Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Tillfälliga butiker – så kallade pop up- och gerillabutiker som existerar under en begränsad tid – är en påtaglig trend i årets julhandel. Grand Central Station i New York har exempelvis förvandlas till ett centrum för indiedesigners och i Storbritannien – där var sjunde skyltfönster är tomt – fungerar pop-ups som en krislösning. Trenden med pop-ups letar sig tillbaka till 2004 då Comme des garçons startade en tillfällig butik i ett industriområde i Berlin. Ett annat omtalat exempel är Pradas ökenbutik i Texas. I somras skrev jag om förlängningen av pop-ups – butikerna på hjul. Du kan läsa hela artikeln här.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här