Carolina Neurath
Han har aldrig gjort sig känd som någon charmör direkt, Handelsbankens vd Pär Boman. Snarare är han den lite eftertänksamma, reserverade och trista bankchefen. Det är i alla fall det intrycket som ges vid de korta intervjuerna efter kvartalsrapporterna. Men en annan person trädde fram när jag fick en nära 2 timmar lång intervju med honom. ”Jag tycker han verkar vara den mest personliga bankchefen”, sa min fotografvän på vägen hem och jag var beredd att hålla med.
Med det gör ju inte att det blir mindre svåra frågor för det. Och det var särskilt en fråga som Pär Boman hade vansinnigt svårt att svara på: huruvida kunder som pressar räntan per definition blir mindre lönsamma för banken.
När jag nämnde vår räntekarta sken han upp och utbrast ett: ”Jag tycker den är bra!” Det säger faktiskt alla bankchefer. Att kunderna blir mer förhandlingsbenägna och vill pressa sin ränta kan ju omöjligt vara bra för banken. Men det är det, menar Pär Boman utan att till en början kunna uppge ett förståeligt skäl.
– Jag tror att oavsett vilken sektor du jobbar i så har du krävande, informerande kunder så driver det utvecklingen framåt hos oss. Det tvingar oss till effektivare lösningar. Det är ett starkt konsumentskydd, vilket jag tycker är viktigt.
LÄS MER: Handelsbankens mål – slå statliga banker.
Men är det inte olönsamt för er om kunderna börjar förhandla och kräva lägre ränta?
– Nej så behöver det nödvändigtvis inte vara. Det tvingar oss att vara effektivare och jobba på (fortfarande oklart hur lönsamheten hålls uppe när räntor förhandlas ner)
Men man måste ju kunna slå fast att det är olönsamt för er om kunderna pressar sin ränta?
– (tystnad) Det är ett hypotetiskt resonemang.
Om jag kommer som kund och pressar min ränta då blir jag ju mer olönsam?
– Nej det behöver du inte bli – den andra affären har vi ju inte innan, utan vi kanske får en ny affär från kunden.
Även om det satt långt inne kom till alltså svaret, om än i kryptisk formulering. En kund som ringer och förhandlar sin ränta, kan bli lönsam för banken. Förklaringen är att banken i många fall tar tillfället i akt och dealar för att ”få en ny affär från kunden” – som sparande på konto, i fonder eller pensionssparande. På så sätt kan banken i slutänden tjäna mer på en kund som ringer och förhandlar, genom att sälja på något annat. Men det kan man ju inte säga rätt ut som bankchef.
Handelsbankens har en egen sagolik trädgård – andra delar av banken, som det här rummet, är inte riktigt lika märkvärdigt.
En större intervju med Handelsbankens vd kan läsas i morgondagens SvD Näringsliv.