H&M och hudcancern

”Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”

Det är starka ord från Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh i en debattartikel i DN. De är dock långt ifrån ensamma om att ha reagerat. ”I find this advertisement very alarming and borderline” säger exempelvis Ralph Braun som arbetar på the Early Skin Cancer Centre på Universitetssjukhuset i Zurich till Daily Mail. Jag tycker kampanjen med den extremt brunbrända modellen är både osmaklig och omodern. 80-talsidealet för tankarna till solariemamman i New Jersey som nyligen lät sin femåring sola på solarium. Händelse fick hela världen att reagera, speciellt efter att ha sett mamman som bevisligen solat alldeles för mycket. Oavsett om modellen som används i kampanjen solat extremt mycket innan fotograferingen eller fått den extrema brännan med datahjälp känns kampanjen precis som solariemamman som hämtat från en annan tid. Ingen av dem uppmanar människor att sola sig till hudcancer, men de är inte långt ifrån. Extremt omodernt.

Samma modell. Bild: Daily Mail

Visa kommentarer (132 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Topp tio
Patrik Riber, Lisa Nilsson och Zain Odelstål i Chicago

Hetast just nu på Stockholms scener

SvD väljer favoriterna ur höstskörden.

FOTO: Petra Hellberg

Snöfritt i julkalender
med miljöfokus

TV

Äventyr inspirerat av Indiana Jones.

”När jag ser bilderna börjar jag gråta”

Prag

25 år efter Sammetsrevolutionen.

Tjeckiens unga kräver svar

Studentdemonstration slogs ner av kravallpolis.

SvD väljer 10 böcker
för höstens bokcirkel

SvD väljer

Från Andersson till Östergren.

Unika fotografier inifrån Studio 54

Alla dansade med alla. ”Det var nu eller aldrig”.

Webb-tv

”Jag beskylls för att upprepa mig jämt”

Filmsuccén

Roy Andersson om sin egen stil och nya hyllade film.

Spelbloggen

”Hur faen blir det
med tomten i år?

Sthlmsnatt

Live från Skäggtorget i Hornstull.

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

Unika bilder: Här
kapitulerar Japan

Webb-tv
Se video

Första bilderna släppta.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.