Annons

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Jag skrev här i går om att Postkodlotteriet tänker plocka 160 kronor från sina 1 miljon kunder i en ny ”jackpott” – utan kundernas aktiva medgivande. Är alla kunder passiva får alltså lotteriet in 160 miljoner kronor på strategin.

Den här extra dragningen framgick i ett brev som skickades ut till kunderna för några dagar sen. Många kunder, som hörde av sig till mig i förra veckan, känner sig upprörda över att de själva aktivt måste avsäga sig produkten – för att pengar inte ska dras. Konsumentverket reagerade starkt.

LÄS MER: Postkodlotteriets vd ”stolt över min ersättning”

Texten ledde till en läsarstrom, både i min mejlbox och i sociala medier har läsare uttryckt sin irritation över lotteriet. Samtidigt följde flera andra medier med och skrev om SvD:s nyhet.

Så här stod det i brevet som SvD tagit del av, se Nyhet 2.

PKL

Nu har Postkodlotteriet gjort en helomvändning och blir tydligare mot kunderna. Direkt när man klickar in på hemsidan hänvisas nu till den nya ”Semesterjackpotten” – men med en stor skillnad från hur man tidigare kommunicerade.

Nu guidar man kunderna i hur de ska gör om de faktiskt inte vill vara med i dragningen – något som inte fanns information om så sent som i fredags när jag senast kollade på deras hemsida. Nu framgår att:

”Vill du stå över möjligheten att få din del av de 64 miljonerna i den här extradragningen ber vi dig att senast den 26 maj skicka e-post till kundservice@postkodlotteriet.se med rubrik ”SemesterJackpott”.”

– Ja, igår lyfte vi upp det tydligare på förstasidan att det går bra att höra av sig till vår kundservice om man inte vill vara med i dragningen, skrev Emma Knutsson på Postkodlotteriet i ett mejl i lördagskväll.

Den här mer utförliga informationen, om hur man gör för att inte vara med, finns dock inte med i brevet som skickades ut till de 1 miljon kunderna.

Samtidigt har bolaget i efterhand ändrat i sina allmänna villkor, som kunderna godkänner när de går med i lotteriet. Detta ska ge lotteriet rätt att dra mer pengar av kunderna i en extra dragning. De nya allmänna villkoren börjar gälla den 1 februari i år och på så sätt ska de omfatta de redan befintliga kunderna – trots att de inte skrivit under de nya villkoren.

– Det är vår skyldighet att informera våra kunder i god tid om ändringarna, skriver Emma Knutsson.

 LÄS MER: Här är SvD:s hela granskning av Postkodlotteriet från förra året

Men om man nu ändå är i farten att göra sig lite mer rak och ärlig i informationen på hemsidan, hade man inte kunnat formulera det ännu tydligare? I stället för att kunden ”står över” den här fantastiska ”möjligheten” varför inte bara skriva rätt ut:

”Vill du inte betala för en extra dragning mejla kundservice.”

 

* Nu återgår jag på tjänstledighet och bloggen kommer inte uppdateras närmsta månaderna

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter