Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

IMG_1797

Just nu presenterar Nike sina nyheter i New York. Fokus är kvinnan – det är trots allt vi som är den växande målgruppen. Läs mer här om du missat att kvinnan är den nya mannen. Parallellt pågår dessutom ett extremt träningsfokus och när jag igår intervjuade Amy Montage – ansvarig för Nike Women – berättade hon om appen Nike Training Club som laddats ner 16 miljoner gånger.

”För fem år sedan var träning en aktivitet, nu är träningen vem man är”.

Jag har även intervjuat Pedro Lourenco  som designat en specialkollektion för Nike. Mer om det i papperstidningen. På modefronten är det tydligt att träningstajtsen är de nya jeansen och i flera av Nikes butiker kan man numera få sina tajts upplagda – precis som med jeans. Nike kommer att fortsätta fokusera på tajts (starka färger och mönster), men även sportbehån kommer att göra avtryck i det vanliga modet. Klädseln på gymmet blir allt viktigare, men jag tycker att det mest intressanta fenomenet just nu är hur sportkläder mixas med vanliga plagg även på stan.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här