Martin Gelin
De senaste dagarnas stora internethype är Obamagirl, en tjej som spelat in en låt, ”I got a crush on Obama”, med tillhörande video (finns här), om att hon är kär i Barack Obama. Det är en sångerska (Leah Kauffman) och en skådis (Amber Lee Ettinger) som ligger bakom videon, och de har tidigare haft en YouTube-hit med ”Box in a box”, som i sin tur är svarslåten till den bästa Saturday Night Live-filmen någonsin, Justin Timberlake och Andy Sambergs ”Dick in a box”
Inget av det här har någonting att göra med ”Jag är kär i en kickers”-debatten, men däremot säger det något om hur viral marketing och YouTube kommer att förändra spelreglerna för presidentvalet nästa år.
Jag tror inte att YouTube kommer att påverka valet så mycket som alla säger, eller snarare: det kommer att påverka hur vi skrattar mer än hur vi röstar.
Time magazines Joe Klein skrev tidigare i våras (efter YouTube-succén med Hillary Clinton inklippt i Ridley Scotts 1984-reklamfilm) att det här bekräftade tidningens påstående att ”you” var 2006 års viktigaste person:
”You was not only the Person of the Year, but also the political consultants of the future.”
Jag tycker minst sagt det är en överdrift att kalla de som lägger upp skojiga YouTube-klipp för ”konsulter”. ”Komiker” är nog närmare sanningen. De kommer att spela ungefär samma roll som talkshowvärdar.
Men om jag jobbade för Hillary eller Obamas kampanjer skulle jag i alla fall anställa Andy Samberg rätt kvickt.
Läs mer på Eat the press