Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

I en startfas av en granskning för över 1,5 år sedan besökte min kollega Jan Almgren och jag bankkontoren för att prata räntor med presschefer och bolånechefer. Syftet var vi tydliga med – vi ville ta reda på vad snitträntan är i bankerna. Det vill säga vad betalar de samlade kunderna i genomsnitt för bolåneränta.

LÄS MER: Så mycket steg priset på borätter 

Listpriser är ju bara ett ord som betyder ”Här är vårt officiella pris, men vi ska nog se till att kunna ge dig lite rabatt”. Ett enkelt trick som gör de flesta kunder glada när de lämnar banken. (SEB däremot har länge som enda bank uppgett att man inte utgår från listpriset)

Inte sällan stoltserar bekanta eller läsare med hur mycket man ”lyckats pruta”. Ofta kanske de tyvärr inte ska vara så glada och nöjda som banken inbillat dem. Många kan ändå betala betydligt högre ränta än grannen – som kanske bara råkade vara en bättre förhandlare eller träffade en glad rådgivare den dagen.

Föga förvånande valde samtliga banker att inte redovisa snitträntan för oss. Eller snarare uppgav man att ”det inte går att få fram”.

LÄS MER: Bolånekund? då är det läge att pruta

Projektet resulterade därför i stället att vi på SvD vände oss direkt till läsarna och bad kunderna uppge sin ränta – det som senare blev den uppmärksammade Räntekartan. Där har tiotusentals kunder nu rapporterat in sina räntor, som enkelt kan jämföras.

Men nu ska kunderna äntligen kunna få samma information direkt från banken. Det meddelade Finansinspektionen tidigare i dag. Förslaget tvingar bankerna till det som vi försökte få dem till redan förrförra våren: att redovisa snitträntan i banken.

Det nya förslaget innebär betydligt större transparens kring boräntan. Det här betyder alltså att färre kunder kommer gå hem och känna sig nöjda med sin prutade ränta – utan att i själva verket ha fått ett särskilt bra pris. Det vill säga: färre kunder kommer luras.

Fler bloggar