X
Annons
X

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Många som haft med Postkodlotteriet att göra beskriver det som ”aggressivt”. Som framkommit i veckans artiklar stämningshotas bolag och organisationer som försöker starta egna lotterier. Och personer inom välgörenhetsorganisationer berättar att det är tydligt att de inte får säga ett negativt ord till media om lotteriet – då riskeras bidraget.

Men även i mediegranskningen visas den offensiva sidan. Som en läsare skrev i ett mejl, och som vi på redaktionen också upplevde igår, satt Postkodlotteriet hela dagen i går och svarade alla på twitter som länkade ut artiklarna. Så här såg deras twitterkonto ut hela dagen i går:

twitter

Att de lade ner den här energin verkade inte imponera på alla:

twitter1

Postkodlotteriet hänvisade alla till ett svar på deras hemsida, som går att läsa här. Det mesta i det långa svaret berör inte artiklarna överhuvudtaget, t.ex ”Postkodlotteriet växer i en bransch som backar”. Mycket av kommentarerna som berör artiklarna stämmer också väl överens med det som står i texterna. Som att ”Postkodlotteriet betalar marknadsmässiga löner” – var precis det kommunikationschefen fick säga i artikeln.

I den långa kommentaren hänvisas bara till en enda ren felaktighet. Så här skriver bolaget:

”I artikeln står det att PostkodLotteriet har fått kritik från Charity Rating för att vi haft 83 procent högre kostnader än andra lotterier och spelföretag. Detta är helt fel och vi ska begära en rättelse.”

Jag bifogar ett utdrag ur Charity Ratings utredning (från 09). Så är det upp till läsarna att avgöra om det är helt fel uppfattat (klicka på bilden).

Skärmavbild 2013-09-11 kl. 11.11.56

Postkodlotteriet medger i ett mejl att man hade missuppfattat den utredningen, men än har man inte ändrat sin långa kommentar.

Nu är det Konkurrensverket som lotteriet får tampas med. Svaren på Konkurrensverkers frågor, och krav att få se material, skulle ha varit inne 30 augusti. Postkodlotteriet har begärt förlängd svarstid, enligt Konkurensverket. Det verkar vara ett tidskrävande jobb för lotteriet.

Det vore intressant att veta hur mycket pengar och resurser som bolaget lägger på att hindra medial granskning, stoppa andra som försöker starta likartade lotterier och driva rättsprocesser – som mot Norsk Tipping, som Postkodlotteriet förlorade. Men det är nog lätt anta, att de offensiva metoderna är dyra.

LÄS MER: Hela granskningen här

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter