Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

StudioXO bw

Det finns som ni vet många dimensioner av det medvetna modet – sättet vi tvättar på är en. 2012 släpptes den här dokumentären och under Copenhagen Fashion Summit för en månad sedan introducerade H&M och Ginetex en ny märkning av kläder – Clevercare. Nu ger sig AEG in i debatten och släpper dokumentären The Next Black tillsammans med House of Radon som handlar om framtidens mode. Så här säger Lovisa Sunnerholm på AEG som är exekutiv producent för The Next Black och som hoppas att filmen ska starta diskussioner.
Klädvård är en så viktig del av klädesbranschen, men det kanske inte är den mest engagerande och diskuterade. Med The Next Black vill vi hitta nya sätt att engagera i frågan eftersom vi vet att det är en viktig del i att göra klädesindustrin mer hållbar.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här