Annons

Martin Gelin i New York

Martin Gelin

Martin Gelin

Man skulle kunna hävda att det är raaaaasism när folk garvar åt, i stället för med, R Kelly, som förstås själv är fullt medveten om hur sinnessjukt over-the-top ”Trapped in the closet”-opuset är.
Men det handlar inte om rasism, utan om genreism. Indiemänniskor kan helt enkelt inte fatta att någon som gör r’n’b kan ha självdistans och driva med sig själv.

Det är samma grej med Justin Timberlake, indiemänniskor tycker att han är ”kul”, utan att fatta att han själv håller med.
Det handlar alltså inte om hudfärg, utan om r’n’b, som fortfarande är en missförstådd kultur i Sverige och USA.

Här drar Kelefa Sanneh de nödvändiga parallellerna mellan ”Trapped Vol 13-22”, ”boo-oh-oty”-partiet i ”Feelin’ on your booty” och pjäsförfattare som Angela Barrow-Dunlap och Tyler Perry (ah, jag saknar tiden då jag faktiskt hade koll på vad de gjorde).
Tvivlar dock på att Kelefa skulle ha godkänt rubriksättarens ängsliga ”right?”