H&M och hudcancern

”Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”

Det är starka ord från Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh i en debattartikel i DN. De är dock långt ifrån ensamma om att ha reagerat. ”I find this advertisement very alarming and borderline” säger exempelvis Ralph Braun som arbetar på the Early Skin Cancer Centre på Universitetssjukhuset i Zurich till Daily Mail. Jag tycker kampanjen med den extremt brunbrända modellen är både osmaklig och omodern. 80-talsidealet för tankarna till solariemamman i New Jersey som nyligen lät sin femåring sola på solarium. Händelse fick hela världen att reagera, speciellt efter att ha sett mamman som bevisligen solat alldeles för mycket. Oavsett om modellen som används i kampanjen solat extremt mycket innan fotograferingen eller fått den extrema brännan med datahjälp känns kampanjen precis som solariemamman som hämtat från en annan tid. Ingen av dem uppmanar människor att sola sig till hudcancer, men de är inte långt ifrån. Extremt omodernt.

Samma modell. Bild: Daily Mail

Visa kommentarer (132 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Detaljbild på Hillfons verk ur hennes hem. unik konstnärsmiljö

Staden köper inte Hillfons hem

”För höga kostnader”.

Roy Andersson:
Jag är Hugo Rask

Kultursvep

Erkänner: Det var obehagligt.

Kön och kroppslighet utan skygglappar

Under strecket

Feministisk bildningsprojekt.

”Tid för rannsakan
i spelindustrin”

Krönika

Twitterpöbel förtrycker kvinnor.

”Sexism hör inte hemma i spelvärlden”

Brännpunkt

Upprop: Vi tar avstånd.

”Inget behov att försvara mig”

Alice Bah Kuhnke

Utlovar ett ”bibliotekslyft”.

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

”Jag plockade äpplen som en knasboll”

Krönika

Andres Lokko går på rave.

Turkisk popkulturs förändrande kraft

Kulturchefen

Såpoperans soft power.

Blir det okej att rösta på böghat i nästa val?

Krönika

Harry Amster om SD-väljarna

Tv-tittare: SD behandlades illa

347 personer anmälde SVT:s EU-valvaka.

När ebola-nojorna
har tagit över

Sthlmsnatt

"Du skrämmer hela kvarteret”

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

”De ökade klyftorna
trivialiseras i Sverige”

Krönika

Om viktigt bränsle debatten.

Unika bilder: Här
kapitulerar Japan

Webb-tv
Se video

Första bilderna släppta.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.