Martin Gelin i New York

Martin Gelin

Martin Gelin

Jag har inte läst pajastidningen Monocle sedan jag, enbart av yrkesskäl, tvingade mig igenom det första numret för något halvår sedan.
Men när jag i helgen passade på att städa ut några hyllkilometer av gamla halvlästa tidningar fick jag syn på en artikel som jag ändå ville läsa. Det handlade om ”fördumningen” av amerikanska TV-nyheter, och som syndabock för denna utveckling hade Monocles korrespondent valt ut Katie Couric, det första kvinnliga amerikanska nyhetsankaret. Katie fick i artikeln representera ”bimbofieringen” av TV-nyheterna, vilket illustrerades med ett dussintal andra TV-bilder på blonda, kvinnliga nyhetspresentatörer.
Dessa, ansåg skribenten, har gjort TV-nyheterna mer ytliga, eller som han själv uttryckte det: ”TV news has increasingly begun to look more dumb”.

Amerikanska liberaler hatar väldigt mycket, men det finns absolut inget de hatar mer än blonda kvinnor.
Inget nytt under solen där, med andra ord, men det roliga, det som gör detta till en unik Monocle-upplevelse, är uppslaget som följer.
Där har Monocles redaktör, Tyler Brûlé, nämligen själv fått rita upp sin dröm-TV-studio, som motpol till allt det där ”bimbofierade” de ägnar sig åt i USA.
Och hur ser då den ut? Kanske äntligen en sansad miljö där Cullen Murphy, Samantha Power och Timothy Garton Ash kan ha uttömmande diskussioner om Iran och Hillary Clintons utrikespolitik?
Nej, sådant spelar inte så stor roll för Monocle. Det viktiga är att det är snyggt.
Deras korrespondenter ska kunna flyg runt i världen på ”Pilatus PC12s” och ha visitkort med en ”blue-on-black corporate identity that stands out from the stack of white laser-printed cards with its tactile spot-varnish and thick, rich stock”.

*****

Ett annat kul ögonblick i arga-amerikanska-liberaler-facket var när matkedjan Whole Foods lanserade sin ”gröna” tygpåse förra veckan. För säkerhets skull har man skrivit ”This is not a plastic bag” i stor grön text över påsen, så att alla ska kunna se att just du har räddat miljön med din tygpåse.
På CNN gjorde man ett inslag om hysterin i New York när tygpåsen ”lanserades”, och passade även på att testa tygpåsens funktion som just ”påse att bära livsmedel i”.
Jag citerar fritt ur minnet:

– It’s really comfy, and it looks chic.
– You can’t really fit your groceries in there though.
– No, that’s true.
– So, I guess you would still need, uhm, plastic bags for that.

Fler bloggar