H&M och hudcancern

”Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”

Det är starka ord från Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh i en debattartikel i DN. De är dock långt ifrån ensamma om att ha reagerat. ”I find this advertisement very alarming and borderline” säger exempelvis Ralph Braun som arbetar på the Early Skin Cancer Centre på Universitetssjukhuset i Zurich till Daily Mail. Jag tycker kampanjen med den extremt brunbrända modellen är både osmaklig och omodern. 80-talsidealet för tankarna till solariemamman i New Jersey som nyligen lät sin femåring sola på solarium. Händelse fick hela världen att reagera, speciellt efter att ha sett mamman som bevisligen solat alldeles för mycket. Oavsett om modellen som används i kampanjen solat extremt mycket innan fotograferingen eller fått den extrema brännan med datahjälp känns kampanjen precis som solariemamman som hämtat från en annan tid. Ingen av dem uppmanar människor att sola sig till hudcancer, men de är inte långt ifrån. Extremt omodernt.

Samma modell. Bild: Daily Mail

Visa kommentarer (132 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se Läs reglerna i sin helhet

Reportage

Bråkar för lite för att bli ihågkommen

Kulturpolitiken - Älskad av ingen, hatad av utövare och ifrågasatt i media.

FOTO: Magnus Hjalmarson Neideman

Stockholm bör fredas mot nazism

Krönika

”Ovärdigt och motbjudande”

Philippine de Rothschild 1933–2014

Minnesord

Franska vinvärldens grande dame.

”Film är mitt heroin, jag måste ha det’’

profilen

Har regisserat ”Tom at the farm”.

Lee går i egna dovt våldsamma spår

Litteratur

“Future Perfect”

Rätten att glömma plaggens politik

Mode

Hållbarhet, ekonomi – och feminism.

Vad man bör köpa?

Berglins

Att läsa tv-studier på distans.

”Sladdriga scener
i Nutleys nya film”

Premiärer

Nutley, Sin City och otäckheter.

Jimmy Håkansson

Jimmy HåkanssonSpelbloggen

Till bloggen

Vilken republik
har denna flagga?

Quiz

Dick Harrison om ett europeiskt land.

Tv-val avslöjar din kultursmak

Krönika

”Tro inte att du är unik”.

PK ett ideal vi bara måste återerövra

Krönika

”Vem vill inte bete sig korrekt?”

Finns hopp för
förbisedda författare

Krönika

Vem läser Ivar Lo i dag?

Sverige blir inget Danmark

Under strecket

SD har misslyckats.

Färgbilder från första världskriget

Bildspel

Unikt material i ny bok.

Ögonblicksbilder
från depressionen

Bildspel

1930-talets USA i färg.

Se unika färgbilder från förra sekelskiftet

Bildspel

Dokumenterade det ryska imperiet.

Tsarens rike på ett nytt sätt

Del II

Unika färgbilder från förra sekelskiftet.