Annons

PJ Anders Linder om politik & samhälle

PJ Anders Linder

PJ Anders Linder

I helgens krönika skriver jag om synen på lärarrollen i Sverige. Väldigt många verkar ha Robin Williams i Döda poeters sällskap på näthinnan och anse att bra lärare ska vara precis som han: inte ställa en massa trista frågor och kräva att man har läst på utan entusiasmera och inspirera så att ungdomarna lär sig nästan utan att märka det. Allt ska gå smidigt och lätt.

Går det så går det, och då är det väl toppen. Men för det allra mesta fungerar det inte. Vanliga hederliga lärare har inte den därsuperkarisman och då måste de luta sig mot egna kunskaper, en skolkultur av kunskapsfokus och flit och en bra läroplan, som ställer krav på eleverna.

Då är det ett problem att den nya lärarutbildningen lämnar många lärarstudenter i sticket. Kunskapskraven är låga – men fokus ligger inte riktigt på det pedagogiska hanterverket heller.

Det här tror jag är en av de mest underdiskuterade frågorna man kan hitta i svensk debatt. Lärarnas kunskaper är av stor betydelse för elevernas kunskaper, och elevernas kunskaper är av stor betydelse för både det demokratiska medborgarskapet och den ekonomiska konkurrenskraften. Signalerna om lärarutbildningens brister ’är mycket tydliga; ändå har frågan svårt att riktigt kugga i den allmänna debatten. Den blir hellre ett varv till om A-kassan.

Jag tar gärna emot tips och information om undervisningen på lärarhögskolorna. Är det så illa som det ofta sägs? Eller är krisrapporteringen överdriven? Hör av er! Eller be vänner och bekanta på lärarutbildningarna skicka ett mejl.