Annons

Nya medier-bloggen

Anders Mildner

Anders Mildner

Dagens lärdom: mycket kan rymmas i en hashtagg.

Det kan nog twittrarna på Sveriges radio hålla med om efter att ha funderat några varv kring den här tweeten:

Ordet spectrial, som väl troligen är den hashtagg som används flitigast i diskussionen om rättegången mot The Pirate Bay, kommer från en sammanslagning av spectacle och trial och var från början ett påhitt av Piratbyrån (rätta mig om jag har fel här). Hos Copyriot förklarades spectrial som ett försök att ”intensifiera de teatrala kvaliteterna i rättegången”.

Särskilt neutralt är varken ordet eller hashtaggen. De som håller på åklagarsidan i rättegången skulle knappast ta i den med tång (gissar jag).

Så vad händer då när Sveriges radio använder #spectrial? Jo, det tolkas så här.

Samtidigt är den här lilla och ganska obetydliga historien ett bra exempel på en mycket större problematik.

Vad som händer just nu är ju att samtalet flyttas ut i nya kanaler, att mediebolagens publik ersätts av en allmänhet som kommunicerar på sina egna villkor.

Mediebolagen måste därför söka sig till de platser där samtalet är som störst eller mest relevant för att finna sig en plats i konversationen.

Vill man prata TPB-rättegång är därför Twitter och #spectrial en relevant plats att vara på.

Och vill man visa den intresserade publiken var poddsändningen ligger, bör man ju använda sig av just #spectrial, eftersom budskapet då når fram till rätt personer.

Samtidigt adderar man en betydelse till sin egen diskussion som man aldrig hade accepterat om det hade gällt den egna kanalen.

Är då det här oviktigt eller betydelsefullt? Jag vet inte riktigt.

Vad säger ni?