Sofia Hedström
Så här svarade handelsminister Ewa Björling när jag frågade henne vad det sänder ut för signaler att Gina Tricot betalar för att medverka på en hållbarhetskonferens.
-Jag ser inte det som motstridigt. Hållbarhet kan vara mycket. Det är naturligt att fler och fler vill sammankopplas med begreppet.
”Swedish fashion goes New York” är en serie evenemang för att stärka svenskt mode i USA, däribland en modevisning på New Museum och konferensen Design Intelligence; Fashion. Initiativet finansieras av bland annat Exportrådet, Svenska Institutet, Svensk Form och flera av modeföretagen som deltar. Tyvärr kan jag inte länka till notisen här i SvD, men jag intervjuades i Expressen om satsningen. Hållbarhet är precis som Ewa Björling säger ett hett epitet, men det kommer urholkas totalt om det fortsätter att missbrukas. På nästa konferens hoppas jag att bara märken som verkligen är hållbara får representera ett ”hållbart svenskt mode”.
Bild: Jonathan Hökklo/Expressen