Annons

Nya medier-bloggen

Anders Mildner

Anders Mildner

Det drar en Facebookvåg över landets medier. Frågan – som just nu verkar vara på samtliga redaktioners agenda – är om anställda ska få lov att använda Facebook och andra sociala medier på jobbet.

Som de flesta mediedebatter leder sådana här diskussioner snabbt till ett slags ställningskrig: för möter emot och när tiden är ute har man oftast inte kommit fram till något. Få positioner har flyttats, få nya lärdomar har gjorts.

Efter att jag själv har deltagit i en rad hyfsat polariserade intervjuer och diskussioner om ämnet bara de senaste dagarna, har jag försökt tänka ut några argument som ännu inte riktigt har fått plats i debatten.

Här är fyra skäl till varför arbetsgivare inte bara bör tillåta Facebook och andra sociala medier, utan dessutom uppmuntra sina anställda att använda vertygen MER.

1. Jobben utvecklas.

Ja, det är faktiskt så. Våra arbetsuppgifter blir mer komplexa för varje år som går. Vi ska hålla fler bollar i luften samtidigt och använda massa olika kompetenser simultant.

Det här är en sanning för de allra flesta jobb. Titta på hur anställningsannonserna ser ut nu för tiden, de talar ett väldigt tydligt språk.

När jobben blir mer komplexa måste vi också ha tillgång till mer komplexa verktyg för vår kommunikation, så att vi har en rimlig chans att utföra arbetsuppgifterna.

2. Livspusslet ökar.

Att få ihop jobb och hem är en allt svårare uppgift för många. Men oj som folk försöker! De gör ALLT för att deras arbeten inte ska bli lidande och flänger som små illrar för att försöka pussla ihop alla de där andra bitarna som gör ett liv helt.

Är du chef? Släng ett öga på dina anställda. De behöver ett snabbt och högeffektivt kommunikationsverktyg för sitt pussel. Och, ja, de kommer behöva småpussla lite då och då under hela dagen. Det är ett sådant samhälle vi har byggt.

Men ju smidigare vi tillåts sköta pusslet, desto mer tid – och energi – blir det över till jobbet.

3. Anställda behöver ett bra sökverktyg.

På vilka arbetsplatser är det okej att chefen har blockat tillgången till Google? Inte särskilt många, antagligen.

Vilken blir då slutsatsen när realtidswebben nu allt mer kliver fram som det kommande sökverktyget? Den senaste tidens snökaos är ett bra exempel. Många tåg, bussar och flygplan är försenade eller till och med inställda. Men Google kommer inte lika lätt att ge dig svar på frågan om just ditt färdmedel drabbas JUST NU i denna stund. Det kommer däremot Facebook och Twitter att kunna göra.

Vilket också är en av anledningarna till att Google nu gör allt för att dra in kunskapen från realtidsflödet till sina sökresultat. (Och då blir ju frågan rent filosofisk: är det okej för din arbetsgivare att du använder Google för att söka igenom realtidswebben, men inte okej att gå direkt till källan?)

4. Sociala medier är det nya mediefiltret.

Tidigare har traditionella medieföretag, som tidningar, radiokanaler och tv-bolag varit våra nyhetsfilter. Duktiga redaktörer har sållat bort det som ansetts vara mindre intressant och lyft upp det som har haft nyhetsvärde. (En arbetsmetod som haft vissa inbyggda problem.)

Nu växer de sociala mediernas betydelse som nyhetsfilter. Det innebär att vår kunskap om omvärlden i allt högre grad kommer att förmedlas av våra vänner och vårt kontaktnät, snarare än av redaktioner (som dock kommer att fortsätta att producera material som våra vänner filtrerar).

Slutsatsen av detta är att de anställda faktiskt blir klokare, mer uppdaterade och bättre på sina jobb om de får tillgång till relevant information och viktiga nyheter.

Fler aktuella tankar kring frågan finns hos Jardenberg.

Finns det då inga problem med utvecklingen?

Jo, massor. Den kultur som det här handlar om är så ny att vi faktiskt inte lärt oss att leva den. Vi vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss till förändringen som sker runtom oss.

Vi ritar om kartan i realtid – samtidigt som vi försöker hitta på sätt att förhålla oss till den nya terräng som växer fram inför våra ögon.

Vi kommer att gå vilse ibland. Vi får bara försöka göra det bästa av situationen. En bra start är kanske att våga lita lite mer på varandra. Det företag som tror att deras anställda kommer att ta varje tillfälle som ges att smita från jobbet har sannolikt andra problem än Facebook att brottas med.