Annons
X
Annons
X

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Att Telia Sonera raderar anställdas mejl automatiskt efter bara tre månader, förklarar bolaget med höga ”kostnader för servrarna”. Men ingen av konkurrenterna har någon liknande policy. Och storägare dömer ut förklaringen.

SvD Näringsliv avslöjade i går att de känsliga mejl, som Telia Sonera undvikit att överlämna till åklagaren, verkar ha raderats av bolaget självt. Förklaringen är att Telia har en egen policy att radera mejl efter tre månader. Uppgifterna har kommit fram med anledning av att åklagaren uppgett att Telia inte delat med sig av vissa mejl – som bland annat visar att höga chefer får veta att man förhandlar med diktatorsdottern Gulnara Karimova.

Bolagets kommunikationschef Cecilia Edström uppger att varje medarbetare har ansvar för sin inbox, och får arkivera de mejl som de tycker är viktiga.

– Men ligger det kvar i inboxen finns en funktion som gör att de automatiskt raderas för att det inte ska ligga för många mejl kvar där. Ligger det för mycket information där blir det för tungt.

Ni har alltså inte servrar som klarar mejl i mer än tre månader?

– Nej, och det har varit så sedan mejlfunktionen infördes. Policyn har alltid funnits, om för många sparar information påverkar det prestandan och det ökar kostnader för servrarna.

Har ni aldrig funderat på att byta ut era servrar så att de klarar mejl längre än tre månader?
– Vi kanske får anledning att titta på om det här är en bra funktion. Men i grunden bygger det på att inboxen inte ska fungera som en arkiveringsfunktion, utan den ska tömmas.

LÄS MER: Telia-åtal kan väckas i år

Att åklagaren ändå fick tag i de aktuella mejlen förklarar Cecilia Edström med att han även ”kan få information från andra källor”.
– Han söker ju från många källor. Att han inte fått dem från oss, behöver inte betyda att de inte finns där.

Med anledning av SvD:s nyhet skickade Telia ut ett nytt meddelande till ägarna med ett förtydligande.
– Att mail som ligger kvar i inboxen, och inte aktivt sparats, raderas efter 90 dagar har att göra med att vi är nära 30000 användare, skriver Cecilia Edström, till storägarna.

Det är däremot inget som ägarna köper rätt av. Många är starkt ifrågasättande till Telias version men avböjer att kommentera frågan öppet.

– Bullshit, säger en av ägarna och understryker att bolag med lika många anställda inte kräver någon sådan policy.

– Det är uppenbart att ledningen försöker sopa undan spår till uzbekerna. Det finns inga sådana mailpolicys för bolag som är större än Telia Sonera, säger ägaren.

Att det är en ovanlig policy bland svenska bolag, bekräftas av Telia Soneras konkurrenter. Ingen av de andra större teleoperatörerna har någon liknande policy.

– Telenor Sverige raderar inte några mejl över huvud taget, säger Andreas Hamrin, presschef på Telenor, som är i samma storleksordning som Telia.

Inte heller Tele2 har någon liknande rutin.

– Tele2 raderar inte de anställdas mejl, utan det är endast den egna individen som kan göra det, säger Per Danielson, pressansvarig på Tele2.

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter