Sofia Hedström
Just nu presenterar Nike sina nyheter i New York. Fokus är kvinnan – det är trots allt vi som är den växande målgruppen. Läs mer här om du missat att kvinnan är den nya mannen. Parallellt pågår dessutom ett extremt träningsfokus och när jag igår intervjuade Amy Montage – ansvarig för Nike Women – berättade hon om appen Nike Training Club som laddats ner 16 miljoner gånger.
”För fem år sedan var träning en aktivitet, nu är träningen vem man är”.
Jag har även intervjuat Pedro Lourenco som designat en specialkollektion för Nike. Mer om det i papperstidningen. På modefronten är det tydligt att träningstajtsen är de nya jeansen och i flera av Nikes butiker kan man numera få sina tajts upplagda – precis som med jeans. Nike kommer att fortsätta fokusera på tajts (starka färger och mönster), men även sportbehån kommer att göra avtryck i det vanliga modet. Klädseln på gymmet blir allt viktigare, men jag tycker att det mest intressanta fenomenet just nu är hur sportkläder mixas med vanliga plagg även på stan.