonym

    De har ju i alla fall vuxit ur sandlådan, verkar det som  :-)

  • Anonym

    Varför skulle SD spela i regeringens (högeralliansens) lag? Det påstås att SD röstar med högeralliansen i 9 av 10! Statistiken är framtagen av riksdagens egen utredningstjänst på begäran av socialdemokraterna! Men statistiken är friserad! Av 133 voteringar röstade SD med högeralliansen 6 gånger av 10! Den statistik som presenteras i media beräknas på 48 så kallade huvudvoteringar, då blir utfallet 9 av 10! Socialdemokraterna röstade med högeralliansen i 4 fall av 10! Men då är också beräkningsgrunden mindre än 40 voteringar! Vad är sant och hur många gånger röstar till exempel vänstern med borgarna?

  • Allfons Mållgan

    Minoritetsregeringen Reinfeldt sitter på SD mandat, det är inte opposition 

  • Anonym

    Vem bryr sig om vad L. Ohly anser.

  • Anonym

     De partier som inte har bildat regering är opposition. End of file.

  • Anonym

    Ska de ha in kommunisten med de kapitalistopererade knäna i som inte lever som han lär att spela fotboll?

    Jaja polsk riksdag vet vi vad det är och nu är svensk riksdag benämningen på kiv i sandlådan, demokratin är lika fin som då T-ford köparna fick välja vilken färg som helst bara det var svart.

  • Anonym

    Vi kan även ta bort pensionerna och ge riksdagsmännen högre ersättning under tiden de sitter för inte ska de ha livstids ersättning då de dragit ner alla vettiga arbetares pensioner. 

  • Anonym

    Vänstern är ett gäng pajasar som inte förstår sig på parlamentarismens grunder: alla som inte är med i regeringen är med i oppositionen. Något mellanting finns inte. Oavsett vad de tycker om SD så sitter de i samma båt – oppositionen.

  • Anonym

    Som alla vet blev Lars Ohly (V) och Håkan Juholt (S) överkörda av SVT och övriga partier när de försökte med samma naiva argument vid en tidigare partiledardebatt.

    Jonas Sjöstedt (V) blev helt nyligen kraftigt nedtystad av Gustav Fridolin (MP) när han nyligen försökte rapa upp Ohlys gamla argument i tv-debatten.

    Det är därför inte konstigt att att (V) har petats från det RödGröna laget och som hämnd skickar fram Ohly som drar samma torra skämt – fast nu i SvD.
    När skall (V) bli torr bakom öronen.

  • Anonym

    Och mobbningen fortsätter…som vanligt är det vänstern som anser att mobbaren skall få vara kvar, och att man flyttar på den mobbade.

  • Anonym

    Och mobbningen fortsätter…som vanligt är det vänstern som anser att mobbaren skall få vara kvar, och att man flyttar på den mobbade.

  • Anonym

    Och mobbningen fortsätter…som vanligt är det vänstern som anser att mobbaren skall få vara kvar, och att man flyttar på den mobbade.

  • http://turbeng.wordpress.com/ don Gerardo de Suecia

    Lars Ohly som ljög att han nickat med Nacka; han ska väl inte snacka!

  • http://turbeng.wordpress.com/ don Gerardo de Suecia

    Lars Ohly som ljög att han nickat med Nacka; han ska väl inte snacka!

  • http://turbeng.wordpress.com/ don Gerardo de Suecia

    Lars Ohly som ljög att han nickat med Nacka; han ska väl inte snacka!

  • http://turbeng.wordpress.com/ don Gerardo de Suecia

    Lars Ohly som ljög att han nickat med Nacka; han ska väl inte snacka!

  • Pingback: Avbollade lokalpolitiker och rika bidragstagare irriterar hundägare « Gubben vid Rämen

  • http://www.facebook.com/people/Glenn-Owe-Jagger/100003753984283 Glenn-Owe Jagger

    Stoppa matchen!

  • http://openid-provider.appspot.com/homerhemp Tusentalskonto

    Det är synd att inte 5åringar läser tidningen så dom kan se att vissa vuxna aldrig blir äldre.
    Eller tur kanske är ordet man ska använda.
    Vidare får man säga att politisk förföljelse rimmar illa med det V påstår sig stå för.
    Hur kan ni kämpa för politiker utomlands som blir förföljda för sin politiska övertygelse och samtidigt utsätta folkvalda politiker i Sverige för samma förföljelse ?

  • http://www.facebook.com/people/Glenn-Owe-Jagger/100003753984283 Glenn-Owe Jagger

     Visst finns det mellanting. Ett parti kan vara ett stödparti åt regeringen. Då är det varken med i regeringen eller opposition.

  • http://www.facebook.com/people/Glenn-Owe-Jagger/100003753984283 Glenn-Owe Jagger

     Sinne för proportioner…att inte vara med i en fotbollsmatch är alltså förföljelse…

  • http://twitter.com/elu63 Eva Ho

    Tycker det är helt oacceptabelt att vuxna människor beter sig på detta sätt, mobbing hör inte hemma någon stans, alla ska accepteras. Alla som jobbar i riksdagen har kommit dit för att en viss procent av folket vill det.
    Att inte acceptera den procentsats människor som faktiskt röstade på SD är beklämmande.
    Jag röstade sist på Moderaterna, men att inte acceptera att vi svenskar har skilda åsikter och jobba i Sveriges högsta organ anser jag väldigt ouppfostrat.
    Lycka till, men sluta med sandlåde fasonerna, och bete er så som vi lär våra barn att vara.
    Kom ihåg, beter Ni gamla partier Er illa mot SD:s förtroende valda, så är det som att bete Er illa mot de 6,5 % av Svenskarna som i dagsläget sympatiserar med SD. Kom ihåg det.
    Va snälla mot varandra!

  • Pingback: » Sverigedemokraterna får inte spela fotboll med regeringen | Aktuell politik

  • Anonym

    Ohly förutsätter att väljarna inte kan tänka själva, som vanligt. Det kanske de inte kan heller för all del?
     
    Givetvis stöder (sd) regeringen i de flesta omröstningar där de rödgröna är eniga mot regeringen. Det är bara att tänka litet själv så inser man att det inte betyder särskilt mycket alls:
    1. Om (sd) indikerar att man stöder regeringen, läggs förslaget fram i riksdagen och går igenom.
    2. Om (sd) indikerar att man stöder de rödgröna kommer givetvis förslaget aldrig att föreläggas riksdagen eftersom regeringen i så fall hade lidit nederlag.
     
    Det här borde ju vara fullkomligt självklart. Sedan finns det några undantag från grundregeln och det är väl fall där man inte har haft någon aning om hur (sd) kommer att rösta eller frågor där man satsar på att någon enstaka vänsterpartist går på toaletten eller någon (sd):are kan vara borta eller så, den samlade oppositionens övertag är ju litet.
     
    Troligen är Ohly väl medveten om detta också men gillar att sprida en slags myt om att (sd) hör ihop med regeringen. De är snarare ett slags 50-talsfolkhemsnostalgiker med både konservativa och gammelsossedrag. Eftersom de bara har en fråga, invandringen, blir deras ställningstaganden i övriga frågor helt naturligt litet blandade.

  • Anonym

    Lars Ohlys mentala ålder kan inte vara högre än 5 år.

  • Anonym

    Våra grundlagar gör ingen sådan distinktion, i alla fall inte vid snabb genomläsning. Borde jag istället kika på sossarnas pressreleaser för en juridiskt bindande definition?

  • Anonym

    Lösningen är som följer;
    .
    SD får utgöra Domartrion!
    .
    (Som i Riksdagen alltså)
    .

  • Anonym

    Jag kan bara konstatera Lars Ohly är en idiot! Jag blir så trött på karl, inte f-a-n skulle han ha något emot att fälla regeringen i en misstroendeförklaring om han fick chansen

  • http://www.facebook.com/people/Glenn-Owe-Jagger/100003753984283 Glenn-Owe Jagger

     Vet inte vad det står i grundlagen, men MP var då inget oppositionsparti under Göran Perssons tid. Jag vet inte om den här fotbollsmatchen överhuvudtaget har med grundlagen att göra. Tvivlar på att grundlagen stipulerar årliga fotbollsmatcher mellan partierna.

  • Anonym

    Halva min släkt mördades av kommunisterna. Nuförtiden spelar kommunisterna fotboll.

  • http://www.facebook.com/people/Glenn-Owe-Jagger/100003753984283 Glenn-Owe Jagger

     Folkets dom faller i alla val. Att folket skulle rösta på SD bara för att de inte får vara med i oppositionslaget i en totalt oväsentlig fotbollsmatch tycker jag inte verkar särskilt troligt.

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

    Jobbindex 2014-2018-2022 – 57 grupper – 3000 argument

    Lika kul nu Lasse?

  • http://misslyckande.wordpress.com/ Misslyckande

     Marxisten är rumsren i Sverige pga vi öppnade gaveln för Adolf

  • Anonym

    Göran gav MP fasta kontorsplatser på vissa departement och fikade med dem regelbundet. Däremot så var MP fortfarande inte en del av regeringen och därmed en del av oppositionen. Grundlagen är kristallklar.
    Dock: jämför gärna MP på den tiden med den behandling SD får av Alliansen. Är det ett stödparti?

  • Anonym

    Du hänger inte riktigt med i nyhetsrapporteringen va?
    Att bli misshandlad får sina politiska åsikter.
    Att få sitt hem ned klottrat.
    Att få brandbomber inskickade i brevlådan. 
    Att bli bombarderad med stenar under en fredlig demonstration. 
    Att ständigt bli kallad för ditten och datten.
    Att våra sk demokratiska politiker, vuxenmobbar ett i riksdagen demokratiskt invalt parti. 
    Är för dig inte politisk förföljelse?

  • Anonym

    Mycket intressant att så löjliga människor blir partiledare. En illustration av vissa brister i systemet?

  • Tom Kosselcone

    Ohly har ju helt rätt! Vänsterpartiet döljer ju knappast det faktum att dess program vilar på en värdegrund skapad av principfasta tänkare som Lenin och Stalin. I denna värdegrund spelar principen ”guilt by association” en grundläggande roll. Med detta i åtanke, hur skall man då kunna spela med ett SD som ju öppet avvisar de bruna tendenser de beskylls för?

  • Tom Kosselcone

    Ohly har ju helt rätt! Vänsterpartiet döljer ju knappast det faktum att dess program vilar på en värdegrund skapad av principfasta tänkare som Lenin och Stalin. I denna värdegrund spelar principen ”guilt by association” en grundläggande roll. Med detta i åtanke, hur skall man då kunna spela med ett SD som ju öppet avvisar de bruna tendenser de beskylls för?

  • http://twitter.com/jejma Christer N

    Ska Moderaterna få vara med? de  har ju värst historia av alla partier. V har ju bara pratat dumheter, M tvingade svenskarna kvar i diktaturen i femton år!

  • Rune Johansson

    Han är som ett litet barn Ohly:-)

  • Anonym

    Återigen. Halva min släkt mördades av kommunisterna. Men avslöjar man en sådan sanning för svd blir kommentaren borttagen… Sverige – sista sovjetstaten?

  • Anonym

    Lars Ohlyckan längtar tillbaka till DDR där staten hade fullständig makt över vad folket fick tycka och tänka.

  • Anonym

    Om det är något som driver folk till SD så är det såna som Ohly. Det är så att jag vill sympatirösta på SD bara för att ge honom en virtuell spark på pungen.

  • Anonym

    Tycker att Lars Ohly ska skämmas.Det är så bedrövligt att man ska behöva höra dessa kommunister och fd (hur man nu kan vara det ) framträda på olika arenor med sin falskhet!
    Det är trist Lars Ohly!
      Ni kommunister har ju fått verka här i vårt fria land hela tiden. Hur står det till med partifriheten i era kommunistdiktaturer idag?

     
     

  • http://twitter.com/Arvidw2 Arvid Wänghammar

    Det är omöjligt att dölja kommunismens övergrepp, så jag förstår inte varför de valde att ta bort din kommentar. Känns som att SvD är den sista tillflyktsplatsen vad gäller svensk press, men nu verkar det som att även de håller på att brista.

  • Anonym

    Hade inte Ohly spelat i samma match som Nacka Skoglund, eller hur var det nu???

  • Anonym

    Vänsterpartiets och Ohlys politiska existens är beroende av att man pekar ut en fiende, i detta fall SD, som man beskyller för fascism, rasism etc. Det går bra att samla massorna genom att hetsa upp dem mot en särskild grupp människor, det vet Ohly som inte drar sig för att använda samma medel som Sovjetdiktaturen.

  • Anonym

    Vindflöjelpartiet mp är det enda partiet som kan rösta vänster ena dagen och höger den andra utan att bli anklagade att gå regeringens ärenden. Mp är det parti som flest gånger stött regeringen i olika voteringar. Mp har tom långtgående planer på att ev bilda regering med alliansen efter att först utpressa regeringen å det grövsta. Mp det mest sverigefientliga partiet som gör allt för att få sitta vid köttgrytorna.

  • Anonym

    Av vilken anledning skall Lars Ohly uttala sig? Fråga Jonas Sjöstedt i stället vad han tycker. Han är utrustad med sunt fönuft, något som Ohly aldrig har haft eller kommer att få, men det är bra att sänket Ohly fortsätter att valarbeta för SD.

  • OZZY666

    Jag ska nog börja informera min dotter om hur våra riksdagspartier bemöter varandra så får vi ser vad hon tycker är rätt eller fel.

    Hon tycker inte om mobbning i sin skola det vet jag…hon är ju en del av folket

  • http://twitter.com/MarcoMetsi Marco Metsi

    Vad pratar karln om egentligen? ”Han hoppas själv kunna delta i drabbningen mot regeringen”. Har han inte fattat att han är petad från sitt lag? Och när han väl ”spelade” en gång i tiden så satt han mest på avbytarbänken.

  • Anonym

    Hela denna händelse är oerhört pinsamt att lyssna till.Va fan håller politikerna på med egentligen?När skall man gå från lekskola till att visa sin professionalism?Jag skäms för att vara en del av Sverige när sådant här händer.

  • Anonym

    Det var ett inslag om mobbing bland skolbarn på radion i dag och politiker och lärare var mycket nedslagna av den brist på respekt och empati som finns och diskuterade olika lösningar. Hur ska man någonsin ska kunna komma åt mobbingproblemen när våra politiker i riksdagen beter sig som stormobbare själva? Idioter!

  • Anonym

    Tja, det är väl just nu som en mogen politiker borde ha sagt ”Ni får vara med i vårat lag i stället! Det handlar ju trots allt bara om fotboll!” Både Alliansen och de rödmörkgrönmörkröda kör tyvvärr med en sk ”smear campaign” mot Sd. Minsta lilla association till det nya demokratiskt inröstade partiet är tydligen förbjudet och farligt. Men vilket parti är det egentligen som gynnas av detta barnsliga beteende? :)

  • Anonym

    Den europeiska ekonomin står på skakiga ben, våra egna politiker underminerar vårt demokratiska system, men inget pris är för höga att betala och inget är viktigare än när det diskuteras fotboll.

  • Anonym

    Löjligt att börja referera till vilkas förslag dom stöder. Alla ser igenom försöken att förknippa SD med den andra sidan men de fungerar inte då SD utgör de 3 blocket.
    Jag ser fram mot en fotbolls kupp med 3 lag ett från varje block. 

  • http://www.fairandbalanced.se Fair and Balanced

    Är det verkligen rätt att ”mobba” ett parti som de gör?? Jag håller verkligen inte med om SDs bild av verkligheten men va faaaaan…. dom är ju invalda demokratiskt och Ohly är ju kommunist och det är inte bättre dom… hur många miljoner har inte dödats i deras namn, vilka kränkningar har inte dom utsatt människor för. Nej om inte SD får vara med så borde inte V få vara med dom heller!!

  • Anonym

    Kirunaexpressen till Sovjet med Ohly med garanterad röd gryning!

  • Anonym

    Vänsterpartiet och socialdemokraterna, som påstår sig vara för tolerans och människors lika värde, kan inte ens spela fotboll tillsammans med riksdagskollegor från ett annat parti…

    Jag, som fullkomligt avskyr SDs politik, tappar allt förtroende för vuxna människor – riksdagsmän – som beter sig på det här sättet. De kan predika om dialog med oliktänkare, om hur viktigt det är att mötas och förstå varandra, men de kan inte ens spela fotboll på samma lag som företrädare för ett demokratiskt utsett parti…?

    Och så försöker Ohly verka storsint genom att säga att han minsann kan tänka sig att spela ”även om sverigedemokraterna skulle vara med i det andra laget”. Alltså, jag skäms verkligen för att ha riksdagsmän som beter sig såhär!

  • Anonym

    HakanT: Ohly och hans kommunister kan spela i SD:s lag.

  • Anonym

    Men det gick bra för Ohly att spela med Nacka Skoglund då det begav sig … :-)
    Är det någon som lyssnar på den mytomanen längre?

  • Anonym

    Om Vänsterpartisterna var kommunister skulle de inte sätta sig i en borgerlig riksdag :)

    Just saying.

  • http://pulse.yahoo.com/_CTY2Z53MCEZQMGZFTE3W6B6VJA Johan

    Bravo vänsterkamrater och kommunister – ytterligare en fullkomligt idiotisk gärning som bara leder till att enfrågepartiet SD ökar sitt stöd. Till och med jag som högutbildad och inbiten humanist funderar på att öppet kandidera för Sverigedemokraterna i Stockholm i demokratins namn.

    Idioter är vad ni är och ovärdiga att representera en demokrati. Skäms!

  • http://www.facebook.com/people/Anders-Astrom/597029466 Anders Astrom

    Klockrent! Fotboll berör. Blir spännande att se hur lagen kommer formeras..

  • Anonym

    Är inte matchen på skoj? Kan man inte spela fotboll och ha skoj ihop om man inte tycker likadant? Märkligt…

  • Anonym

     Vad spelar det dig för roll Ohly?
    Vad jag vet är de invalda i riksdagen precis som ditt (kommunist) parti. Och du har ju själv häckat där tillräckligt länge för att få pension.

  • Anonym

    Det heter inte kommunister längre. Det heter kulturmarxister och de stödjer aktivt en utrensning av den vita nordbon. De är anti-vita och medelst slagord som rasist och människorhatare sprider dessa hjärntvättade människor en agenda som de inte riktigt har förstått vidden av riktigt. Vad har de, på riktigt, gett sig in på för politiskt spår? Hur kommer deras hjärtefråga mångfalden spela för roll då alla människor har samma färg, samma religion och samma kultur? Om vi hade gjort samma sak i Afrika och de sagt nej pga för lite resurser eller andra vettiga skäl… Hade afrikanerna varit rasister då? Eller kineserna? Om Polen hade sagt att de ville bevara sin vita ursprungsbefolkning hade det blivit ramaskri men när tex Japan eller Schweiz gör samma sak då skriker ingen rasist. Det är detta hjärnlösa tankesätt jag är så förbannat rädd för. Att låta dessa människor föra opinion i Sverige är livsfarligt.

  • Anonym

    Det heter inte kommunister längre. Det heter kulturmarxister och de stödjer aktivt en utrensning av den vita nordbon.

  • Anonym

     Haha, ja jag kommer ihåg den lilla anekdoten. Någon räknade ut att om det var sant så skulle Lars ha varit elva år gammal vid det tillfället:)

  • Anonym

    Vem är människorhatare i den bilden kan man ju fråga sig. Är inte speciellt SD men Ohly verkar kunna ta sig rätten att öppet hata människor som har en annan politisk ideologi. Är inte DET smygrasism?

  • inger711

    Åter igen upprepas denna mobbing mot SD som är rena sandlådenivån. Är det vuxna människor som beter sig på detta sätt. Man pratar om att alla skall ha lika värde i Sverige, men handlar precis tvärsom, genom att behandla ett demokratiskt valt parti i riksdagen på detta barnsliga sätt. Barn kan säga i sandlådan ”Ni får inte vara med oss och leka” Vuxna politiker kan inte spela fotboll med ett motståndarparti, trodde det var slut på dessa dumheter men icke.  SD har aldrig burit sig illa åt mot sina motståndare i riksdagen utan beter sig värdigt och detta hedrar dem.

    Vad är detta för förebild för dagens ungdom med detta handlande?  Om nu 7-klövern tror att de vinner röster på att bete sig som barn i sandlådan så har de gjort ett stort misstag, det blir raka motsatsen.

    Jag hoppas ni går in på nedanstående videolänk och lyssnar på vad Jan Guliou säger om SD.

    http://ladycobra.wordpress.com/2011/10/11/jan-guilou-uttalar-sig-om-sverigedemokraterna/

    Även nedanstående artikel i kristna tidningen Dagen är intressant.

    http://www.dagen.se/nyheter/kristna-invandrare-pa-sd-lista/ 
     

  • http://twitter.com/it_ante Andreas

    Kanske dags att idrottsministern pekar med hela handen och talar om vilka barn som som spela i vilket lag.

  • Anonym

    Rent sakligt så är ju det här en bagatell, och SD lär inte framhärda i frågan – som Ramhorn sade, det finns viktigare saker att ägna sig åt. Men det är ett mycket talande exempel på att det i själva verket inte finns någon riktig motsättning mellan de sju etablerade partierna; de är ett kompisgäng som visserligen kan bråka lite om exakt hur rövarbytet skall fördelas och vad man skall spendera det på, men som när det väl kommer till kritan ändå har gemensamma intressen – att sitta kvar vid makten. Det är först nu när en verklig outsider har kommit in i riksdagen som det blir tydligt. Det finns egentligen bara en opposition, nämligen SD. Sjuklövern borde sätta ihop ett gemensamt lag och SD ett eget. Det är ju ändå det som bäst speglar de verkliga motsättningarna inom svensk politik.

  • http://www.facebook.com/people/Jerry-Johansson/100000535326219 Jerry Johansson

    Jag tycker det är djupt tragiskt och rent skamligt att vi har folkvalda representanter som  beter sig på det här sättet. SD fick inte gå på Nobelfesten, man ville inte stå bredvid dem i TV och de får inte delta i jippon med de andra partierna.

    Jag menar vad är det frågan om egentligen: är det något slags dagisverksamhet vi bedriver i riksdagen? Ska det verkligen behövas en fröken som säger till att vi i ett civiliserat och tolerant samhälle inte behöver dela varandras åsikter, eller ens tycka om varandra: men man ska ta mig fan visa någon slags grundläggande respekt för andra människor och inte mobba ut folk på det här viset.

    Vänstern pratar ofta om tolerans och förståelse: men tydligen gäller det bara för dem som man anser sig höra ihop med. SD: fienden, kan man inte ens vara i samma rum som därför att de tycker olika. Jag tycker att det är löjeväckande ärligt talat, och det säger väldigt mycket om både Lars Ohly och Vänsterpartiet.

  • Anonym

    Håller med. Det som de representerar är inte ett dyft nära kommunism. Det är bara populism i kombination med hjärntvätt och en gnutta social teori. De vänstersympatisörer som slog sönder Göteborg, de verkar ju kunna resonera som människor. Samma människor hatar även den vita nordbon och denna ska givetvis tvångsintegreras bort. Helt sjukt hur vanliga svenskar står och tittar på när en process som kan liknas vid total etnisk rensning bara tillåts fortgå. Har de funderat var deras kära mångfald tar vägen den dagen alla delar samma religion, kultur och hudfärg?!

  • inger711

    Instämmer med vad du skriver.

    Åter igen upprepas denna mobbing mot SD som är rena sandlådenivån. Är det vuxna människor som beter sig på detta sätt.

    Man pratar om att alla skall ha lika värde i Sverige, men handlar precis tvärsom, genom att behandla ett demokratiskt valt parti i riksdagen på detta barnsliga sätt. Barn kan säga i sandlådan ”Ni får inte vara med oss och leka” Vuxna politiker kan inte spela fotboll med ett motståndarparti, trodde det var slut på dessa dumheter men icke.

    SD har aldrig burit sig illa åt mot sina motståndare i riksdagen utan beter sig värdigt och detta hedrar dem.

    Vad är detta för förebild för dagens ungdom med detta handlande? Om nu 7-klövern tror att de vinner röster på att bete sig som barn i sandlådan så har de gjort ett stort misstag, det blir raka motsatsen.

    Jag hoppas du går in på nedanstående videolänk och lyssnar på vad Jan Guliou säger om SD.

    http://ladycobra.wordpress.com..
    .
    Även nedanstående artikel i kristna tidningen Dagen är intressant.

    http://www.dagen.se/nyheter/kr

  • http://pulse.yahoo.com/_CTY2Z53MCEZQMGZFTE3W6B6VJA Johan

    Well, jag förstår kanske inte allt ovan… Men, om andemeningen i ditt inlägg är att etablerade politiker, media och sk maktmegafoner gör absolut allt för att sätta det demokratiska systemet ur spel så snart vissa frågor blir för känsliga – ja, då håller jag med dig.

    Jag ÄR ingen hängiven supporter av SD på grund av att de är en grund och understundom anti-intellektuell politisk rörelse. Däremot, om någon ger sig på den demokratiska ordningen oavsett om det handlar om något så alldagligt som en fotbollsmatch, att recensera ett politiskt utspel eller att skita i att ett politiskt parti per automatik tillåts bli stört vid sina möten – då jävlar händer det något i min omfattande kroppshydda…!

    Våga låta folk ställa frågor, våga låta allmänheten debattera – om detta inte fungerar – då har vi ju rimligen inte längre en demokratisk ordning, eller hur? 

  • Jimmy Axessus

    Dessa gamla kommunister som Ohly skäms inte för sin förskräckliga historia med att krama Stalins Sovjet  och DDR.Vad har Ohly tillfört landet med sin usla politik?Någon som vet?
    Ps.Nu är han snart ung pensionär och kan lyfta sin miljon pension livet ut.Ds

  • Tom Kosselcone

     Om jag förstår Lars Ohly rätt antyder han bara artigt att SD inte kvalificerar sig för en Ribbentrop-Molotov.

  • Anonym

    Jo jag förstår dig och jag håller med dig. Den demokratiska processen är viktig. Det Ohly sysslar med är att diskriminera den minoritet som har en annorlunda åsiktsbas än han själv. Han utesluter dessa människor med hänvisning att de är rasister. Denna anklagelse är givetvis helt befängd eftersom SD representerar en, inom snar framtid, minoritet. Dessa svenska medborgare som har vit hurfärg håller i mångfalden och massinvandringens namn på att totalt utrensas. Och sen beskylls vi som råkar ha denna hudfärg för rasister med hänvisning till brott som människor har utfört för flera hundra år sedan. Jag jämför mig inte speciellt mycket med Hitler och sanningen är att kommunisterna har dödat fler människor än någon annan politisk falang genom alla tider men DE ska inte få stå till svars för detta. Idag klassas Gulag-deportationen för en form av etnisk rensning. Samma sak mer eller mindre men till skillnad från tyska koncentrationsläger slutade inte kommunisterna vid judar och homosexuella utan alla oliktänkande, annorlunda och ickekommunister slaktades. Och sen kallar de oss invandringsmotståndare för rashatare och nazister när de själva stått för årtusendets utrensning. Att folk inte förstår eller har frågor kring detta är helt otroligt!
    Sen ska dessa människor likt förbannat ånjuta friheten att bli vald i en demokratisk process som det inte stödjer eller överhuvudtaget vill ha om de så fick makten. Däremot får Nationalsocialister, en politisk falang långt närmare kommunisterna än vad folk tror eller anser, inte i lag ställa upp i demokratiska val!?! Detta är ingen demokrati. Här får ju inte alla tycka vad de vill men att vara kommunist går hur bra som helst. Världen är bra sjuk och jag hoppas människor för helsike vaknar upp ur dvalan och inser vad som körs ner i halsen på dem.

  • Anonym

    Du frågar vad en politiker gjort för sitt land? Är det nu jag börjar skratta? Är detta ett dåligt skämt? Politiker löser inte problem. Ingenjörer fysiker och matematiker löser problem… Politiker skapar dem.

  • Anonym

     Den här gången fick kommentaren vara kvar. Det kanske var någon på redaktionen som fick dåligt samvete…?

  • Anonym

    Det är väl ingen som förutsätter att SD ska inleda en invasion av densamme. Däremot har du humor och det gillar jag.

  • Anonym

    Otroligt pinsamt och visar vilken ståndpunkt de har bakom alla politiska skönmålande floskler.

  • Anonym

    Skattesubventionerad till 100%!

  • Anonym

    Islamister är fina människor egentligen och islam fredens religion. Men SD är ondskan personifierad, på en sådan nivå att man inte ens kan stå brevid dem eller spela fotboll med dem. Många, och V i spetsen, borde göra en reality check på sin världsbild. Patetiskt och sorgligt. SD 2014!!

  • Anonym

    De underminerad den befolkningen i Sverige som råkar ha vit hudfärg. Denna hudfärg är inte acceptabel och bör därför rensas ut medelst etnisk tvångsitegrering där alla tillslut har samma hudfärg, kultur och åsikter. Då har de vad de kalla mångfald där jag bara ser en homogen brun massa utan mål, individualism eller diversitet. DET är framtiden som dessa människor brinner för. Det är dags att människor vaknar ur dvalan i detta land!

  • Anonym

    Noter att nobelfesten är en privat fest och alltså inget man är garanterad att bli bjuden till bara för att man sitter i riksdagen.

  • Tom Kosselcone

     Ur Lars Ohlys perspektiv är det snarast så att SD inte förespråkar en totalitär regim och därför inte platsar i samma lag som vänsterpartiet.

  • Anonym

    Notera att Riksdagen är en privat fest där ingen är garanterad att bli välkomnad in även om en stor del av befolkningen demokratiskt har röstat in dem.

  • Anonym

    Bästa jag läst idag. Kan inte mer än be om stående ovationer och kunde inte ha hållit med dig mer.

  • http://www.facebook.com/people/Jonatan-Rullman/100002033738497 Jonatan Rullman

    Är det rasism att hata någon som har en annan politisk ideologi? Nog för att begreppet rasism börjar bli lite urvattnat men drar du det inte lite långt?

  • http://www.facebook.com/people/Jonatan-Rullman/100002033738497 Jonatan Rullman

    Felet låg i att matchen i fråga var 1968 medan Ohly hade fått för sig att den var 1970 när han började spela i A-laget.

  • Anonym

     Jag tror det är mer den svenska dubbelmoralen som folk irriterar sig på. Nobelstiftelsen gillar inte SD, men de gav nobelpriset till Churchill – välkänd islamofob och muslimhatare… De kanske skäms i och för sig…

  • http://www.facebook.com/people/Jonatan-Rullman/100002033738497 Jonatan Rullman

    Ohly är ju Tågmästare så.
    Röd gryning som i att när de väl kommer fram till sovjet så blir de attackerade av ett gäng patriotiska ungdomar?

  • http://svavavalkyrie.wordpress.com Svava

    Jag vill bara påminna om att efter att JÅ publicerat artikeln om islam som vår tids största hot tog Guillou tillbaka alla uttalanden om att SD inte är rasister.

  • Anonym

    Ur Lars Ohlys perspektiv finns ingen annan i bilden utom Lars Ohly. Detta fenomen återfinns hos Björklund, Lööf, möjligen Reinfelt, antagligen Löven och listan fortsätter genom hela det politiska riksdagsspektrumet. Det som stör dessa människorna är hur fasen det kunde bli så att svenska medborgare väljer att rösta på ”rasisterna(!)”. Jag ställer mig frågan: Om systemet i det stora hela som vi har nu är så förbannat diskriminerande, tvingande, leder till misär och så till den milda grad uselt att man knappt kan tro att det är sant och det enda alternativet som är tillåtet i en svensk demokratisk process är ett semi-neo-fascistiskt parti… vad väljer då människor som fått upp ögonen lite och vill protestera? Om dessa kommunister och övrigt rasist-anklagande partier bara skriker just föregående då man vill utnyttja sin förbannade lagstadgade rättighet att uttala sig kritiskt blir folk till slut trötta och rösta på vad som helst utom dem och just nu är SD det enda alternativet tyvärr. Sen undra människor över hur Hitler kunde komma till makten. Svenska dvalande drönare.. Det är kanske dags att vakna. Det är inte vi som är rasister. Det är de som är anti-vita.

  • Anonym

    Förstår inte vad de skulle skämmas över men visst. Vissa saker får man bara inte tycka något om tydligen. Men däremot irriterar sig folk, precis som du säger, på dubbelmoral. De reagerar även starkt på att så fort någon annan ska säga något som inte är i linje med kultur-marxisterna så kommer rasist-anklagelserna haglande. Så lite de vill ha kvar en majoritet av människor med vit hudfärg i detta landet lika lite respekterar de människor av en annan åsikt. De är de riktiga fascisterna och de är anti-vita. De var en gång kommunister men idag något långt mycket farligare.

  • Anonym

    Det är inte vis som är rasister. Det är de som är anti-vita. De vill till varje pris utrota människor med vit hudfärg med hjälp av tvångsintegrering, massassimilering och så vidare tills det inte finns några nordbor kvar. Det pågår en etnisk rensning här i mångfaldens och solidaritetens namn. Jan Guillou är inte kommunist. Har är kultur-marxist och skulle behöva påminnas att kommunism inte var så snälla mot oliktänkande under 1900-talet.

  • Anonym

    Eller i samma liga för den delen. Sen verkar han visa stort missnöje mot kritik vilket även går hand i hand med det du nämner.

  • Anonym

     Kul parafras. Kan dock diskuteras om det var en ”stor del” av befolkningen som röstade in SD, men inröstade blev de i laga ordning. Umgängestonen i riksdagen är vad den är – CH Hermansson och Gösta Boman lär nog inte ha frotterat sig med varandra i någon större utsträckning. I andra parlament går man ju till fysiska handgripligheter emellanåt – så det är trots allt hyfsat civiliserade umgängesformer i den svenska riksdagen.

  • Anonym

    Du har så rätt. Detta ord är så urvattnat och har blivit så missbrukat av socialister och allmänna anti-vita människor som bara vill utrota den vitfärgade människan så snabbt det bara går. Jag kan mer eller mindre  vinkla min rasism-anklagelse till vad som helst och det vet kommunisterna. Det är därför det är viktigt att neutralisera ordet rasism. Hur kan det finnas rasism om de anser att det inte finns några raser, att alla är människor och innehar samma egenskaper. De är underliga de där kommunisterna. Jag försöker få människor att öppna ögonen och inte bli rädda för att bli kallade rasister. Folk ska inte känna sig hotade för att de vill utrycka sina åsikter. Om jag skriker till någon att de köper fel ost (kanske grekisk?) och att de på så sätt är rasister så ter det sig som du mycket insiktsfull skriver… Draget ganska [för] långt.

  • Anonym

    Inte så konstigt alls. Typ 95% av Sveriges befolkning gillar inte SD och de flesta av dem skulle säkert inte heller vilja umgås med människor de tycker har motbjudande värderingar. Lika lite som kommentarsfältshögern här skulle vilja umgås med ”kommunister” (dvs alla till vänster om SD).
    Skulle du göra en seriös gallup av svenska folket tror jag inte de är speciellt upprörda över det här.
    Däremot drar ju SD:arna själv på sig offerkoftan och gråter ut om hur mobbade de är så fort nån inte vill leka med dem – men det skall inte förväxlas med vad majoriteten av folket tycker.
    Oavsett vad SD:arna själva tror talar de nämligen inte för oss alla.

  • Anonym

    Det var ju större del än som röstade på tre andra partier i riksdagen så någon större del måste det ju vara. Det går ju alltid att jämföra med vad som helst med det vet jag att du vet också. Dock är antagligen den civiliserade tonen i riskdagen som du talar om bara ännu ett exempel på hur svenskar inte kan tillåtas att tycka saker högt. Det ska alltid viskas och tisslas och tasslas och helst ska man inte stå för något så att någon annan hör. Hade föredragit den engelska versionen i så fall. Där får man i alla fall debattera på riktigt. Våld hör inte hemma i en modern demokrati. Dessutom vet jag nog varför de är så cool lugna… De gråter inombords hela vägen till banken varenda en. Det är bra tufft att leva som politiker idag.

  • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

    Så Lars Ohly anser att SD tillhör regeringen? Trots att SD röstat mot regeringen i 40% av alla frågor?

  • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

    Det är inte vi som diskriminerar? Det är ju SD… Eller? Hur var det nu med värdegrunderna?
    Denna fotbollsmatch visar tydligt hur illa ställt det är med blockpolitiken.

    V och Mp har inte varit oppositionspartier till S. Fotbollsmatcherna har hela tiden varit mellan regering (med stödpartier) och oppositionspartierna. SD är oppositionsparti till både S och till Alliansen.

  • Bobben79

    Ohly som fabulerade om ”matchen mot Nacka Skoglund” framstod efter att blivit överbevisad som en pinsam mytoman
    Så nu kan Mr Ohly titulera sig pinsam mytoman och fd kommunistledare.  Fan, barn i sandlådan beter sig inte såhär barnsligt åt som denna gamla Stalin-kopia

  • Anonym

    Herregud, och dessa barn skall leda vårt land.

  • Anonym

    Ohly är en av dem som hyllat de forna kommunistdiktaturena i öst-europa, och han skall prata om demokrati?

  • http://www.facebook.com/gianmauritz Gianni Mauritz Mazzoli

    åh jag vet… vi kan använda Ohly som boll, en vänster ”pinjata” liksom=)

  • Anonym

    Detta är djupt tragiskt, men förklarar en del. Varför det förs en sådan politik i Sverige, landet styrs av småbarn som inte kan förstå, det är därför det väller in nysvenskar, det är för att de små inte fått lära sig skillnaden på mitt och ditt,därför försvinner våra pengar. Det är där för vi försörjer ett kungahus, de tillhör sagan som de små politikerna läser, fyyyyyy faaan.

  • Anonym

    Rättare sagt: när Jan blivit tillrättavisad utav etablissemanget om vad man får och inte får säga om SD så rättade han in sig i ledet likt alla andra pk-journalister i Sverige som sätter sin karriär framför demokratin. Tror du på fullaste allvar att inte Jan kände till SD’s uppfattning om Islam innan Åkessons artikel? Ps, att se negativt på en totalitär ideologi som Islam är inte rasism, det vet Jan också. Ds.

  • Anonym

    Nu lägger du ned! Du kan inte svara för 95% av folket utan bara för dig själv. Jag vet många som inte röstade på SD men som ingenting har något emot dem och hatar ej dem heller. Min mor exempelvis röstade på miljöpartiet och tycker det är extremt löjligt att SD inte får spela fotboll. Lika så är det inte 90% av Svenska folket som skiter i miljön bara för att dom inte röstade på miljöpartiet. Jag tycker inte om vänstern och vänstern fick färre röster en SD så dom borde då heller inte få spela fotboll om vi ska resonera som dig.

  • Anonym

    Ny kan man väl vända på saken o säga att V o MP inte skulle få spela i någons lag än mindre sitta i riksdagen o det hade varit en vinst för hela svenska folket.
    Nu är de ju så att dessa bojkotter är mer än lovligt barnsliga o man kan undra hur våra folkvalda är funtade so spela tillsammans kanske vore nyttigt bråka o vara barnsliga kan ni vara vid andra tillfällen.

  • Anonym

    Usch,vad löjligt .Snacka om vuxenmobbing.Vi lär våra barn att inte mobba,men är värst själva.Barn gör inte som vi säger,dom gör som vi gör.

  • Anonym

    Hade regeringspartierna haft nån stake, hade man nu ställt in matchen, och offentligt kritiserat socialisternas mobbing mentalitet.
    Men det kommer dom förstås inte att göra.

  • Anonym

    Inte ens värt att kommentera.

  • Allfons Mållgan

    Men naturligtvis skall SD kvoteras in i laget, SD är ju själva stora förespråkare för just kvotering. Inte bara SD skall kvoteras in i lagen, ALLA riksdagsledamöter måste naturligtvis få vara med och spela lika lång tid, annars blir det ju hemskt orättvist. 

  • Anonym

    Vänstern fick färre röster en SD och borde därför sitta på avbytarbänken.

  • Ulf Carlson

    Va falls – Är Tågmästaren inte i tjänst? Han skall vara ute och visera biljetter och se till att tågen kommer och gå som de skall – Politik bör Ohly avstå från – det har aldrig varit Lasses melodi!

  • Anonym

    Javisst….och alla ska ha sin egen boll så blir det rättvist

  • Anonym

    Åkesson frågade ju Juholt flera gånger i riksdagen om de var beredda att fälla regeringen, men han fick aldrig något svar, så egentligen borde det vara en match mellan sjuklövern och Sveriges enda oppositionsparti Sverigedemokraterna.

  • Anonym

    Jag påstår mig inte tala för nån annan – det är sånt SD:are håller på med. Jag påstår att de 95% av Sveriges befolkning som inte röstar på SD inte gillar dem – det är knappast ett radikalt påstående.
    Sen säger jag att ”de flesta av dem” inte heller skulle vilja umgås med dem – eftersom det finns folk som din mamma tex.
    Att alla som inte röstar på MP skulle skita i miljön är en korkad liknelse – alla partier har en miljöpolitik, ordet måste inte ingå i namnet för att det skall räknas.
    Vad gäller vänstern och antal röster så handlar det inte om vem som fick flest röster – det handlar om vem som vill umgås med dig. Och ingen vill ha SD på sitt lag, eftersom ingen vill förknippas med de värderingar partiet har. Du och andra SD:are kan klaga hur högt ni vill – men fakta är ju att de etablerade partierna, media – och majoriteten av det svenska folket – fortfarande tycker att SD är ett parti med motbjudande värderingar. Och det har de all rätt i världen att tycka – liksom de har rätt att välja vilka de vill umgås med.

  • Anonym

    Men man hämtar gästerna företrädesvis i Riksdagen, iallafall innan SD blev inröstade .

    En bekräftelse på att i Riksdagen är det fint folk.

  • Anonym

    Gör som så att alliasnen spelar mot SD och låt S, V och Mp sitta i utvisningsbåset.

  • Anonym

     När var SD för kvotering?

  • http://pulse.yahoo.com/_XQSXKH6WM4HOZKKBUOBK5ODZMU Birger Jarl

    Finns det ett röd-grönt lag ?
    Jag röstar inte på lag jag röstar på partier och idér. Tänk vad olika man kan tänka.

  • Anonym

    För just den här tågmästaren tar det så lång tid  när han ska sortera in folk, för partimedlemmar blir det gratis och förstaklass, för välavlönade blir det fullpris och andra klass, och för mindre bemedlade blir det en mycket billig öppen avgift för tredjeklass, medan ha sedan skickar hem en faktura efteråt på en förstaklassbiljett. 

  • Anonym

    Alla barnen får spela boll utom SD, dom får inte vara me..

  • Anonym

    Jag kan inte påstå att jag ser någon skillnad i rumsrenhet vad gäller sverigedemokrater och kommunister. De förra är invandrarfientliga, de senare är människofientliga. Båda ideologierna har globalt tagit livet av oräkneligt antal människor. Jag tycker både V och SD ska hållas utanför.

  • Anonym

    Ohly är inte bara en lögnare, han är en dålig lögnare. Regeringen sitter inte alls kvar med hjälp av SD, svensk parlamentarisk procedur är baserad på negativa majoriteter, dvs: Det krävs aldrig en majoritet FÖR något för att driva igenom det, det krävs en majoritet EMOT. De facto och de jure krävs att de rödgröna och SD röstar på samma sätt för att regeringen ska förlora i kammaren vare sig det är i ett misstroendevotum eller proposition. 

  • Anonym

    Skulle inte Ohly gå tillbaka till sitt RIKTIGA jobb, som tågvärd?

  • Anonym

     Infantiliseringen och pajaseriet i regeringen och riksdagen hänger samman med att svenska politiker har inte mycket att säga till om. De är till för att upprätthålla ett sken av att vi lever i en demokrati. Den egentliga politiken och de tunga och avgörande besluten tas i Bryssel. Dit åker Reinfeldt och Borg i skytteltrafik för att inhämta direktiv.

  • Anonym

     För tågvärd krävs kunskap,sunt förnuft och ett visst mått av gott omdöme.

  • Anonym

    Det viktiga är inte vad som sker i världen utan hur det beskrivs.
    Som någon annan formulerade det.

  • Anonym

     Den uppblåste moralisten Ohly har svårt för att orientera sig när det gäller demokrati. Det är inte så länge sedan han smörjde kråset och kramade Öststatsdiktaturerna.

  • Anonym

    Ett huvudlöst inlägg från en bitter gammal kommunist. Livet och Sverige blev inte det Lars drömde om, ett modernt DDR. Då östblocket föll samman grusades Ohlys framtid och han orkade aldrig ta sig upp på den demokratiska banan igen.

  • Anonym

    Ohly har inte rätt att ha någon åsikt, då han är öppet kommunist.  Kanske vore bättre för fd forne VPK Ledaren att ha en krans nerläggning för Josef Stalin offer istället för att spela fotboll. Kommunism är ren ondska.

  • Anonym

    Invandrafirentlig är ett starkt ord, att SD inte vill ha hit hela Somalia och alla från MENA, är bara sunt.

  • Anonym

     Om det nu bara hade gällt en fotbollsmatch, ja.
    Men nu är detta satt i system och förekommer regelbundet på många olika plan i samhället.
    Läs på lite om mobbing, kränkning och förtryck så skall du finna att detta är en mycket raffinerad och framgångsrik metod inte minst använd inom diktaturerna i öst.

  • Anonym

    Frågan är om Ohly som tågbefälhavare skulle ha kastat av en fejkad 12 åring? ( 12 åringen var runt 18 år tjuvåkte med ont uppsått). En av Ohly kollegor fick ta mycket skit, då gjorde rätt, men pressen tyckte hon gjorde fel. Då var de tyst från Ohly och andra stalinister.

  • http://detopaverkadesinnet.blogspot.com/ MetalHeadViking

    Hahahahaha! Det här är för löjligt!

  • Anonym

    Ni kommentarsfältstroll kan väl åtminstone lära er när det kan vara läge att spela ut kommunistkortet? Är det för mycket begärt? ”Alltid” är fel svar.

  • World Traveller

    Snacka om sandladeniva. Och dom pajaserna styr vaart land. Sen har vi psykopaten Fredrik Reinfeldt som gar omkring med en lapp i fickan pa hur manga som roestade pa Sverigedemokraterna, Reinfeldt mannen som hatar sitt eget land och folk mer an nanting annat. Han borde soeka psykiatrisk hjalp tillsammans med Ohly och ovriga 7-kloverpatrasket.

  • Tomas O’Maely

    Och så finns det fullvuxna människor som röstar på Lars Ohly och hans parti i val efter val.
    Att kommunisterna är som små barn är väl en sak men att de är med och styr ett civiliserat land är betydligt värre.

  • Anonym

    Helt otroligt att de bara orkar, Svensk riksdag = bråk i sandlådan eller varför inte på fotbollsplan.

    Ohly bör lägga sin tid på att gå i skogen i stället om han hittar den för alla träd.

  • Anonym

    SD är det mest humana av samtliga partier när det gäller invandrare. Det är inte humant för någon att fylla på med mer brottslighet och arbetslöshet i landets reda ansträngda kommuner, när det går att hjälpa fler på plats. Men du verkar leva i en polariserad värld där det antingen är massinvandring eller Auschwitz

  • Anonym

     Kommunism hör inte hemma i en demokrati och om Sverige anses som en sådan vet du svaret.

  • Anonym

     Så talar en sann antidemokrat tvi vale du är inte bättre än kommunisterna !

  • Anonym

    Helt riktigt, det galler att se upp sa att vi inte slapper in SD i gemenskapen och ger de chansen att framsta som rumsrena.

  • World Traveller

    Varfor inte roesta pa SD aenda? De ar ju Sveriges ENDA verkliga oppositionsparti. De ovriga sju samarbetar bakom kulisserna hur de ska kunna suga ut saa mycket pengar som mojligt av svenska folket och samtidigt infora islam eftersom de maste ha gjort nat avtal med Saudi eller MB.

  • Anonym

    Obehaglig om än väntad kommentar. Sist jag kollade var det åsiktsfrihet i en demokrati. 

  • http://profiles.google.com/pirinhagbg Fredrik Larsson

    Ooops! Vad var det? Året blev 2014 och din lilla bubbla sprack!

  • Anonym

    Det var den värsta smörja jag någonsin läst. Du är ett utmärkt exempel på den svenska skolans förfall.

    Fakta är att SD fick 5,7% av rösterna vi valet 2010. 

    Allt annat som du skriver är ett ‘deduktioner’ skapade i din hjärna. Dessa ‘fakta’ är ett resultatet från ett smörgåsbord av mer eller mindre samtliga upptänkliga logiska grodor och felslut.

    Better to remain silent and be thought a fool, than to open your mouth and remove all doubt

  • http://twitter.com/avgaa_alla avgå alla

    ja SD styr landet och tjafsar om sånt här. Dom är ju inte rödgröna och ska därför inte spela med rödgröna laget, vilket rödgröna laget själva rimligen bestämmer. Patetiskt av sd. 

  • Anonym

     Visst helt rätt men åsiktsfrihet är inget som existerar i ett kommunistiskt styrt land därav kommunism och demokrati förblir antonymer

  • Anonym

    Att kalla vänsterpartister för kommunister är långt mycket mer faktabaserad än att kalla SD för rasister. I V-s styrande skick finns det gott om folk som länge framhöll sig själva som kommunister, och bara när väl muren föll även i Sverige, så blev det viktigt att tysta ner detta. 

    SD har en historia som inte heller är fin, men partiet har alla möjliga medel rensat i lederna, och skinnskallar, riktiga rasister mm. har aktivt rensats ut. På så vis blev SD inte ett ”rasistparti” eller ”främlingsfientliga” men invandringskritiska, vilket innebär invandringspolitiskkritiska. 

  • Anonym

    Efter nästa val  (om SD inte åker ur, vilket knappast är troligt) kommer partiet att uppfattas som mer rumsrent, vare sig man vill det eller inte. Rumsrent på samma sätt som V och MP, dvs hyfsat politiskt korrekt utåt, men fortfarande sympatiserande fundamentalister och galningar. Finns för övrigt också i KD. Sen är Ohly en pajas på alla sätt, med ett lättsamt förhållande till sanningen, både i politiken och runt fotbollen. Glöm inte att han hävdat att han spelat tillsammans med Nacka i ett korplag en gång i tiden, samt att han gav Reinfeldt fingret i en direktsändning i TV..

  • Anonym

     Haha vi får vara glada att han inte varit ute och”arbetat” utan suttit och håvat in mycket kapital till sig själv då SJ knappast behöver fler bojsänken :D

  • Anonym

     Haha vi får vara glada att han inte varit ute och”arbetat” utan suttit och håvat in mycket kapital till sig själv då SJ knappast behöver fler bojsänken :D

  • Anonym

    Och glöm inte att han stödde diktaturen på Cuba i många år innan han upptäckte att det inte var politiskt korrekt.

  • Anonym

    Och glöm inte att han stödde diktaturen på Cuba i många år innan han upptäckte att det inte var politiskt korrekt.

  • Anonym

     Det gör han nog fortfarande..

  • Anonym

    Så man är inte rumsren om man vill ha en invandringspolitik liknande den i övriga västvärlden?

  • Anonym

    Vem som är ett exempel på svenska skolans förfall kan diskuteras. Jag misstänker att du hänger upp dig på skillnaden mellan 95% och 5,7%, i tron att du kommit på nåt?
    Det du glömmer då är att procentsatsen av väljare ett parti vinner i valen är deras andel av de röstande – inte deras faktiska stöd i befolkningen. Valdeltagandet 2010 låg på 84.63%, vilket innebär att alla partiers faktiska stöd, som andel av hela den röstberättigade befolkningen, är lägre än procentsatserna uppnådda i valet visar.
    Vidare var röstskolkarna och soffliggarna 2010 – personer som inte bryr sig om att rösta alls, för all politik ointresserar dem, eller personer som protesterar mot ”sitt” parti genom att inte gå och rösta (de två grupper som utgör den klara majoriteten av de 15.37% av de röstberättigade som inte gick och röstade alls) – praktiskt taget aldrig SD-sympatisörer.
    2010 var året när SD skulle, och också tog sig in i riksdagen – du kan alldeles lugnt räkna med att SD-sympatisörerna varken röstskolkade eller låg på soffan. De som verkligen gillade SD, röstade på SD.

    Jag vet att du och många andra här älskar SD och tycker att de är de enda som förstår er. Fine – ni får ha er bromance så mycket ni vill för mig.
    Men tro inte att ni talar för hela svenska folket – i själva verket gillar, som sagt, ”typ 95%” inte SD. Det är ju därför inget av de andra partierna vill leka med ert, och ni får sitta ensamma och tjura.

  • Anonym

    Mja, minnet är en tveksam vän. Jag kommer också ihåg Ohlys finger i TV men kom inte ihåg att Reinfeldt var med? Nej, det var han visst inte: http://www.expressen.se/nyheter/expressens-kronikor-fick-fingret—av-ohly/ såvida inte Ohly har gjort likadant vid andra tillfällen förstås. Fullt tänkbart.

  • Anonym

    Den hållningen kan man för all del förstå till viss del men eftersom vi sedan många år tillbaka släppte in kommunister och betraktade dem som rumsrena så har rimligen det tåget gått.

  • Anonym

     Det spelar val ingen roll om man kallar en byracka for katt, byrackan ar fortfarande en byracka. Jag ar trott pa alla forsok att ge SD nagon sorts legitimitet genom att finlira med spraket. Sta upp for eran hatpolitik och forsok inte gomma er bakom falska beteckningar 

  • Anonym

    Ganska komiskt att du redan i andra meningen, ”Jag misstänker att du…. yadi, yada….” belyser problemet som jag påtalade. 

    Hur i hela friden vill du jag skall bemöta frukterna av vad spökena i din skallen fabulerar ihop? Kritisera vad jag skriver, inte vad du tror jag skriver. Du hade förstått vikten av detta om du hade satsat på utbildning istället för inbillning. 

    Avslutningsvis, du började med att påstå ”Typ 95% av Sveriges befolkning gillar inte SD och de flesta av dem skulle säkert inte heller vilja umgås med människor de tycker har motbjudande värderingar.”
    *

    Du har inga som helst belägg för detta påstående, dvs hjärnspöken.
    Om du däremot hade läst SOM rapporterna hade du insett att mer än hälften av Sveriges befolkning anser att SD har den bästa migrationspolitiken.

  • Gaikokujin

    Vilken hatpolitik för SD? Citera gärna från partiprogrammet. Har läst igenom det utan att hitta något stöd för rasism men det kan vara intressant att höra någon annans tolkning.

  • Gaikokujin

    Så ett parti som vill genomföra en moderat invandringspolitik (OBS. ”moderat” i betydelsen ej extrem) får ej framstå som ”rumsrena”?

    Har själv bott i Japan. Den faktiska invandringspolitiken där är striktare än SD:s föreslagna invandringspolitik.

  • Gaikokujin

    Läs igenom SD:s invandringspolitiska program. Ser inget negativt mot invandrare. Om hårdare invandringskrav och begränsad invandring innebär ”invandrarfientlig” så får det vara din tolkning.

  • http://klimatsmart.blogspot.com/ OW

    Det var det där med allas lika värde…..

    http://klimatsmart.blogspot.se/2012/05/allas-lika-varde.html

  • Anonym

    Ja, jag får ju misstänka – eftersom du i klassisk SD-anda inte säger vad du faktiskt menar, utan är otydlig. Om det sen beror på okunnighet eller taktiserande kan vi lämna där hän – men det dunkelt sagda är som bekant det dunkelt tänkta.
    Nu var iofs den misstanken från min sida inte mycket till gissning egentligen – alla som läser vår ordväxling gör nog tolkningen att du försöker antyda att jag inte kan räkna. Men när jag påpekar felet i din argumentation, låtsas du naturligtvis som om det aldrig någonsin var vad du menade – och börjar tala om nåt annat.
    Så där gör ju SD:arna på nätet varenda gång. Smiter från ämnet och börjar prata om nåt annat, så fort nån sätter dit dem på deras bs. Så blir det när man inte har på fötterna men vill snacka ändå.

    Angående SOM-rapporten du hänvisar till väntar jag på en länk till en pålitlig källa innan jag uttalar mig, och under tiden kan jag bjuda dig och alla andra läsare på SOM-institutets sammanfattning av svenska folkets inställning till invandring och invandrare, och dess utveckling 1993-2009, under rubriken ”Svenskarna blir alltmer positiva till invandrare”: http://www.dn.se/debatt/svenskarna-blir-alltmer-positiva-till-invandrare
    Debattartikeln avslutas med följande sammanfattning av resultaten:
    ”Den svenska allmänheten har inte blivit mer negativ till vare sig
    invandrare eller flyktingar under de senaste 20 åren. Tvärtom är
    opinionen generellt mer generös i dag. Och trots mobiliseringsförsök så
    är de grupper som motsätter sig invandring fortfarande mycket små och
    representerar en ur politisk synvinkel perifer politisk subkultur.”

    Som sagt – typ 95% av den svenska befolkningen gillar inte SD. De röstar inte på SD, de delar inte SD:ares uppfattning om invandrare och de flesta av dem skulle som sagt säkert inte vilja umgås med människor de tycker har motbjudande värderingar heller så jag tror inte alls de är upprörda över att riksdagsmän från andra partier inte vill leka med SD.
    Jag förstår att det är svårt för dig och andra SD:are att ta in – men svenska folket ser er inte som mobbade, utan som mobbarna. Den överväldigande majoriteten av det svenska folket tycker att SD började bråka genom att kalla den mörkhyade tjejen i klassen för konstig och annorlunda – och när resten av klassen (svenska folket) tyckte att ni var arslen för att ni beter er så – då gråter ni ut om hur mobbade NI är. Så ni sitter i ett hörn och tycker synd om er själva för att ingen längre vill leka med er – men ingen gillar en mobbare och ingen bryr sig om en mobbare tycker synd om sig själv, så enkelt är det ju.

  • Anonym

    Så valet 2014 är när SD får egen majoritet och därmed motbevisar mitt påstående om att en majoritet av svenska folket inte gillar SD, alltså? Är det senaste ryktet på Avpixlat, eller nåt du tänkt ut alldeles själv?

  • http://www.facebook.com/people/Christer-Nilsson/1545482520 Christer Nilsson

    Han var ju en favorit gäst i Öst Tyskland ock Sovjet. Tur för Ohly att Stasi arkiven inte öppnades för svenskarna,

  • Anonym

    Ja det blir intressant nästa gång de talas om dialog och förståelse över kulturgränser etc.
    Vad säger dom då när man frågar om deras förmåga att spela fotboll med oliktänkande.
    Man kan tycka vad man vill om SD men de är lagliga och demokratiskt invalda i sveriges riksdag… precis som Ohly kommunisten!

  • http://avpixlat.info Realisten70

    Ohly vår tids pajas !!

  • Anonym

    Jag förslår en ny titel för Ohly: Hycklarnas Konung

  • Jimmy Axessus

    Ohly denna gamla stalinist anser att SD ska spela med Alliansen.Vakna Ohly tåget har gått för din del.För din information så ingår inte SD i regeringen.När blir du sk tågmästare igen?Eller tar du också din miljonpension 2014 och sätter dig i ditt flotta sommarhus?

  • Anonym

    Njae, det har faktiskt hänt att partiledarna för samtliga oppositionspartier hamnat utanför inbjudningslistan. Minns den alternativa festen som Bildt och Schyman anordnade tillsammans när de inte fick vara med på orginalet.

  • inger711

    Instämmer med vad du skriver. Men om nu dessa mobbande partier tror att de gör så att SD får mindre röster så tar de helt fel., det får motsatt verkan,, för vuxna människor gynnar ju inte mobbare.

  • inger711

    Jag har svårt att förstå att en religion skall räknas som en ras.

    Jag undrar då vad man kan kalla detta för i nedanstående video som visar hur man lär barn hata judar.

    http://www.youtube.com/watch?v=7Gzyeo1Z1I4&feature=related

    Även nedanstående video är skrämmande där muslimska brödraskapet talar om att erövra Europa.

    http://www.youtube.com/watch?v=Uyje6mXPjQQ

    Nedan videolänkar som alla borde se, det är
    verkligen dax att vakna innan det är för sent.

    http://www.youtube.com/watch?v=KlPmq_wUr9w&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=kczkDnMgboU&feature=related

  • inger711

    Kanske SD inte får vara med, därför att motståndarna tycker att de är för överlägsna och vuxna i sitt sätt och passar inte ihop med de andra som fortfarande är på sandlådenivå.. *ler*

  • inger711

    Ja det är verkligen fegt att behandla ett demokratiskt folkvalt parti på detta sätt.

    Samtliga utom SD beter sig som de vore barn, så måna partier som smutskastar, och mobbar ett parti på detta sätt, det hör inte hemma i ett demokratiskt land som Sverige.

    Vad skall detta vara för förebild för våra barn och ungdomar att bete sig på detta sätt. ???  

    Men kanske det är desperat handling att göra så här för de är helt enkelt rädda för konkuransen.

    Även människor som inte alls har röstat på SD anser att detta är beklämmande. 

  • Anonym

     Varför skulle man erkänna en felaktig nidbild som har målats om ett parti? Era beteckningar om SD är lika korrekta som man en gång tiden beskrev den typiske juden med stor näsa och en stor girighet.

    Ni som gör detta odla själv hatet.
    SD, vad du än tror, består, liksom många partier, av människor som bryr sig och älskar sitt land. Skillnaden är att SD tar problemet med invandringspolitiken på allvar, och vågar erkänna de stora brister och farorna som denna nu leder Sverige är emot. Det knakar redan i fogarna dessvärre, och det kommer bli värre.

    Med nuvarande håglösa politik kommer det välfärdssamhället Sverige haft, att kraftigt reduceras. En stor del av detta bär det ansvarslösa inv.poltiken ansvar för. SD är inga hatare, men de vågar säga att kejsaren saknar kläder.

  • Anonym

     Sa vi odlar sjalva hatet genom att saga vad vi ser? Det ar ju forvisson en gammal beprovad metod att skramma sina kritiker till tystnad, sag vad som helst utom nagot negativt om partiet…
    Jag malar inga nidbilder. Jag beskriver vad jag ser, ett ryggradslost parti som forsoker forvilla folk i allmanhet genom att foresla valdigt enkla losningar pa komplicerade problem. I alla lagen stalls invandringen mot problemet. Dalig ekonomi – minska invandringen, langa koer – minska invandringen, sociala problem – minska invandringen etc. Det ar inte att alska sitt land, det ar att forringa folks forstand. Som tur ar sa tycks det huvudsakligen vara unga och arga killar som sympatiserar med SD. Det ger ju forhoppningne att de flesta kommer att vaxa ifran det. Ar det nagon som saknar klader ar det SD, det ar bara en tidsfraga innan folk ser det.  

  • Anonym

     Sa vi odlar sjalva hatet genom att saga vad vi ser? Det ar ju forvisson en gammal beprovad metod att skramma sina kritiker till tystnad, sag vad som helst utom nagot negativt om partiet…
    Jag malar inga nidbilder. Jag beskriver vad jag ser, ett ryggradslost parti som forsoker forvilla folk i allmanhet genom att foresla valdigt enkla losningar pa komplicerade problem. I alla lagen stalls invandringen mot problemet. Dalig ekonomi – minska invandringen, langa koer – minska invandringen, sociala problem – minska invandringen etc. Det ar inte att alska sitt land, det ar att forringa folks forstand. Som tur ar sa tycks det huvudsakligen vara unga och arga killar som sympatiserar med SD. Det ger ju forhoppningne att de flesta kommer att vaxa ifran det. Ar det nagon som saknar klader ar det SD, det ar bara en tidsfraga innan folk ser det.  

  • Anonym

    Du, liksom vi alla, ser på världen genom dina förutfattade meningar. På samma sätt som alla tyskar tycktes vara hemska människor efter II VK, så kan man se på SD idag med hatfyllda ögon. I de allra flesta fall, faller diskussionen bort, och argumenten viftas bort med kodorden rasist, nasse, Breivik etc etc.
    Ingen idag bekyller S för att vara rasister eller övriga partier för revolutinär kommunism, för de har städat upp sig genom åren. Nu har SD städat upp sig rejält över den decennium som gått, och många liksom du tror att detta är falskt, eller kallar detta ryggradslöst. Det får du gärna tro, så länge du bemöter den faktiskt förda politiken, inte den förmodade, och så länge du diskuterar sakligt.

    Visst har du en poäng att skylla på invandringspolitiken konstant är lite väl ensidigt och onyanserat. Visst, är det så. Anledningen till detta är ändå omfattningen av problemet. De flesta i Sverige har ännu insett den verkliga omfattningen av den börda som många års ogenomtänkta inv.politik har orsakat.

    Ett land kan bara ta hand om så mycket av människor, tills den inhemska välfärdens kvalité tvingas till försämringar och kraftiga nedskärningar. De flesta stora problem idag på agendan är ett resultat av stora samhällsproblem där stora grupper står utanför samhället, men samtidigt belastar dess system.

    Men men.. vi får väl se hur det går med din förhoppning om att antalet SD sympatisörer kommer att minska. Jag gissar på en gradvis uppsving.  Vi får väl se hur det går i sandlådan.

    Förresten: att minska invandringen kommer inte lösa problemen, på samma sätt som minskning av användingen av olja och kol kommer att minska växthuseffektens vidare effekter. På ett sätt är det redan försent, men omfattningen av framtida problem kan minskas.

  • VSOP

    Apartheid gäller för de som inte offrat sig på PK altaret

  • Pingback: seo services

  • Pingback: Skull Candy Headphones

  • Pingback: Louis Vuitton Knockoffs

  • Halsingen

    Hitlers sätt att reagera och nalkas politiken tycks alltid ha varit romantiskt-konstnärligt och visuellt. Något bl.a. Thomas Mann påpekat i essän Broder Hitler. Det förklarar en hel del om hitlerismen.

  • swerco

    tottarna är ju skåningar och så även sturesjöbladarna. vad många glömmer är att skåne var svenskt en tid. magnus eriksson köpte skåne, var det 1336? alltså skånepartiet ville inte tillhöra danmark och dessa två var aktiva där? danske kungen hade nämligen pantsatt skåne. de danska kungarna hade kroniskt dålig ekonomi.

  • Halsingen

    Att Östdanmark var svenskt under kung Magnus är gammal statspropaganda som kan spåras tillbaka till Gustav Vasas tid. http://www.maltelewan.com/skaneland-svenskt.htm
    Det var en personalunion.
    Följdriktigt ändrade Magnus sin titel till kung av Sverige och Skåneland.
    Iövrigt var Sverige vid denna tid ännu ett landskapsförbund snarare än nationalstat.
    Danmark var också federativt, och en dansk kung behövde krönas tre gånger av tingen i Viborg, Ringsted och Lund. http://i.imgur.com/IPTQC9P.jpg
    Bl.a. Tor Flensmarck har behandlat de skåneländska secessionistiska strävandena under medeltiden i essäsamlingen ”Nokk nu”.

  • swerco

    ”etymologerna” tolkar österlen som ditten och datten men det betyder säkerligen östra länet?
    köpesumman var hursomhelst 25 ton silver tror jag?

  • Halsingen

    Hur kom Österlen in i sammanhanget?
    Men att det skulle ha med län att göra har jag aldrig hört innan. Den vanligaste förklaringen jag sett är att det är skånskdanska för -leden.
    Notera att det gamla namnet på Söderslätt är Sønderlen, med samma betydelse.

  • Christian R. Conrad

    Han låg väl snarare nerpackad bland skinnen. Varifrån har du fått för dig att han skulle ha satts upp som kusk? Det står då ingenstans här ovan, vad jag kan se. (Om inte SvD har ändrat i texten i efterhand; ju större mediaföretag, desto mer tendenser till sådant.)

  • Halsingen

    Magnus köpte år 1332 Skåne och Blekinge av dess holsteinska pantinnehavare för 34 000 mark silver (vilket motsvarar flera hundra miljoner i dagens penningvärde). Av denna summa gällde inte mindre än 10 000 mark Helsingborgs slott. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5neaff%C3%A4ren
    Södra Halland köptes för 8 000 mark silver 1341.

  • http://www.sonicyouth.com/dotsonics/kim/ Kim Gordon

    ”På dennes order placerades liket i en fora med skinn, medan en tjänare iförde sig herr Stens kläder, allt för att de som såg foran skulle tro att riksföreståndaren ännu levde.” Vadå?? Kan någon förklara? Vad är en fora i detta sammanhang?

  • swerco

    flera hundra miljoner? det var väl billigt isåfall? pengarna gick till gerhard II av holstein.

  • Christian R. Conrad

    Betyder det nödvändigtvis ”släde”? Jag trodde det betydde fordon eller lass eller transport, lite mer allmänt; på vintern gick fororna med slädar och på sommaren med vagn. Var har du fått släden ifrån?

  • swerco

    fora med skinn? var det en stor kunglig släde eller en fora som fraktade skinn det är frågan?
    håller med om att inget står om att tjänaren var kusk förståss. troligen låg sture under ett resskinn inte i en packe skinn…..såna här transporter gick fort man bytte väl hästar vid skjutshållen? tjänarna kunde avstyra samtal med den förklädde.

  • swerco

    han dog ju den 15 december-färden tog väl flera dagar-hur gjorde de på värdshusen-måste varit knepigt? eller hade de kungsgårdar hela vägen?

  • Halsingen

    Nej, Gerhard hade det västansundska Danmark i pant. Johan av Plön hade det östansundska.
    Riket hade i princip upphört existera.
    Tyskarna hade börjat en systematisk utsugning av invånarna och ett uppror utbrutit. Helsingborg hade stormats och intagits av upprorsmännen, och utanför Lunds domkyrka mördades 300 holsteinare på en gång.
    Det var då skåningarna under ledning av ärkebiskop Karl Eriksen Røde anhöll om kung Magnus beskydd.

  • Henri Korvela

    Enl. ordböcker betyder det last och även fordonet i allmänhet ja. Men som swerco säger skedde detta på vintern varmed fordonet i fråga måste ha varit en släde, i detta sammanhang.

  • Henri Korvela

    Jag har inte kollat berättelsen i detalj men logiskt sätt måste det väl vara fråga om en kunglig släde typ. Ngt avsett för människotransport iaf, eftersom det torde ha väckt uppmärksamhet om riksföreståndaren åkte omkring uppflugen på en stor skinnhög. Och uppmärksamhet var ju precis vad man ville undvika.
    Jag antar att ganska få (av allmogen) egentligen skulle känt igen Sture ”IRL” och med följe o dyl så kunde man nog ganska effektivt gömma ”Sture” även vid värdshus.

  • swerco

    jamen nu var det alltså en stor kunglig släde med tjänare med och nog var det svårt för den utklädde att hålla masken under färden?

  • Halsingen

    Bl.a. Vilhelm Moberg har beskrivit ”hur danskhatet uppstod i Sverige” under Kalmarunionen, genom en statlig politisk-litterär propaganda. Han nämner Karlskrönikan, Johannes Magnus och Hemming Gadhs predikningar samt Brunkebergsvisan.
    I slaget vid Brunkeberg 1471 t.ex. kämpade ett stort uppbåd av Upplands allmoge jämte mindre skaror av sörmlänningar och möjligen västmanlänningar på den danska sidan.
    Moberg beskriver Kalmarunionen som ”landskapsseparatismens blomstringstid”, där dessa agerade väldigt självständigt, ingick separatfreder o.s.v. Sverige blev en centraliserad administrativ enhet först under Gustav Vasa.

  • swerco

    m.a.o. sturarna är det något mystiskt med? stur betyder stor på iranska. karl är man på samma språk. blod-saft. vilka var ranerna?

  • Synpunktslamnaren

    Se Halsingens kommentar om ”danskar” resp ”svenskar” vid Brunkeberg. Det finns författare som hellre betecknar de stridande parterna som ”unionsförespråkare” och ”separatister”, eftersom det fanns ”svenskar” på båda sidorna.

Hälsoarbetare bär kroppen av en man som misstänks ha avlidit av ebola. svenska ebolahjälpen

Svenska hjälparbetare känner sig hotade

Läkare: ”Mycket obehagligt, de här personerna är ju hjältar”.

Rapport: Många unga mår dåligt på jobbet

Företagshälsor: Många kurvor pekar åt fel håll.

Sjukvården föreslås få en miljard

De tre rödgröna partierna är ense om att tillföra sjukvården en miljard kronor extra under 2015.

SD hotar att fälla regeringens budget

Karlsson: Vi skulle kunna gynnas av nyval.

SD tvingar Löfven föra Alliansens miljöpolitik

eu-nämnden

SD röstade ned regeringens miljömål.

Atlético utklassade Malmö i Madrid

Svenskarna föll stort efter ras i andra halvlek.

Banker pressade att ge Eniro lånefrist

Kvartalsrapporten kan få kritik av revisorerna.

”Sverige hamnar i diktaturers sällskap”

Brännpunkt

"Fel att erkänna Palestina."

Larm: Krockkudden kan explodera

Finns i bland annat GM, BMW och Toyota.

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

3 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?

”Jag drabbades av svår kramp”

Löpning

Tobias om sitt svåra lopp.