V vill avsätta statliga pengar till ny tunnelbana

Staten ska bidra med pengar till kollektivtrafiken i Stockholms län. Det anser Vänsterpartiet, som i sin kommande budgetmotion avsätter två miljarder kronor till byggstarten av tunnelbana till Nya Karolinska samt Spårväg syd.

Vänsterpartiet vill att andelen kollektivtrafikresenärer ska fördubblas till 2020. För att nå målet krävs ”kraftiga satsningar” på kollektivtrafiken, inte minst i Stockholms län.

Ulla Andersson (V)

- Stockholmsregionen är central för landets utveckling, och man kan se en väldigt stor befolkningsökning under lång tid. Den infrastruktur som finns räcker inte till, säger Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson.

- En fungerande infrastruktur är viktig både för att människor ska välja klimatsmarta transportvägar, men självklart också för företag i regionen, fortsätter hon.

I den budgetmotion som offentliggörs inom kort föreslår Vänsterpartiet därför att staten ska bidra med pengar för att möjliggöra en snabb utbyggnad av kollektivtrafiken.

- Vi menar att staten bör bistå i det här arbetet. Tunnelbana, spårväg och järnväg är väldigt centralt om man vill ha en klimatomställning, men det här är också ett väldigt bra sätt att skapa jobb, säger Ulla Andersson.

Under perioden 2013-2015 vill Vänsterpartiet avsätta två miljarder kronor till Stockholms läns kollektivtrafik för att möjliggöra följande projekt:

*  Byggstart av tunnelbana på sträckan Odenplan-Nya Karolinska sjukhuset/Hagastaden.

*  Byggstart av Spårväg syd. Först och främst en första etapp mellan sträckorna Flemingsberg-Masmo-Kungens kurva/Skärholmen-Fruängen-Älvsjö.

* Projektering av tunnelbana till Nacka, för att så snabbt som möjligt kunna starta byggande av förlängd blå linje från Kungsträdgården till Nacka/Orminge.

- Vi menar att man skulle kunna komma igång med det här inom en ganska snar framtid, förklarar Ulla Andersson, som säger att Vänsterpartiets förslag är finansierat.

Hon är kritisk till hur regeringen har hanterat infrastrukturfrågorna.

- Man har tyvärr inte prioriterat utbyggnad av infrastruktur i det kollektiva resandet, utan man satsar på olika former av vägbyggen.

I vårbudgeten, som presenterades förra veckan, aviserar finansminister Anders Borg att regeringen ska lägga en infrastrukturproposition hösten 2012. ”För att stärka konkurrenskraften och säkra välfärden framöver krävs såväl forskning och innovationskraft av allra högsta klass som en väl fungerande infrastruktur”, skrev alliansens partiledare nyligen i en artikel på DN Debatt.

Varje dag reser ungefär 700 000 personer med kollektivtrafiken i Stockholms län, enligt SL:s hemsida.

Visa kommentarer (289 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chefredaktör SvD.se Läs reglerna i sin helhet

  • http://twitter.com/neolibagenda Neoliberal Agenda

    ”men det här är också ett väldigt bra sätt att skapa jobb”
    .
    Staten rycker undan två miljarder från ett ställe och spenderar dem på ett annat.
    .
    Hur skapar det jobb?

  • Rulle#1

    Nej absolut inga fler bidrag till Stockholmsregionen.  Hyrorna är ändå för höga så en utflyttning är påkallad.
    Däremot bör Norrbottniabanan mellan Umeå och Haparanda omedelbart startas med statliga pengar.  Det är till gagn för godstransporter genom hela landet.  De nya gruvorna i malmfälten bör ha lite stöd från staten. 
    Vi kan inte förvänta oss att Kanadensarna även skall bygga vår infrastruktur.
    I framtiden blir det flyg för persontransporter över 50 mil och tåg eller båt för gods.

  • Anonym

    Satsa pengarna på andra delar av Sverige. Detta ständiga stockholmska navelskådande….

  • Armin Tamzarian

    Har v(pk) hittat en grupp arbetslösa tunnelbanebyggare någonstans? 

  • Nebbiolo71

    Genom arbetsintensiva investeringar skapas direkt jobb som till största del betalas med ökade skatteintäkter – det gör inte skattesänkningar för en elit som spekulerar bort pengarna på olika pappersprodukter i stället.

  • Anonym

    Det vore på tiden om Stockholm fick tillbaka lite av de Robin-Hood pengar som stulits från regionen.

  • Håkan G

    Tar man av ett överskott eller lånar pengarna, är det väl klassisk Keynsiansk stimulanspolitik ?
    Och man skall också tänka på att olika grupper har olika marginal propensity to consume, dvs olika benägenhet att sätta sprätt på sina pengar. Fattiga konsumerar mer än rika tex, som procent av sin inkomst.

  • Anonym

    Absolut, bygg en tunnelbana mellan Malmberget och Gällivare.

  • Anonym

    Först Österleden, sedan är det helt ok att köpa Tunnelbana för skattemedel.

    Att slösa bort pengar på spårvagn, igen, är slöseri med skattemedel. För er som inte visste, så fanns det spårvagn i Stockholm, men den nedmoterades och lades i malpåse, oekonomisk, och just spårbunden och därmed störningskänslig och oflexibel.

    Men det är klart, varje generation politiker måste göra samma fel som tidigare, speciellt om det dessutom kanske ger fina arbetsmöjligheter efter politiker karriären.

  • Anonym

    Perspektivet skulle kanske kunna vidgas? Vad sägs om nya moderna tåglinjer (monorails) mellan Sveriges olika hörn, nya motorvägar (tollways), nya ringleder (Beltlines) och mycket mer… Låt oss göra något för Sverige (gärna med lånade pengar) och sluta leva på det våra mor- och farföräldrar gjorde för oss.

  • Anonym

    Vill bara berätta för dig att Stockholm betalar ca 50 % av landets intäkter till statens skattkista. Och av tillväxten i landet förväntas nästan 40% bero på Stockholm.

    Bara så du vet.

  • Anonym

    Jaaa!!!!
    Och höghastighetståg över HELA sverige, tänk, ta tåg i 500 km/tim från Gällivare till Boden, det bara måste bara löna sig…ö

  • http://profiles.google.com/fredrik.p.svensson Fredrik Svensson

    Vad sägs om att Göteborg får statliga miljarder för en tunnelbana också? … liknande den chansen idioterna i den här stan gav upp i slutet på 60-talet.

  • Anonym

    Eller VÄNTA nu….

    Trångt på vägarna = Trängselskatt.
    Trångt på tunnelbanan = Trängselskatt!

    Ta samma argument för trängselskatten på vägar och inför den på kollektivtrafiken ”folk anpassar resemönstret”…
    Hahahahahahaaaaaa…..

  • Anonym

    Det är väl ingen nyhet, SJ bildades för att privat drift av tågtarfiken inte fungerade något vidare, avreglerad elmarknad har skapat kaos i flera länder, men i Sverige kan det minsann fungera.

  • bertil ek

    Det låter om om tunnelbanan är en bra affär och att en ytterligare utbyggnad är ännu bättre. Sanningen är väl att åkandet subventioneras kraftigt på andra trafikslags bekostnad. V är som vanlig i sitt esse när det gäller att spendera skattepengar, men inte så framgångsrika att få det hela att gå ihop. Varför inte gratis trampcyklar till alla Stockholmare, tänk vilken miljövinst det vore, om de sedan produceras i statliga fabriker oj va rika vi skulle bli.        

  • Anonym

    Åhå, så du menar att ingen vill betala vad det egentligen kostar att åka tåg…konstigt, funkar för bil, båt och flyg….
    Kanske är det så, att vi är ett för litet befolkningsunderlag/kundunderlag för tåg i huvudtaget?

  • Anonym

    Bor du i Stockholm? I så fall försök att vidga din horisont. Såvida inte ditt inlägg skulle vara ironiiskt…

  • Rulle#1

    Pytsan, den åsnan visste inte mycket.  Vem betalar för att Riksdag och Regering är placerade i Sthlm?
    Bara riksdagsledamöternas sekreterare är över 200 välbetalda individer.  Tänk vad dessa arbetstillfällen skulle göra i Dorotea.  Nej, om vi flyttar riksdagen till Örebro så skapas många jobb och sänker boendekostnaderna i lilla Chicago.
    Vattenfall tar sin kraft och energi i norra Norrland men betalar genom sitt huvudkontor i Stockholm sin bolagsskatt där.  Även LKAB skattar mer i Stockholm än i Kiruna och Malmberget.  De statliga verken och dess anställda betalar alla skatt i Stockholm.  Bara rikspolisstyrelsens kostnader överträffar Sundsvalls budget.
    Det är tveklöst så att Stockholmarna mestadels lever på bidrag från riket i övrigt.

  • Anonym

    ”Vänsterpartiet vill att andelen kollektivtrafikresenärer ska fördubblas till 2020.”

    Jag lägger märke till att Vänsterpartiet Kommunisterna och Centerpartiet Kommunisterna har exakt samma målsättning!

    ”Partiet vill att antalet resor i kollektivtrafiken fördubblas och att ett regionöverskridande betalsystem införs för att förenkla resandet över länsgränserna, skriver C-ledaren Annie Lööf”

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/centern-oppnar-for-fler-biltullar_7077057.svd

  • Anonym

    Låter som ett vettigt förslag. Behovet av utbyggd tunnelbana är stort för att stan inte totalt
    skall proppa igen, dessutom nu i lågkonjunktur och låga räntor på statens upplåning är
    infrastruktursatsningar det bästa man kan göra.

  • http://www.facebook.com/people/Daniel-Gustafsson/100002390390233 Daniel Gustafsson

    Jag har ingenting emot en utbyggnad av lokaltrafiken såväl den spårbundna som bussarna. Men innan vi börjar strö pengar över nya projekt så kanske vi borde satsa på att rusta upp och modernisera den redan existerande trafiken.

    .

    Naturligtvis är det intressantare för en politiker att vara den får sitt namn associerat med nya stora byggprojekt. Men i ärlighetens namn så är det betydligt mycket viktigare för oss som reser med lokaltrafiken, att ni ser till att den funkar och utvecklas.

    .

    Det är allt för många slitna vagnar och fordon, och allt för många stationer som är i skriande behov av rengöring/renovering. Man skulle även kunna satsa på inglasade perronger (som ex. i Singapore), så att vi slipper att personer hamnar på spåret. Eller ett ordentligt luft filtreringssystem så att vi slipper andas in metalldamm och andra mikropartiklar som skadar lungorna.

    .

    Kort sagt, det finns en mängd olika saker som skulle behöva göras för att lyfta vår tunnelbana till en modern standard. Och detta borde vara en högre prioritet än att bygga nya linjer.

  • Anonym

    Vänstern har inga problem med spenderandet, de vet att de aldrig behöver ta något ansvar för sina löften.

  • Anonym

    Vore det inte vettigare att rusta upp järnvägarna i hela landet istället för att nöta ner ännu mer pengar i Stockholm, det är fråga om prioriteringar och då bör skatter gå till sådant som gynnar alla tex vård skola och vettiga pensioner till de som betalat skatt hela sina liv.

  • http://profile.yahoo.com/YLUHC4XJETR2N6NW37FHWJGBQQ Kalle

    ”Statens UPPLÅNING(!)”.
    Hör ni inte hur dumt det låter? 
    Detta fungerar bara för att ”våra” politiker:1. Inte fattar någonting.2. De är lakejer som utför galenskaperna mot betalning = kriminella bedragare.3. Kombination av ovanstående.Staten ska trycka upp sina egna RÄNTEFRIA pengar för infrastruktusatsningar. Punkt slut!Inte låna upp pengar som privata aktörer (världens rikaste familjer) tryckt upp mot ränta.

  • http://www.facebook.com/people/Driftingen-Igen/100002854462207 Driftingen Igen

    Först skall vi ta och fixa det vi redan har som inte fungerar…skojade med en kollega som är hög chef inom driften av b l a järnvägen/tågen om de kör med grå silvertejp för att få tågen att rulla…och han instämde till fullo…

  • Tomas O’Maely

    Naturligtvis skapar bygge av tunnelbana jobb, men jobb skapas ju vad man än bygger.
    Bygger man ett Eiffeltorn i Kramfors så skapar ju det en massa jobb i många år där jobben behövs som mest.

  • Anonym

     De vill nog hellre ha en ambulans.

  • Anonym

    Suck! För varje krona staten satsar har den tagit 2kr från någon annan. Skatt är rån!

  • Anonym

    Hur kunde Stockholmsvänstern i Stadsbyggnadsnämnden den 19 april rösta
    ja till bussterminalen i Katarinaberget tillsammans med Alliansen? Ett
    högriskprojekt vars kostnader inte har preciserats.

    Genom en rekonstruktion av nuvarande Slussen finns plats för lika många
    bussar som i berget, men däremot inte plats för den nya gallerian som
    planeras och tar nuvarande bussterminals plats. Skulle kosta en bråkdel

    av vad Nya Slussen med bussterminalen i Katarinabergets slutnota kommer
    att bli. Satsa de pengarna på tunnelbanan till Nacka, Nya Karolinska mm i
    stället.

    Ulla Andersson skriver: Tunnelbana, spårväg
    och järnväg är väldigt centralt om man vill ha en klimatomställning.

    Rimmar dåligt med att bortforslingen av sprängsten från Katarinaberget
    innebär att 3-400 lastbilar i minst 4 år kommer att köra ut från
    Stockholm för att lossa inom ett område med radien 20 mil.

  • Anonym

    Hur kunde Stockholmsvänstern i Stadsbyggnadsnämnden den 19
    april rösta ja till bussterminalen i Katarinaberget tillsammans med Alliansen???
    Ett högriskprojekt vars kostnader inte har preciserats.
    Genom en rekonstruktion av nuvarande Slussen finns plats för lika många bussar
    som i berget, men däremot inte plats för den nya gallerian som planeras och tar
    nuvarande bussterminals plats. Skulle kosta en bråkdel
    av vad Nya Slussen med bussterminalen i Katarinabergets slutnota kommer att
    bli. Satsa de pengarna på tunnelbanan till Nacka, Nya Karolinska mm i stället.
    Ulla Andersson skriver: Tunnelbana, spårväg och järnväg är väldigt centralt om
    man vill ha en klimatomställning.
    Rimmar dåligt med att bortforslingen av sprängsten från Katarinaberget innebär
    att 3-400 lastbilar i veckan i minst 4 år kommer att köra ut från Stockholm för att
    lossa inom ett område med radien 20 mil.
     

  • Anonym

    Hur kunde Stockholmsvänstern i Stadsbyggnadsnämnden den 19
    april rösta ja till bussterminalen i Katarinaberget tillsammans med Alliansen?
    Ett högriskprojekt vars kostnader inte har preciserats.
    Genom en rekonstruktion av nuvarande Slussen finns plats för lika många bussar
    som i berget, men däremot inte plats för den nya gallerian som planeras och tar
    nuvarande bussterminals plats. Skulle kosta en bråkdel
    av vad Nya Slussen med bussterminalen i Katarinabergets slutnota kommer att
    bli. Satsa de pengarna på tunnelbanan till Nacka, Nya Karolinska mm i stället.
    Ulla Andersson skriver: Tunnelbana, spårväg och järnväg är väldigt centralt om
    man vill ha en klimatomställning.
    Rimmar dåligt med att bortforslingen av sprängsten från Katarinaberget innebär
    att 3-400 lastbilar i minst 4 år kommer att köra ut från Stockholm för att
    lossa inom ett område med radien 20 mil.
     

  • Anonym

    Hur kunde Stockholmsvänstern i Stadsbyggnadsnämnden den 19
    april rösta ja till bussterminalen i Katarinaberget tillsammans med Alliansen?
    Ett högriskprojekt vars kostnader inte har preciserats.
    Genom en rekonstruktion av nuvarande Slussen finns plats för lika många bussar
    som i berget, men däremot inte plats för den nya gallerian som planeras och tar
    nuvarande bussterminals plats. Skulle kosta en bråkdel
    av vad Nya Slussen med bussterminalen i Katarinabergets slutnota kommer att
    bli. Satsa de pengarna på tunnelbanan till Nacka, Nya Karolinska mm i stället.
    Ulla Andersson skriver: Tunnelbana, spårväg och järnväg är väldigt centralt om
    man vill ha en klimatomställning.
    Rimmar dåligt med att bortforslingen av sprängsten från Katarinaberget innebär
    att 3-400 lastbilar i minst 4 år kommer att köra ut från Stockholm för att
    lossa inom ett område med radien 20 mil.
     

  • Anonym

    Men då får du arbeta! Nämligen att trampa cykeln när du använder den? Tänk va bra kondition du får på köpet ockkså i och med detta?

  • Anonym

    Jippy, kommunisterna lovar att Norrlänningar mfl ska bekosta utbyggd lokal kollektivtrafik i Storstockholm. Det tackar vi i regionen för. Men hon smyger med kostnaden, kallar det lite fint för en byggstart på 2 miljarder kronor.
     
    Det kostar att driva tunnlar samt bygga järnväg, allrahelst i Stockholm där underjorden redan ser ut som en schweizerost. Inte heller ger det speciellt många arbetslösa jobb.
     
    Några exempel;
     
    Just nu byggs Citybanan i Stockholm, 6 km tunnel, 3 stationer, 2.500 personer jobbar med den. Kostnad 16,8 miljarder kronor.
     
    Citytunneln i Malmö 17 km varav 6 km i tunnel, kostnad 8,5 miljarder kronor i 2001 års penningvärde. Hittar ingen siffra på hur många som har jobbat med den, annat än att hälften var från andra länder än Sverige. Det är inget konstigt, det är ofta internationella företag specialicerade på tunneldrivning som utför stora delar av dessa jobb. Men det ger ju inte speciellt många jobb åt arbetslösa svenskar.
     
    Botniabanan, inte så mycket tunnel, 17,5 km, kostnad 15 miljarder, men borde skrivas 26 miljarder, enligt riksrevisionen.
     
    Hallandsåstunneln, påbörjad 1992, troligen klar 2015, 2×8,7 km tunnlar, slutnota 10,5 miljarder kronor, tror man.

  • Anonym

     Moderna spårvagnar finns i många länder och fungerar utmärkt där jag varit. Likaså trådbussar, ännu smidigare i stadstrafik då de kör med gummihjul på samma asfalt som bilarna och kan ta tvärare kurvor än spårvagnar.
     
    I Stockholm åker jag emellanåt med Tvärbanan, ett utmärkt transportmedel som gör att man inte behöver in i gröten vit T-centralen och sedan ut åt ett annat håll, utan transporteras runt på tvären, så att säga.

  • Anonym

    Och jag som trodde att bolagsskatt är statlig inkomstskatt för juridiska personer. 

    Vad har Stockholm att göra med att Vattenfall och LKAB betalar statlig skatt?
    Staten är staten och Stockholm är en kommun samt har namnsatt ett landsting och län. Med skilda ekonomier från varandra.
    Från både Stockholms Stad och landsting strömmar dessutom pengar ut till de kommunala utjämningssystemen. Hur är det för Dorotea, betalar de till utjämningen eller får de ut pengar därifrån? 

    Inkomstskatt för fysiska personer däremot betalas där man är mantalsskriven, med några undantag.

  • Anonym

     Troligen i Tyskland. Det är ofta specialiserade, internationella företag som driver tunnlar.

  • http://twitter.com/Tibble2 Tibble

     Det är väl bra att Stockholmarnas skattepengar används mer i Stockholm? Ser inget fel i det.

    Att Citybanan är såpass dyr som den är kan du få efterforska själv varför det är så. Men jag kan ge dig en ledtråd – den går under hela Stcokholm och några väldigt känsliga områden. Den är ungefär dubblet så kostsam som den hade vart annars.

    Kollektivtrafik kostar pengar, mycket pengar, men det är också en nödvändighet. Och vi ligger efter med satsningar i Stockholm. Jag ser faktiskt inte att du har några bra argument mot det.

  • Anonym

    Jag bor på Essingeleden….

  • Anonym

    Självklart skall inte landsorten betala för Stockholms infrastruktur. Vad har hänt med alla de enorma såar med pengar som trängselskatten skulle generera till kollektivtrafiken? används de till annat ? eller vad?

  • Anonym

    Varför inte förlänga linje 14 (Fruängen) till Älvsjö. Det måste ge absolut fler avlastningsmöjligheter för den kollektiva trafiken än att dra tvärbanan förbi Fruängen.

  • Anonym

    Bortforsling av sten m.m. är en tillfällig miljöbelastning. En galleria skapar närresande m a o mindre resande med både kollektivtrafik (läs buss) och privata medel (läs bil). Bussarna är redan idag mer miljövänliga än privata fordon kommmer att bli inom de närmaste 5 åren och därför behövs denna terminal. Slussen betjänar inte enbart närboende idag utan även resande från Gustavsberg, Saltsjöbaden, och alla människor från t-banans alla linjer. Bättre spårbunden och biogasdriven kollektivtrafik gynnar alla.

  • http://pulse.yahoo.com/_4XXCWG67ABQUZFL3TNNQ6NHTPQ Bibliofilen

    Blåbuss 4 i Stockholm har lika många passagerare under en dag som hela SJ. Dock inte sagt att inte också järnvägarna bör rustas. Men i Stockholm bor nu över en tiondel av befolkningen med totalt undermålig kollektivtrafik – vilket i sin tur leder till igenstoppade vägar. En genomsnittlig Stockholmare lägger lika mycket tid på resor som en genomsnittlig glesbygdsbo. De enda som har det bra idag är småstadsbor med cykelavstånd till allt.

  • Anonym

    Men nu är inte en modern stad, det är gammal stad med befintlig byggnation, vilket inmebär att bygger man bort vägar och ersätter dom med spårvägsr så stänger man av flödet av fordonstrafik, vilket i sig generar köer, vilket iofs kanske är målet, för då finns det mitt iallt underlag för trängselskatt.

    Tvärbanan skulle mått bättre av att vara en riktig tunnelbana. Att man sedan efter tio års drift måste byta ut hela signalsystemet visar på något som verkar genomsyra samhället, kortsiktigt tänkade.

  • Anonym

    Så om tyska bolag gör jobbet så får vi ökade skatteintäkter?

  • Pingback: harbaremnmn

  • Pingback: website

  • Pingback: gratis sex cam chat und ohne registrierung

  • Pingback: Get The Best Prices For Your College Books

  • Pingback: WordPress Freelance

  • Pingback: web2.0 creation - seo service

  • Pingback: pool service roseville

  • Pingback: roseville pool service

  • Pingback: sydney wedding photography

  • Pingback: mailboxes

  • Pingback: different types of roses

  • Pingback: natural breast enhancement exercises

  • Pingback: Juvederm Denver

  • Pingback: Interior Designers Denver

  • Pingback: increase youtube views

  • Pingback: Toothache

  • Pingback: Nottingham Chauffeur

  • Pingback: sexchat mit sofort zugang und ton

  • Pingback: Battery Chargers

  • Pingback: search engine marketing specialists

  • Pingback: free viagra

  • Pingback: Battery Charger

  • Pingback: win the lottery

  • Pingback: juegos para pc

  • Pingback: trykk

  • Pingback: dating asiangirls

  • Pingback: lakeland chiropractic

  • Pingback: veterinary technician

  • Pingback: Boise chiropractor

  • Pingback: have a look

  • Pingback: arab spring

  • Pingback: juegos para nokia c3

  • Pingback: seo orange county

  • Pingback: Free Download Software

  • Pingback: arab spring

  • Pingback: handbags for cheap

  • Pingback: Mysore hotel booking

  • Pingback: matrimonios en cartagena en la playa

  • Pingback: http://www.pvc-cladding.co.uk/bathroom-wall-panels.php

  • Pingback: cougars

  • Pingback: Sale Vapor Pro Black Ops iPhone 4s

  • Pingback: Labor laws

  • Pingback: unlock iphone ios4

  • Pingback: how 2 unlock a iphone

  • Pingback: http://moviesforsale.us/

  • Pingback: here

  • Pingback: home security austin

  • Pingback: Controlling

  • Pingback: document shredding austin

  • Pingback: ballpark tours

  • Pingback: Best Microwave Oven

  • Pingback: Eco beach Broome

  • Pingback: Have Fun On Your Vacation

  • Pingback: crossfit website designs

  • Pingback: veterinario perros o gatos

  • Pingback: stomach fat

  • Pingback: sell gold

  • Pingback: compromis de vente

  • Pingback: Mallorca Properties

  • Pingback: Kitchen Remodeling NY

  • Pingback: Feed the Muscle

  • Pingback: nashville seo

  • Pingback: sleep apnea treatment

  • Pingback: what is jailbreak iphone mean

  • Pingback: unlock iphone 4.3

  • Pingback: jailbreak iphone version 4.2.1

  • Pingback: Self Catering Villas in Mauritius

  • Pingback: nashville seo

  • Pingback: affiliate marketing

  • Pingback: Affiloblueprint

  • Pingback: shippment

  • Pingback: site

  • Pingback: aqui

  • Pingback: TMJ disorder symptoms

  • Pingback: Villas in Mauritius

  • Pingback: Location Vacances Ile Maurice

  • Pingback: Online Lan

  • Pingback: creating a website

  • Pingback: selling a business

  • Pingback: Utah Stamped Concrete

  • Pingback: pet social network

  • Pingback: apartments in singapore

  • Pingback: car loan for bad credit

  • Pingback: PhuketCamp

  • Pingback: legal protection insurance

  • Pingback: employment law

  • Pingback: www.ieec.edu.sg/emba

  • Pingback: view blog

  • Pingback: red carpet

  • Pingback: bed bugs

  • Pingback: plumbing help

  • Pingback: micro niche finder

  • Pingback: Villa Ile Maurice

  • Pingback: babyfoon

  • Pingback: equity release

  • Pingback: http://energy-efficiency.webnode.com

  • Pingback: indien

  • Pingback: after bankruptcy car loans

  • Pingback: What Is The Key To Success

  • Pingback: vault denim

  • Pingback: currency trading strategies

  • Pingback: GNLD Training

  • Pingback: Mannatech Help

  • Pingback: North Koreans crying

  • Pingback: ps3 reparatie

  • Pingback: coin grading

  • Pingback: eXtremeNO

  • Pingback: unlock iphone 4

  • Pingback: bol chantant tibetain

  • Pingback: lord of the rings slots

  • Pingback: payday loans

  • Pingback: luxury handbags

  • Pingback: online games free

  • Pingback: service assurance

  • Pingback: Fashion Trend

  • Pingback: business logo design

  • Pingback: Countries

  • Pingback: best selling fantasy books

  • Pingback: driving instructors medway

  • Pingback: handbags for less

  • Pingback: singapore company setup

  • Pingback: socialsupercharge.net

  • Pingback: free reverse phone

  • Pingback: Treadmill Reviews

  • Pingback: RSS feeds submission

  • Pingback: golf course netting

  • Pingback: best mattress for kids

  • Pingback: air quality testing ma

  • Pingback: Steven Osinski

  • Pingback: ViralURL Affiliate Marketing

  • Pingback: how to unlock a iphone 3g

  • Pingback: best unlock iphone

  • Pingback: how to go to sleep

  • Pingback: youtube.com

  • Pingback: roofing

  • Pingback: best online dating sites

  • Pingback: fossil bags

  • Pingback: seo services

  • Pingback: Orlando Limos

  • Pingback: silicone tape manufacturer

  • Pingback: wonga promo code

  • Pingback: site

  • Pingback: im with jamie review 3.0

  • Pingback: salvage truck online auction

  • Pingback: Diary of a White Indian Housewife

  • Pingback: fast fire sites

  • Pingback: ass in legging

  • Pingback: qnexa side effects

  • Pingback: click for more info

  • Pingback: selling structured settlements

  • Pingback: oven cleaning

  • Pingback: hair salon 76102

  • Pingback: best sports betting site

  • Pingback: Frauengeschenke

  • Pingback: link

  • Pingback: Free Marketing Tools

  • Pingback: Home Made Energy Scam

  • Pingback: drain unclogging

  • Pingback: Pubic hair removal cream

  • Pingback: interlocking

  • Pingback: uncut hip hop videos

  • Pingback: submit game

  • Pingback: sell lottery winnings

  • Pingback: Escort in New York

  • Pingback: invernet

  • Pingback: Location Villa Ile Maurice

  • Pingback: LGBT forums

  • Pingback: Rapid Fire Commissions

  • Pingback: medycyna naturalna krakow

  • Pingback: magic submitter

  • Pingback: herpes cure

  • Pingback: Novostar

  • Pingback: free craft work from home

  • Pingback: attractions in russia

  • Pingback: Home Website Builder 2.0

  • Pingback: Formation naturopathe par correspondance

  • Pingback: i want an ipad 2

  • Pingback: best jailbreak ipad

  • Pingback: ipad 2 order

  • Pingback: green coffee bean extract side effects

  • Pingback: ps vita review

  • Pingback: toddler belts for girls

  • Pingback: guides in russia

  • Pingback: staying positive

  • Pingback: lower-back pain

  • Pingback: Oklahoma City anger management

  • Pingback: Male

  • Pingback: cholesterin senken

  • Pingback: glowworm

  • Pingback: Shave Better Than Waxing

  • Pingback: UK Sex Toys

  • Pingback: document shredding atlanta

  • Pingback: livechat ohne anmeldung

  • Pingback: bail bonds in san bernardino

  • Pingback: bad credit credit card

  • Pingback: Locker Accessories

  • Pingback: polinesiani www.tenebrionid.net

  • Pingback: ZOX Pro Training System

  • Pingback: 7Red

  • Pingback: expired domains

  • Pingback: djs ny

  • Pingback: ricky nelson

  • Pingback: wonga promo code

  • Pingback: trace cell lookup

  • Pingback: tpms

  • Pingback: dubai hotel facilities and services

  • Pingback: relaxation techniques

  • Pingback: Click Here

  • Pingback: unlock iphone unlock

  • Pingback: unlocked iphone sim card

  • Pingback: Convert MTS files

  • Pingback: Landscape design north nj

  • Pingback: replica watches uk

  • Pingback: walking dead comic book series

  • Pingback: Ooty Hotels

  • Pingback: Gdzie kupic Triphala

  • Pingback: Secondary Glazing in London

  • Pingback: challenge coins

  • Pingback: fairy tail anime

  • Pingback: wav to mp3

  • Pingback: central heating installation leeds

  • Pingback: MIFI 4G

  • Pingback: free speed up my pc software

  • Pingback: clean up my pc for free

  • Pingback: criminal lawyers

  • Pingback: early pregnancy

  • Pingback: i need a job

  • Pingback: rolex replica watches

  • Pingback: Troubled Teen

  • Pingback: get edu backlinks

  • Pingback: the furminator

  • Pingback: Mailbox

  • Pingback: Commercial mailboxes

  • Pingback: furminator

  • Pingback: dance songs

  • Pingback: website

  • Pingback: rear end collision injuries

  • Pingback: wire fraud

  • Anonym

    I förordningen för Finansinspektionen, 2009:93, i den nya (1 maj 2013) § 2, står:

    ”Myndigheten ska… arbeta för att det finansiella systemet
    – är stabilt och präglas av ett högt förtroende med väl fungerande
    marknader som tillgodoser hushållens och företagens behov av
    finansiella tjänster, och
    – ger ett högt skydd för konsumenter.”

    Men de enda konsumenter FI tycks bry sig om är låntagare. Det hela påminner om när den åldrade stasichefen Erich Mielke stod inför den sista, och enda demokratiskt valda, Volkskammer i det gamla Östtyskland och tilltalade ledamöterna ”Kamrater” (Genossen). En upprörd ledamot avbröt honom och påpekade att det var andra tider och ”alla härinne är inte ”Kamrater”").

    Nej, FI. Alla konsumenter i det finansiella systemet är inte låntagare.

  • Synpunktslamnaren

    Om du läser rubriken samt sista meningen får du svar på din fundering kring aborginerna….

  • Gryta

    Indonesien. Eller du tror kanske att de uppstod i Australien?

  • Halsingen

    De invandrade till Australien för ca. 40 000 år sedan, och enligt en gammal sägen kom de dit på en timmerflotte, en man och hans fru och deras hund. Hunden sprang sedan bort och blev till den vilda australiensiska hunden, dingon.

  • Sam_Vimes

    Rule One
    about being an explorer is that you must wear some decent trousers,
    although a sensible dress is permissible for those of the female
    persuasion. And you must have started out with the idea of Discovery
    in mind – merely bumping into a continent while on the way to
    somewhere else doesn´t really count, nor does finding the place
    while ambling across a land bridge merely because the glaciers had
    melted. -Terry Pratchett.

Hans Arnell har fått elektroder inopererade i hjärnan. Hjärnoperation

Elektroderna ger
allt fler sjuka hopp

Hans Arnell tvekade inte att genomgå riskfyllt ingrepp.

Från konflikter till Nobelpriset

etiska dilemman

Provrörsbefruktning skapade etisk strid.

Transpersoner tas med i hetsbrottslagen

svd avslöjar

Ett viktigt krav blir verklighet.

”Man måste komma ut på två sätt”

”Queering Sápmi”

Både same och homosexuell.

Hyr ut garderob till ”städad” inneboende

4 KVM

Starka reaktioner på bostadsannons.

Bildt: Fyra steg för fred i Gaza

Blockaden av Gaza måste hävas, Israels legitima säkerhetsintressen tas till vara och Gaza måste bli en del av den palestinska administrationen på Västbanken, skriver utrikesminister Carl Bildt på DN Debatt.

Stora pengar att
spara på nytt elavtal

Energi

Ett telefonsamtal kan ge tusenlappar.

”Oacceptabla hot mot fackliga antirasister”

Brännpunkt

”Slår mot det öppna samhället och mot vår demokrati.”

”Diplomatiskt en överträdelse”

INGEN MARKERING

Hemligt dokument avslöjar: Svenskt luftrum kränkt.

”Conchita – en tårta
med många bitar”

Kultursvep

Wurst kärleksbudskap på Pride.

”Bildt borde orka kritisera hårdare”

S och V: Otydlig i fördömande av Israels våld.

Gaza – före och efter bomberna

satellitbilder

Se den stora förstörelsen.

”Banden till Ryssland avslöjas i det finstilta”

Küchler om verkningslösa EU-sanktioner.

Webb-tv

”De körde helt slut på mig idag”

Löpning

Tuff intervallträning på Island.