Annons

Nya medier-bloggen

Anders Mildner

Anders Mildner

– Det kommer naturligtvis inte sluta där vi är i dag.

Det var en av mina allra första dagar på universitetet och vad föreläsaren sa tänker jag fortfarande på varje vecka. Vi pratade om medieutveckling och våra kroppar och hur medierna för varje år kommer allt närmare människan.

Från teater och konserter (med flera meter mellan musik/dramatik och publiken) har avståndet ständigt krympt.

Konserter blev skiva, som blev radio. Radio blev portabel radio och flyttade från vardagsrummet till kök och sovrum. Portabel radio blev Walkman och satt plötsligt direkt på öronen. Nya hörlurar stoppades sedan IN i öronen.

Teatern blev tv, som blev dator, som blev bärbar, som blev Ipad. Nästa steg är glasögon med skärmar. Kan stridspiloterna, kan vi.

Men, som min föreläsare så riktigt noterade för 21 år sedan, kommer det så klart inte sluta där. Medierna söker sig oförtrutet närmare våra kroppar och den enda rimliga slutstationen, om det nu finns någon sådan, är att vi pluggar in oss själva på ett Johnny Mnemonic-artat sätt.

Samtidigt kan man ana motsatt utveckling för de sociala tjänster som vi i dag håller nära våra kroppar.

Alla framgångsrika verktyg, som Facebook, Twitter och Foursquare är just nu knutna till den telefon som vi ständigt håller i handen eller åtminstone har inom räckhåll.

Men det är klart att internet även kommer att flöda ut till andra fysiska objekt. Internet of things har vi ju pratat om i flera år vid det här laget.

I det sammanhanget är nystartade Bump intressant.

Tanken med Bump är att förvandla registreringsskyltar på bilar till en enhetlig identifieringsskylt, som även rymmer mailadress, telefonnummer och bonuskort för shopping. Läs mer hos Wired.

I dag används teknik som automatiskt registrerar vilka bilar som är vilka, bland annat av olika sorters vägtullssystem.

Bump vänder på kommunikationen och ger bilisterna en möjlighet att interagera både med varandra och ut mot resten av världen, till exempel näringsidkare.

Visst, det här är ju en nästan komisk urtyp av en amerikansk idé, att knyta så mycket identitet till just bilen.

Ändå visar tankarna bakom Bump tydligt på en trend där de objekt vi omger oss av kommer att växa i betydelse.

I långt större utsträckning än tidigare kommer vi att vara våra saker – och våra saker kommer att vara oss.

Den enda antagandet man kan göra av detta är rimligen att också ägandet I SIG kommer att växa i betydelse.

Och ja, det döljs naturligtvis en politisk dimension i en sådan utveckling.