Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

På senare tid, efter att vi skrivit mycket om bolåneräntor, har några läsare uppgett att en del banker säger nej till nya kunder. Nu fick jag, genom att ta del av en mejlkorrespondens, se det tydligt själv. När en person, som är ordförande för en bostadsrättsförening i Stockholms innerstad, ville få en offert från SEB, blev svaret:

Hej,

Vi tar f n inte in några nya föreningar. Vi fokuserar på att arbeta med de som redan är kunder. Återkom gärna nästa år då har förhoppningsvis förutsättningarna förändrats.

Vänliga hälsningar

Det handlade om lån på totalt 17 miljoner kronor som bostadsrättsföreningen för närvarande har hos Stadshypotek, men i samband med att lånen skulle bindas om skickades ett mejl till SEB, i hopp om ett bättre erbjudande.

Det här, om fler banker gör likadant, illustrerar en skev marknad – där kundernas förhandlingsposition urvattnas.

Samtidigt visar det att bolån inte alltid är en så lönsam produkt. Bankernas riktiga guldkor är de inaktiva kunderna som betalar listpriset. De tuffa förhandlarna, som många större bostadsrättsföreningar, är inte lika attraktiva som kunder.

SEB har, genom att erbjuda låga bolåneräntor, gasat snabbt senaste åren. Uppenbarligen lite för snabbt. Banken blev förra årets vinnare på marknadsandelar på nya bolån. Under 2011 ökade Wallenbergbanken i reda pengar sin bolåneportfölj med hela 49 miljarder kronor.

Vi kan anta SEB har sett till att marknadsandelarna på nya bolån hittills i år har tvärbromsat (tyvärr är marknadsandelarna inte lika synliga längre, eftersom Handelsbanken valde att sluta rapportera in sina siffror till Bankföreningen)

SEB verkar ha insett att man drog på sig för mycket. Vi frågade vd Annika Falkengren, för ett par veckor sedan, om varför kunder säger sig få nej. Då medgav hon att banken har vuxit ”vansinnigt fort” och att kontor inte hängde med. Läs hela intervjun här.

Fler bloggar