Annons

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Ett par uttalanden på senare tid gör det motiverat att fråga sig hur det egentligen står till med sanningshalten hos vissa näringslivspersoner. När Telia Soneras styrelseordförande Anders Narvinger i torsdags meddelade att han lämnar företagets styrelse lät det så här:

– Den största ägaren, svenska staten, har i samband med mitt beslut sagt att man inte har någon kritik att rikta mot mig eller mitt sätt att sköta ordförandeskapet.

Ingen kritik alltså. Det var något helt nytt. Hade Peter Norman svängt i frågan? eller var det statens ägarrepresentant i Telia Soneras valberedning som plötsligt hade börjat gulla med bolagets avgående ordförande?

Jag ringde Kristina Ekengren, statens ägarrepresentant i Telia Sonera. Och nej, hon ville kännas vid något stöd för Anders Narvinger. Hon sa att ”det samtalet inte har förts i valberedningen” och hänvisade till Peter Norman.

Efter en del påtryckningar kom till sist ett skriftligt svar från finansmarknadsministern, och det visade sig att han stod fast vid sin kritik:

”Jag har riktat kritik mot bolagets styrelse /…/ för att de inte har agerat föredömligt”. Medan ordförande säger att staten ”inte har någon kritik att rikta mot mig”.

I klarspråk: någon glider ordentligt på sanningen.

Men det är inte bara en av Stockholmsbörsens mest populära ordförande – alternativt Sveriges finansmarknadsminister – som har svårt att hålla sig till sanningen.

Med anledning av vår pågående granskning av livbolagens kundhantering (där man vill skyffla ur kunder från de garanterade pensionslösningarna, till fondförsäkringar) är det liknande retorik som gäller.

LÄS MER: Så spelar banken med din pension

Det är tydligt att livbolag som Handelsbanken Liv och SPP Liv driver en medveten kampanj – allt för att flytta över risken på kunden och för att bolagen själva ska slippa skjuta till pengar. SPP Liv:s vd Sarah McPhee, förnekar att det rör sig om någon kampanj. Det rör sig i stället om ”ren information”, menar hon.

Ett helt annat svar ges i SPP:s moderbolag, norska Storebrands kvartalsrapport. Här kan man läsa att ”kampanjen i syfte att flytta [SPP:s] kunder till fondförsäkringar intensifierades under det tredje kvartalet”, och att ”stora delar av säljorganisationen fokuserar nu på detta arbete”.

Det är alltså uppenbart att någon inte ger en helt sanningsenlig bild av verkligheten. I det här fallet kan vi anta att det inte är kvartalsrapporten – och alla kunder som mejlat och vittnat om hur de uppmanas flytta sina pengar.

LÄS MER: Kunden tar hela risken

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter