Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Juicy Couture stänger alla sina butiker och New York Magazine ser ett samband mellan myskläderna och kändiskulturen.

”In the early 2000s, comfort was cool. Celebrities went about their glossy lifestyle of international bottle service in velvet hoodies and fleece-lined Uggs, and one brand seemed to encapsulate that ethos perfectly. The rise of the Juicy tracksuit coincided with the emergence of a particular kind of tabloid coverage; Us went from monthly to weekly in 2000, InTouch arrived in 2002, and Life & Style came out in 2004. With the help of blogs like Perez Hilton (2001), the invention of YouTube (2005), and the birth of TMZ (2005), fans could easily see the rich and famous looking their absolute laziest.”

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här