Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

”Det är sorgligt att skriva, men H&M kommer genom sin senaste reklamkampanj, förutom att sälja baddräkter, bidra till att allt fler förlorar livet i hudcancer”

Det är starka ord från Cancerfondens Yvonne Brandberg och Stefan Bergh i en debattartikel i DN. De är dock långt ifrån ensamma om att ha reagerat. ”I find this advertisement very alarming and borderline” säger exempelvis Ralph Braun som arbetar på the Early Skin Cancer Centre på Universitetssjukhuset i Zurich till Daily Mail. Jag tycker kampanjen med den extremt brunbrända modellen är både osmaklig och omodern. 80-talsidealet för tankarna till solariemamman i New Jersey som nyligen lät sin femåring sola på solarium. Händelse fick hela världen att reagera, speciellt efter att ha sett mamman som bevisligen solat alldeles för mycket. Oavsett om modellen som används i kampanjen solat extremt mycket innan fotograferingen eller fått den extrema brännan med datahjälp känns kampanjen precis som solariemamman som hämtat från en annan tid. Ingen av dem uppmanar människor att sola sig till hudcancer, men de är inte långt ifrån. Extremt omodernt.

Samma modell. Bild: Daily Mail

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar