Sofia Hedström
”Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”
Det är starka ord från Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh i en debattartikel i DN. De är dock långt ifrån ensamma om att ha reagerat. ”I find this advertisement very alarming and borderline” säger exempelvis Ralph Braun som arbetar på the Early Skin Cancer Centre på Universitetssjukhuset i Zurich till Daily Mail. Jag tycker kampanjen med den extremt brunbrända modellen är både osmaklig och omodern. 80-talsidealet för tankarna till solariemamman i New Jersey som nyligen lät sin femåring sola på solarium. Händelse fick hela världen att reagera, speciellt efter att ha sett mamman som bevisligen solat alldeles för mycket. Oavsett om modellen som används i kampanjen solat extremt mycket innan fotograferingen eller fått den extrema brännan med datahjälp känns kampanjen precis som solariemamman som hämtat från en annan tid. Ingen av dem uppmanar människor att sola sig till hudcancer, men de är inte långt ifrån. Extremt omodernt.
Samma modell. Bild: Daily Mail