Annons

Nya medier-bloggen

Anders Mildner

Anders Mildner

I går skrev jag om att värdet av våra upplevelser allt mer knyts till omgivningens reaktioner.

Att vi i varje enskild situation kommer att försöka dela våra känslor med andra. Och att vi därmed får allt svårare att uppleva saker i ensamhet.

Vill man veta hur detta ser ut i praktiken, kan man titta på vad som händer med vår kommunikation under spektakulära händelser som till exempel fotbolls-VM.

Twitter noterar här tydliga peakar i antalet tweets som skickas (toppen hittills verkar ha varit Japans mål mot Danmark, följt av Japans mål mot Kamerun) och brittiska mobiloperatören O2 har tagit fram väldigt talande statistik som visar sms-trafiken under Englands tre första matcher.

Antalet skickade sms ökar dramatiskt vid varje mål, men också så fort något avslutas, det vill säga så fort det blir halvtid eller att matchen blåses av.

Tydligare kan det nog inte bli. Håll fotbollsstatistiken i ditt huvud och överför den till resten av ditt liv. Ser det inte ut så här när du är på konferens? När du slöar framför melodifestivalen? När du åker en längre tågresa? När du är på semester och besöker nya platser?