Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

clevercare-hm-copenhagen-2-537x402

Under Copenhagen Fashion Summit i torsdags introducerade H&M och Ginetex en ny märkning av kläder – Clevercare. Initiativet hejades även på av Stella McCartney. Clevercare handlar alltså om att du som konsument kan minska klimatpåverkan genom att tvätta på lägre temperatur och mer sällan. Märkningen indikerar vad plagget verkligen behöver och enligt H&M står konsumenten själv för 30 procent av plaggets miljöpåverkan.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här