X
Annons
X

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

diamond septum ring gold1

När modebranschen vattnat ur tatueringarna tar nästa kroppssmyckning plats – piercingen. SvD:s Sofia Hedström ser 90-talets grungesymbol bli en exklusiv accessoar. Här kan du läsa lördagens artikel. 

Under modeveckan i New York förra veckan syntes modeller med sju ringar i vardera ögonbryn. Även om teamet som jobbade med modehuset Rodarte hade fäst ringarna med lim, blev kroppsaccessoaren en av veckans stora snackisar. Det drogs paralleller mellan de omsorgsfullt dekorerade ögonbrynen och Rihannas septemberomslag för W Magazine, där hennes stora näsring drar till sig all uppmärksamhet. Svenska Ann-Sofie Backs kollektion med smycken där bland annat ringar och armband dekorerats med klassisk piercingdesign syns dessutom just nu i en rad modemagasin och är ytterligare ett exempel som bekräftar att modebranschen intresserar sig för piercing som accessoar. Liksom att piercing väcker uppmärksamhet.
Efter några år där vi bland annat sett tillfälliga tatueringar i form av gnuggisar från Chanel och väskor med tatueringsmotiv hos Louis Vuitton, plus en rad varianter av bläckmärkningar i reklamkampanjer – där fotografen Terry Richardsons arm tillsammans med Valentinos exklusiva handväskor måste räknas som det mest absurda exemplet – är det nu dags att gå vidare. När nästan en hel generation märkt sig med bläck är tatueringen inte längre en spänningshöjare för modebranschen att ta till.
Ett tydligt tecken på att tatueringstrenden gått för långt var Reebok och Salong Betongs tillfälliga tatueringsstudio i samband med löpartävlingen Tough Viking i Stockholm i augusti. Alla deltagare som ville fick märka sig med sportjättens logga. 94 personer gjorde slag i saken – och fick 5 000 kronor vardera att handla träningskläder för. Visst lär människor fortsätta att tatuera sig, men händelsen med de intatuerade loggorna markerar slutet för modets flirt med tatueringsvärlden.
Piercingen – som väl får de flesta att tänka på 90-talets grungevåg där kroppssmyckning av ögonbryn, näsringar och navlar var ett påtagligt inslag – började redan 2103 smyga sig in i modet. Ett av de mest tongivande exemplen var Givenchys höstkollektion där både manliga och kvinnliga modeller bar kristallprydda näsringar som var så stora att de delvis täckte munnen. Ringarna var inget catwalktrick utan såldes senare på varuhus som Barneys i New York för drygt 4000 kronor. Även andra händelser under förra året indikerade att piercingen var på väg tillbaka. Bland annat hade Metropolitan Museum of Art i New York punk som tema på sin årliga modeutställning, och på den fest som inleder utställningen och mingelmässigt jämförs med Oscarsgalan, var en rad personer piercingdekorerade, däribland modellen Karen Elson och skådespelerskan Jessica Biel.
Bland folk i modebranschen har piercingstudion New York Adorned i stadsdelen East Village blivit en destination. Där gör J. Colby Smith drygt trettio hål om dagen. Hans specialitet är att bestämma hur ett öra ska smyckas.
– Många kommer hit på samma sätt som hos en frisör. Jag tittar på öronen och ser var olika smycken ska sitta. Jag försöker vara brutalt ärlig. Piercingen ska vara elegant och fungera som ett komplement till personens stil.
På New York Adorned finns smycken i guld och silver som inte alls påminner om klassiska piercingsmycken. En del kunder har även med sig smycken – diamanter är inte ovanligt.
J. Colby Smith menar att den pågående trenden skiljer sig från den på 90-talet.
– Nu ska det inte vara aggressivt utan vackert och smickrande. Mitt jobb är att göra piercingen relevant idag.
I samband med Rihannas omslagsfotografering för aktuella W Magazine lånades en näsring från det Nya Zeeländska märket Meadowlark. Designern Claire Hammon kände inte till några detaljer kring fotograferingen och fick närmast en chock då hon morgonen efter möttes av ett internet som svämmade över av inslag och artiklar där folk spekulerade i om Rihanna gjort en septumpiercing, alltså en klassisk tjurring. Eftersom smycket som skapade rubriker var hennes design blev hon plötsligt en auktoritet på området. Hon fick veta att smycket skulle synas på W:s omslag, liksom att superstjärnan blivit så förtjust i näsringen att hon ville behålla den. Enligt Claire Hammon har omslaget både lett till en ökad efterfrågan på piercingsmycken, och förändrat bilden av piercingsmycken som något tungt i kirurgiskt stål.
– När piercingen nu kommer tillbaka i modet är smyckena betydligt mer accepterade än på 90-talet. Men även om bilden av dem förändras adderar de fortfarande något tufft till en stil.
En avgörande orsak till modebranschens nygamla intresse är som jag ser det den övergripande 90-talstrenden som präglat modet i flera år. En annan är tröttheten kring tatueringar. Piercingen blir mer exklusiv och utanförskapsladdningen tonas ner. Utanför catwalken känns grunge eller punk konstlat, och piercingen i modet saknar politisk laddning. Snarare är det en effekt av den pågående smyckestrenden. Allt fler investerar i dyrbara smycken – nu även i piercingform. Klassiska piercingsmycken lär däremot inte få något stort genomslag, snarare kommer vi låta exklusiva smycken dekorera kroppen på nya sätt.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här