Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Vi utlandssvenskar skämtar ofta om svenskarnas besatthet av olika produkter. Den senaste har utan tvekan varit platta tygskor och vi är många som fått ta emot beställningar på barnconverse, födelsedagsconverse och inte minst vardagsconverse (bara 3-4 par att byta med sådär). Ha-begäret har varit starkt och åtskilliga lådor med Converseskor har skeppats över Atlanten till besatta svenskar. Jag kan därför inte annat än skratta när jag ser inslaget om Conversesjukan – om hur tygskorna förstör fötter och knän. Se det här. Inte för att det är roligt med skador, utan för att det här bara skulle kunna hända i Sverige. Jag önskar att jag kunde länka till en artikel jag skrev 2010 om varför Sverige är ett av världens mest ensidiga modeländer. Tyvärr ligger den inte uppe på nätet, men här är ett utdrag:

Den svenska stilen bygger på att de flesta ska vilja hänga med, få är stiltrogna och det är socialt accepterat att växla mellan olika trender. Ena stunden syns därför en armé av lyxgother iklädda robusta kängor, leggings med skinndetaljer och trasiga t-shirts på landets storgator för att några veckor senare vara utbytta mot prydliga Gossip Girlflickor i veckade kjolar och hårband med rosetter på sned. Modemedvetenhet i Sverige handlar om att vara bra på att anamma trender snarare än att utveckla en individuell stil vilket förklarar de trendupplysande modebloggarnas framgång.
-Den har aldrig lönat sig att vara en avvikare i Sverige vilket gör att vi gärna gör samma saker ungefär samtidigt och gärna befinner oss mitt i flocken, säger Kjell A. Nordström som är ekonomie doktor och ofta föreläser om nationens egensinne.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här