SVD Offert - Bästa sättet att få offerter.

Få offerter från tusentals kvalitetssäkrade företag - snabbt, enkelt och tryggt.

POPULÄRAST  JUST  NU:

SvD i samarbete med

Oppositionen: Jan Björklund skolkar från riksdagen

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) nonchalerar riksdagen, anser oppositionspartierna. De är kritiska till att han skolkar från tunga debatter i kammaren.

I går var Jan Björklund på plats i riksdagen för att möta de övriga partiledarna i årets första partiledardebatt.

- Kunskap, kunskap och kunskap. Det är så vi ska bli framgångsrika på 2000-talet, var ett av hans budskap.

Jan Björklund (FP)

Men när regeringens utbildningspolitik debatteras i kammaren är ansvarigt statsråd ofta frånvarande, enligt oppositionen. Bortsett från interpellationsdebatter, partiledardebatter eller frågestunder är Jan Björklund sällan på plats i plenisalen, kritiserar nu partiernas utbildningspolitiska talespersoner.

Det senaste exemplet är från den 19 december, när utbildningsbudgeten för 2012 stod på dagordningen.

”En viktig debatt om prioriteringar och färdriktningar för skolpolitiken de kommande åren”, sade Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesperson Mikael Damberg, vice ordförande i utbildningsutskottet. Det var ”obegripligt” att Jan Björklund inte var där, konstaterade han.

”Jag tycker att det är viktigt med ordning och reda både i skolan och i skoldebatten. På samma sätt som elever förväntas vara på plats när skoltimmen ringer in hade jag förväntat mig och hoppats på att skolministern skulle vara på plats åtminstone när vi diskuterar hans egna budgetförslag här i Sveriges riksdag”, fortsatte Mikael Damberg från talarstolen.

Nu utvecklar han kritiken för SvD.se.

Mikael Damberg (S)

- Det var länge sedan vi hade en debatt med skolministern kring hans egna förslag. Det skapar en irritation hos oss, för vi tycker att man ska ha en debatt i riksdagen om var Sverige ska någonstans på skolområdet, förklarar Mikael Damberg.

Han betonar att det inte handlar om att Jan Björklund ständigt ska befinna sig i kammaren.

- Men det är rimligt att regeringen finns på plats vid budgeten och andra större frågor. Inte minst det här året kände vi ett behov av det, eftersom regeringen gör ganska kraftiga besparingar på gymnasieskolan. Statsrådet borde ha varit där och diskuterat den budgetprioriteringen, fortsätter Mikael Damberg.

Den borgerliga regeringen har, under Jan Björklunds ledning, genomfört en rad förändringar på skolans område. Enligt Vänsterpartiets utbildningspolitiska talesperson Rossana Dinamarca är det ”anmärkningsvärt” att ministern inte varit på plats när tunga betänkanden från utbildningsutskottet – som den nya lärarutbildningen, förslaget om betyg från årskurs sex och lärarlegitimation – debatterats i kammaren.

Rossana Dinamarca (V)

- Det tyder på en brist på respekt för riksdagen. Det kan säkert finnas skäl till att ministern inte kan vara på varenda debatt som utskottet har, men jag tycker att det rimligt att han försvarar de tunga propositioner han lagt fram, säger Rossana Dinamarca.

Miljöpartiets utbildningspolitiske talesperson Jabar Amin håller med. ”Jag är mycket förvånad över att skolministern under nästan ett års tid har valt att kontinuerligt nonchalera de stora viktiga
utbildningsdebatterna här i kammaren”, sade från talarstolen, när budgeten diskuterades i december.

- Det här är under all kritik. Jan Björklund är ansvarig minister, och ska ha respekt för utbildningsutskottet och riksdagen. Han ska vara där och lyssna på argumenten, på kritiken och berömmet, säger Jabar Amin.

Jabar Amin (MP)

- Antingen är det arrogans från hans sida, eller så förstår han inte vikten av lyssna på Sveriges folkvalda, fortsätter han.

Även Richard Jomshof, Sverigedemokraterns utbildningspolitiske talesperson, intämmer i kritiken.

- Jag har sett fram emot att möta honom i en skolpolitisk debatt, men det är svårt om han aldrig är där.

Även borgerliga ledamöter i utbildningsutskottet är ”besvärade” över Jan Björklunds låga närvaro i riksdagen, erfar SvD.

Oppositionspartierna konstaterar också att utbildningsministern sällan besöker utbildningsutskottet.

- Jag minns inte att jag har sett honom där en enda gång, säger Jabar Amin.

- Hans närvaro i utbildningsutskottet är enormt låg, säger Rossana Dinamarca.

  • http://area1056.wordpress.com/2012/01/19/svart-att-forsta/ Svårt att förstå? | Area 1056

    [...] Utbildningsminister Jan Björklund (FP) skolkar från tunga utbildningsdebatter, anser människor i riksdagen. Finner ni det märkligt? Det handlar om kompetens. Vi har alla stött på Björklunds personlighetstyp och vi lär göra det fler gånger. Den sprider sig nämligen som en skogsbrand. Fler och fler människor som fattar avgörande beslut för vårt välbefinnande saknar både empati, intelligens och kompetens för det arbete de utför. Om Björklund skulle ställa upp i debatter om utbildning skulle det omgående framgå hur inkompetent, outbildad och oinformerad han är. [...]

  • Anonym

    Att han inte deltar i debatter om sina egna förslag beror naturligtvis på att han är medveten om att han kommer att kompromettera sig själv och regeringen. Kanske har Freddy sagt till honom att hålla sig borta?

  • Anonym

    Tror inte någon är särskilt förvånad !

  • Anonym

    Enligt hans princip så ska ogiltig frånvaro leda till minskad inkomst. Varför ska han vara ett undantag i principen? Man lever väl som man lär?

  • Anonym

    Fanns det inget att kritisera idag?  Ja ja, Björklund har många medarbetare som också måste få komma fram. Vart var Björklund den dagen , tror ni?   Det är väl mycket bra att han delegerar? En bra chef.. Hur är det med er miljöpartister? Hur många är ni som äntrar barrikaderna samtidigt?

  • Anonym

    Okej att Björklund nu kritiseras, det är bra, men det är bara ett tecken på ett systemfel. I många, många debatter gabar stolarna i riksdagen tomma. Vad gör våra riksdagspolitiker egentligen på dagarna?

    Vissa verkar ha tid att vara författare, stjärnadvokater, ordförande i diverse suspekta föreningar som ”Republikanska föreningen” etc.

    Ett riksdagstjänst ska vara ett heltidsjobb, och den anställda ska för f*n arbeta på arbetstid. Björklunds skolkande bör betraktas som tjänstefel, som ska leda till omedelbart avsked utan förmåner.

  • Anonym

    Detta är väl helt i linje med att Björklund hittills har ignorerat alla remissinstansers betänkligheter när det gäller hans illa genomtänkta förslag. Hittills har det resulterat i åtminstone en reprimand med hot om påföljd från EU, eftersom Björklund tyckte det var en jättebra idé att bryta mot Lissabonkonventionen (som FR är så nöjd med att ha undertecknat.)

  • Anonym

    Vad jag minns så var väl MONA en genuin svikare.. För att inte tala om Bodström.Som uppbar lön från riksdagen och samtidigt jobbade på sin advokatbyrå och samtidigt skrev på sin bok. för.

  • Anonym

    @KKL66: Så då är det ok att Björklund inte närvarar menar du?

  • Anonym

    Är det i kammaren ministrarna ska sitta?  De har väl en hel del uppgifter på sina departement kanske?
    Det finns väl en form av arbetsordning som talar om när och var de SKA finnas på plats?

  • in_the_style_of_demons

    Bara politiker kan låta bli att sköta sitt jobb utan att få sparken.
    Ja just det, de stipulerar ju sina egna arbetsvilkor.

    Sorgligt att man diskuterar skolan ur ett politiskt perspektiv. Det som saknas i Sverige är en diskussion som grundar sig i pedagogisk forskning.

  • http://www.aktuellt.nu/vad-hander-idag-2012-01-19/ Vad händer idag 2012-01-19 | Aktuellt Nu

    [...] ”Björklund skolkar från tunga debatter” Skolministern ofta frånvarande när utbildningspolitik debatteras i kammaren. [...]

  • in_the_style_of_demons

    Det skulle vara lagom populärt att komma och gå som man vill på ett vanligt arbete.
    En varning och sedan sparken. typ.

  • Anonym

    Menar du att han inte ska behöva förklara sig och svara på frågor öht? Menar du att han ska vara befriad från sånt?

  • Sigge S

    Så du försvarar alltså att den som ansvarar för en av våra absolut viktigaste frågor, skolan, inte är närvarande för att någon annan, möjligtvis, varit borta tidigare.
    Tycker det är väldigt tråkigt att du inte ser vikten i att riksdagen är överrens i skolfrågorna så det inte blir ett hoppande fram och till baka vid regeringsbyten.

  • Anonym

    Kritiken mot Björklunds skolförslag grundar sig i pedagogisk forskning. (Och är inte s.k. ”forskning” också politisk?)

  • Anonym

    *SUCK*

  • http://twitter.com/arenaslingan Petter Niklas

    *typ…*

  • in_the_style_of_demons

    Forskning är ju per definition opolitisk, men ja, i realiteten blir det förstås inte så idealiskt.

    Kanske jag skulle valt ordet ideologisk i stället för politisk.
    Svensk skolpolitik har varit ideologiskt grundad allt för länge och i dagens skolpolitik ser man en tydlig tillbaka gång mot ett samhälle vi lämnade för 100 år sedan.
    Det är inte heller konstigt eftersom Fp är konservativa trots att de kallar sig liberala (det har blivit en konstig förväxling mellan de två orden i Sverige).
    Än har både regering och opposition att visa att forskning är viktigare än politisk ideologi.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=613628040 Lennart Nilsson

    Nu är det ju så att Björklund inte sitter i riksdagen, utan är chef för utbildningsdepartementet. Det är där han har sin arbetsplats, inte i riksdagen. Att han sedan emellanåt, men inte tillräckligt ofta enligt oppositionen, debatterar i riksdagen är en annan sak. Men ju oftare han står i talarstolen i riksdagen, ju mindre tid får han ju på sitt jobb på departementet med att utforma framtidens utbildningspolitik. Och så fort oppositionen vill ha svar på frågor, i form av interpellationer, så kommer Björklund till riksdagen och svarar på dem.
    Nej det här handlar snarare om oppositionens totala brist på alternativ när det gäller utbildningspolitiken.

  • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

    Finns det inet nån paragraf mot ”skolk” som kunde användas (eller skapas).

    Riksdagsmännemåste närvara minst 90% annars får de ”Ej Godkänt” och förlorar 50% av ersättningen (och den fria lägenheten).

  • http://twitter.com/pierredrufva pierre drufva

    Och därför är det BRA att Jan Björklund skolkar, menar du?

  • http://twitter.com/pierredrufva pierre drufva

    Inför riksdagen är inte Jan Björklund (eller någon annan minister för den delen) ”chef”. Jan Björklund är ansvarig inför riksdagen i skolfrågor.

  • conny bergkvist

    Utbildningsministern skolkar,Statsministern ljuger om Sveriges ekonomiska status,Hägglund kraschar äldrevården,Lööf är helt frånvarande om klimatpolitiken,Det är bara att konstarera att vi har en samling i regeringsställning som borde fått sitta kvar,både i skolan och i opposition.

  • Fredrik Persson

    Det är en del av Alliansens strategi, att hålla sig undan debatter. Det märks inte minst i media. Svt, Tv4 och Sveriges radio har alla rapporterat att det har blivit svårare att få ansvariga ministrar att kommentera politiska utspel m.m.

  • http://fotolasse.se/index.php/samhalle/ryska-posten.htm Lasses blogg » Ryska posten

    [...] 1, 2, Jinge, 1, DN, 1, 2, 3, SvD, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, Exp, 1, 2, 3, 4, SVT, 1, 2, GP, 1, BT, [...]

  • Anonym

    Jan björklund kanske är och läser på angående regeringen myter om invandring https://sverigedemokraterna.se/2012/01/16/sd-lanserar-hemsida-om-invandringsmyter-svar-pa-regeringssida/

  • http://www.facebook.com/phaetoon Inge Svensson

    Varför inte införa lön efter prestation? Om man tar ledigt för att göra ett annat uppdrag / jobb så bör man inte heller få full riksdagslön. Riksdagsledamöter ska representera folket och sina väljare och har betalt för att delta i omröstningar och debatter.

  • http://prestationsprinsen.wordpress.com/2012/01/19/bjorklund-ar-inte-pa-plats-i-riksdagen-och-debatterar-forsvarar-och-resonerar-om-skolpolitiken/ Björklund är inte på plats i riksdagen och debatterar, försvarar och resonerar om skolpolitiken… | Prestationsprinsen

    [...] på en av Svenska Dagbladets bloggar går oppositionspartierna till angrepp mot Jan Björklund för att frånvaro när skolpolitiska och [...]

  • Anonym

    Nu handlar det ju inte om att han inte förklarar sig eller svarar på frågor öht. Om du läser artikeln igen så ser du att han deltager vid interpellationsdebatter, partiledardebatter och frågestunder. Jag är övertygad om att samma förslag har diskuterats vid dessa debatter också. Så har i alla fall varit fallet i de debatter jag sett. Oppositionen kanske är trögfattad och behöver en pedagog som sätter sig ner med dom och förklarar.

  • Anonym

    Men nu är väl debatten ute på tunn is!!
    De olika ministrarna är valda i riksdagsval – men har därefter fått uppdrag att leda olika departement.
    De SKA då inte sitta i riksdagen!  Undantagen är väl i princip när de blir inkallade när ärenden från deras departement behandlas.

  • Anonym

    Semantik. Utbildningsdepartementet lyder under Riksdagen som är Sveriges högst beslutande organ. Att utbildningsministern inte deltar i debatter om utbildning är oansvarigt, det är ett moraliskt tjänstefel.

    Att den rödgröna oppositionen saknar en vettig utbildningspolitik vet jag av egna erfarenheter. Det har ingenting med saken att göra.

  • Thuresson

    Är det någon som tror att en debatt i riksdagen någonsin har gjort skillnad?

  • Thuresson

    Björklund är inte riksdagsman.

  • Thuresson

    Vad har en riksdagsledamots skyldigheter med Björklund att göra?

  • Anonym

    Jan Björklund behöver nog ägna all möjlig tid till att uppgradera det svenska utbildningsväsendet, grundskola och högskola, efter den nedmontering socialdemokraterna startade så snart Tage Erlander lämnat sitt ämbete och som fick sitt fulla genomslag in på 1990-talet. Socialdemokraterna har, i frånvaro av egen politik, ägnat sig åt att systematiskt försöka omöjliggöra statsrådens arbete genom oändligt antal frågor och interpellationer och inte alltid för landets bästa, vilket kan medföra att även viktiga diskussioner och debatter drabbas av brist på närvaro. Detta beteende gällde för övrigt även för Fälldinregeringen på sin tid.

  • Eric Lundborg

    Arrogans är bara förnamnet.
    Skitstövel är efternamnet.
    Utgå!

    Eric

  • Krister

    Jag trodde den fria marknaden (Blocket m fl) och bemanningsföretag tog hand om det…

  • henrik.vallgren

    Jag tycker att Mikael Damberg verkar vara en bra person som förtjänar respekt. Att lyssna på vänsterpartisten som reflexmässigt kritiserar varje förändring i DDR-skolemodellen är däremot bara att slöseri med tid.

  • Anonym

    Bemanningsföretagen är tyvärr fullt upptagna med de lärarlegitimationer som skall lyfta upp svenska skolan och  som lärarförbunden har krävt och nu kritiserar.

  • Anonym

    Sigge S –vikten i att riksdagen är överens i skolfrågorna, Ja alla  frågor är viktiga. Och Alla vet vad Björklund har stakat ut, men han får enbart motstånd. Så man går säkerligen från riksdagens kammare med samma  utgångspunkt som när man trädde in där.

  • Anonym

    Eftersom media brukar rapportera vad som sägs där så kan det ju hända att valboskapen får upp ögonen för inkonsekvenser och självmotsägelser i det Björklund/Reinfeldt har bestämt om skolan och annat.

  • Anonym

    Det enda media ägnar sig åt är att slå knivar i ryggen på Juholt. Att regeringen inte kommenterar sina utspel är strategi och taktik utformad av propagandaminister Schlingman.

  • Anonym

    Även om han ibland deltar, så svarar han inte på frågor som t.ex. ”hur kan skolan bli bättre samtidigt som skolans resurser blir mindre?”

  • http://tystatankar.com/2012/01/19/jan-var-ar-du/ Jan – var är du? « Tysta tankar

    [...] Lova Olsson gör det i svd. [...]

  • http://mypress.se/2012/01/19/bjorklund-skolkar-fran-tunga-debatter/ ”Björklund skolkar från tunga debatter” | MyPress.SE – Universal News Agency

    [...] ofta frånvarande när utbildningspolitik debatteras i kammaren. SvD – Startsidan Tagged with: Björklund • debatter” • från • skolkar • [...]

  • http://twitter.com/Vorsilder Niklas Andersson

    För att det kanske är kommunerna som har hand om skolans ekonomi? Bryter ju mot kommunernas självbestämmande om han går direkt in och styr och ställer i deras budgetar, skulle även vara ministerstyre.

  • Anonym

    Och SD tillhör inte oppositionen?

    Det går inte att tiga ihjäl ett riksdagsparti, oavsett vad man tycker om det.
    Att ens försöka påvisar en bristande respekt för väljarkåren.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=613628040 Lennart Nilsson

    Du skrev: ”Ett riksdagstjänst ska vara ett heltidsjobb, och den anställda ska för f*n arbeta på arbetstid. Björklunds skolkande bör betraktas som tjänstefel, som ska leda till omedelbart avsked utan förmåner.” Alltså att han skolkade från en riksdagstjänst (som han inte har).

  • http://twitter.com/alienpredator alienpredator

    Det är fullständigt oacceptabelt, ynkligt och inkompetent att Utbildningsminister Jan Björklund regelmässigt uteblir vid de tillfällen då hans egna förslag diskuteras i plenisalen…

  • Anonym

    Har du läst artikeln?
    I så fall ser du att SD:s utbildningspolitiske talesperson, Richard Jomshof, är citerad.
    Mvh Lova Olsson, reporter på SvD

  • http://www.ronpaul.se/2012/01/ron-paul-stodjer-hemundervisning-fp-vill-ta-barnen-istallet/ Ron Paul stödjer hemundervisning, FP vill ta barnen istället | Ron Paul

    [...] om skola: GP, SVD Det här inlägget postades i Ekonomi, Hälso- och sjukvård, Staten, Sverige, Utbildning och har [...]

  • Anonym

    Och SD-supportrar orkar inte ens läsa artiklar utan slänger bara ur sig löpandeband-inlägg om hur synd det är om SD?

    Måste vara jobbigt att vara martyr när man inte har något att vara martyr för..

  • Anonym

    Det var mer allmänt menat, vilket också förtydligas av exemplen jag gav. Redan i min ingress förtydligade jag ju att det är ett systemfel, inte bara Björklund det är fel på. Han skolkade som minister, andra (de flesta) skolkar som riksdagsledamöter.

  • http://www.skp.se/blogg/2012/01/19/hur-skall-en-skolkare-bestraffas/ Kommunisternas blogg » Bloggarkiv » Hur skall en skolkare bestraffas?

    [...] Svd 1, Svd 2, Svd 3, Svd 4, Dn 1, Dn 2, Dn [...]

  • Thuresson

    Du menar att Björklund hemlighåller vad han har för åsikter om skolan?

  • http://samtider.wordpress.com Klalin

    Björklunds frånvaro är följdriktig. Han har själv deklarerat att hans svaghet är oförmågan att lyssna på andra människors åsikter. Den svagheten präglar honom som politiker. Han har bara tillgång till sina egna åsikter, har förmodligen svårt att sätta sig in i andra människors behov och har därmed förmodligen också svårt att uttolka konsekvenserna av sina handlingar. Som politiker gör det honom rigid, endimensionell, okänslig och fullständigt oflexibel. Hans maktbas består i att han blivit en ”nyttig idiot” i händerna på de krafter som vill återupprätta nomenklaturans medborgarkontroll. Se bara det senaste förslaget om att kväsa den akademiska friheten. Ett ”liberalt” förslag år 2012 !!! Man orkar inte längre häpna.   

  • http://www.com-giftcard.info/backlinks.html Automatic backlinks generator

    The software will create backlinks fully automatically…

    [...]This software can run endlessly and build backlinks for you 7 days a week without doing anything,just onetime setup.[...]…

  • http://www.facebook.com/people/Sven-Erik-Hansson/1561043228 Sven Erik Hansson

    loke 666
    Filmen Al that jazz hette i Sverige Showtime.

  • http://www.facebook.com/people/Sven-Erik-Hansson/1561043228 Sven Erik Hansson

    Varför skall invandrare lära sig svenska när inte svenskarna använder svenskan.

  • Anonym

    Jag tvivlar på att filmen haren engelsk titel i Paris, Madrid, Rom, Berlin, Moskva etc.

  • Anonym

    Originaltiteln till Ett päron till farsa är ”National Lampoon’s Vacation”. Inget annat.

  • Anonym

    Jag tror inte att filmen har en engelsk titel i Paris, Madrid, Rom, Berlin, Moskva etc.

  • Anonym

    Mycket bättre med originaltiteln. Till exempel om man vill Googla och läsa om filmen. Vore också bra om hälften av visningarna kördes otextade, så man slapp textremsorna som totalt kvaddar filmernas bildspråk. I ett land är all läser minst 8 år engelska i skolan behövs i alla fall ingen översättning av engelska filmer.

  • Anonym

    Hmmm, hur översätter DU A Single Man?

  • Anonym

    I denna sjö av bitterhet vill jag gärna nämna en film som fått en långt bättre titel på svenska: Det våras för Hitler. Filmen borde givetvis hetat Springtime for Hitler på engelska, i stället för bleka The Producers. För övrigt blev filmen en succé i Sverige, medan den till en början gick trögt i USA.
    Säkert finns det fler exempel.

  • Anonym

    Men ”magister” är ju en utmärkt översättning av ”professor”. En lärare på ett amerikanskt college tituleras så. Det har ingenting med den svenska titeln professor att göra; ett vanligt men dock missförstånd!

  • Anonym

    Har inte sett filmen, men En enda man låter som en helt okej översättning. Och professor KAN ju betyda magister, så jag blir inte direkt mörkrädd. Exemplen i artikeln är bra mycket värre,

  • Anonym

     Det beror på sammanhanget. ”En enda man…”, ”En ungkarl…” med flera.

  • Anonym

    Det är ytterst sällan jag håller med om en åsikt som jag läser i regimkontrollerad media, men den här gången kan jag inget annat än att hålla med Anders.

  • Anonym

    Höjden av swengelska är väl när man kan döpa en svensk organisation till Bil Sweden.
    Även dopet av kooperativa förbundets affärer till Coop som ju är engelsk slang och betyder buren, kurran eller liknande, när man menar Co-op som betyder kooperativ är värt en dumstrut.

  • Anonym

    Protest- magister i Sverige hör till de lägre utbildningarna-grundskolan och ev manliga lärare på gymnasiet. Andra lärare med högre utbildning än magister -som inte krävs i grundskolan-kan ju vara lektorer och adjunkter. Så, professeur på franska täcker väl läraryrket-men om du inte är infödd amerikan och propsar på det- så protesterar jag än. Sitter just nu och rättar 70 amerikanska examensarbeten.

  • Anonym

    Det väljer de väl själva i de olika länderna (inte nödvändigtvis huvudstäderna, vet inte varför det är de som räknas upp?). Det jag skriver är att filmbolagen själva skapar en engelsk titel som man kan använda om man väljer att inte översätta till lokala språket. Googla t ex på Royal Affair, som Anders använde som exempel i artikeln, och du hittar snabbt filmen i Imdb, internetdatabasen över alla filmer. Söker du på En kongelig affære kommer du också till den engelska titeln. Min enda poäng är alltså att jag inte tror att det sitter korkade svenskar och gör töntiga översättningar till engelska istället för till svenska, vilket artikeln vi kommenterar utgår ifrån.

  • Anonym

    ”Du behöver inte vara rädd, jag är här hos dig.” –men ”En enda man” har helt missat poängen, dubbelmeningen, med originaltiteln, och kanske du med? Boken skrevs i en tid då homosexualitet i det västerländska samhället var högst privat och absolut inte offentligt, och de män som ville göra karriär inom de flesta akademiska, militära yrken och i affärsvärlden, levde i garderoben. Man bjöd in dessa ”single” men på kalas och ju äldre han blev desto klarare var det att a single man var analogt med homosexuell. Detta talesätt förekom också i Sverige fram till åtminstone 70-talet, fram till efter första HIV-vågen här. ”En enda man”  låter mera som ett enda glas vin, ett enda äpple- i numerisk betydelse.

  • Anonym

    Du pratar om titlar, medan översättare snarare har tänkt på tilltalet. I Sverige ropar man inte ”professorn” efter professorn. Kanhända borde översättaren ha bevarat det engelska/amerikanska tilltalet, men det är nog mer en stilfråga än en språkfråga. Så är det ofta med språkpoliser, de tror att det bara finns en sanning, men språk är så mycket mer än grammatik, syntax och ord.

  • Jennica Månsson

    och varifrån kom Co-op?

  • http://twitter.com/zenzaz JoeX

    Ett mycket vanligt och oerhört irriterande fenomen inte bara bland sportkommentatorer. Så fort man stöter på ett ord/namn som inte är välkänt och svenskt så ska det uttalas på engelska. Har nyligen fått en redogörelse för en resa i Estland där de estniska ortnamnen konsekvent sades med engelskt uttal.

    Såg en dokumentär om ABBA för ett tag sedan där de svenskar som intervjuades hela tiden använde engelskt uttal på alla svenska namn (Bjorn etc.).

    Kulturskymning.

  • Jennica Månsson

    Så det var inte så värst ”ursvenskt” heller mao

  • Jennica Månsson

    Co-op för mig och säkert många andra konnoterar först och främst till ett sätt att spela (co-op gaming). Språket utvecklas med kultur, trender och nya beteenden. Samt tar inflytande från andra kulturellt dominanta språk, men det behöver jag väl knappast påpeka. Däremot håller jag helt med dig om att man för den skull bör hålla sig konsekvent och undvika att blanda språk i den mån det går. ”Sweden” har ännu inte på bred front ersatt ”Sverige” och lär aldrig göra det så ditt exempel känns väldigt relevant och talande. 

  • Anonym

    :-)

  • Anonym

    Jag blir inte så jätteupprörd över detta med filmtitlar. Men TV4 News…. är inte det en väldigt märklig utveckling, att svenska nyhetsprogram ska ha engelska namn? Dessutom är jag oklar över om de uttalar det ”tevefyra news” eller ”tivifour news”..? Och då kan jag förstås återknyta till en kul översättning av en filmtitel (så jag håller mig till ämnet ;-) ): LA Confidential som i Sverige blev LA Konfidentiellt, men naturligtvis med det engelska uttalet av LA.

  • Ylva Byrman

    Bra förslag. Det vore absolut intressant för en samtalsanalytiker att göra en deltagande observation av en kurs i medieträning.

  • http://www.facebook.com/people/Tobias-Wallin/516001791 Tobias Wallin

    Alla katter är neurotiker, det är deras natur.

  • Anonym

    Vad skönt att det var fler än bara jag som tyckte hans svar var så taffligt undanglidande och intetsägande.
    En liten detalj bara, Ylva. Du antyder att testet består av ett antal
    frågor, men punkt nummer två är bestämt ingen fråga alls, utan ett
    påstående. Givetvis kan man ändå bemöta ett påstående, men det är lite
    fel att kalla det för en fråga. Rätt ska vara rätt, åtminstone på en
    språk-blogg, tycker du inte?
     

blog comments powered by Disqus