X
Annons
X

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Svenska Postkodlotteriet har de senaste veckorna berört hundratals läsare. Inte minst möttes vd-intervjun i helgens tidning av starka reaktioner. Många frågar sig hur vd:n kan ha missat kundkritiken. Och en central fråga har varit vd-lönen – och sättet den motiveras på.

Få bolag väcker så starka känslor som Svenska Postkodlotteriet. Min mejlbox har fyllts varje dag under de senaste veckornas granskning med totalt flera hundratals läsarmejl med starka åsikter om lotteriet. Det handlar om alltifrån privatpersoner med synpunkter på bolagets marknadsföring till aktörer med insyn som kan vittna om bolagets hårda tag mot vissa förmånstagare.

Men enligt vd:n Niclas Kjellström-Matseke har man lyckats i kommunikationen mot kunderna. Allt är frid och fröjd. Ett av flera långa mejl efter intervjun, av en kvinna, inleds ”Är karln både blind och döv?” Hon har en poäng att det är intressant hur kritiken från lottköparna helt tycks ha segalt Niclas Kjellström-Matseke obemärkt förbi.

LÄS MER: Postkodlotteriets vd slår ifrån sig kritik

Många av de läsare som hört av sig till SvD uppger hur de kontaktat kundtjänsten för att gå ur lotteriet, en del har till och med bifogat mejlkorrespondens. Reportern Maria Waxegård, på Norrköpings tidningar, skrev också en kolumn om hur hon efter SvD:s artiklar ringde för att säga upp sina lotter. Svaret hon fick var ”Vi är ingen välgörenhetsorganisation”. Många läsare uppger nu att de själva ska vända sig direkt till välgörenhetsorganisationer.

SE TV-KLIPP: Vd: vi står inte i vägen för donationer

Även bolagets senaste annonskampanj, som gick ut samma dag som vd-intervjun, vittnar om en misslyckad kommunikation. Den inleds: ”Vi tror inte att vi varit tillräckligt bra på att berätta om oss själva”, för att sedan berätta just vad man gör.

Själva upplägget Postkodlotteriet som består av ett bolag, en förening och ett par egna stiftelser, är något som kommit upp i SvD:s granskning och som också väckt frågor. Hur vattentäta väggar är det egentligen mellan dessa aktörer som delar tak?

Stiftelser ska vara helt självständiga och följa sina egna stadgar, annars är det inga stiftelser. Samtidigt hävdar källor att Postkodlotteriets stiftelser styrs av andra motiv, som att prioritera kända projekt och personer som kan marknadsföra själva bolaget. Får verkligen Bill Clinton och Tony Blair stöd från lotteriet för att deras organisationer är de som är i störst behov av hjälp – eller för att de kan vara portalfigurer för företaget Svenska Postkodlotteriet?

LÄS MER: Postkodlotteriet kan bryta mot stiftelselagen

På frågan om uppdelningen svarade Postkodlotteriets vd att det är ”viktigt att känna till att Lotteriinspektionen kräver att det ska vara transparent var pengarna går.” Samtidigt måste det vara svårt för tillsynsmyndigheten att avgöra vad som är marknadsföring, och var pengarna gör mest nytta.

En annan intressant aspekt som en del läsare tagit upp är huruvida Matsekes lön är rimlig, med tanke på just Postkodlotteriets upplägg och hans formella roll. Vd:n sa i intervjun att lönen, på 2,4 miljoner årligen, är rimlig för att han leder ett företag som ”omsätter många miljarder”.

Sanningen är att han leder ett företag som förra året omsatte 798 miljoner kronor. Sedan har han hög position i den ideella föreningen och tycks ha inflytelse över stiftelserna. Men att säga att man leder ett företag som omsätter flera miljarder – det är, som många läsare påtalat, en bit ifrån verkligheten.

SVEPET: Läs hela granskningen

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter