Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Läderkampanj. Stella McCartney teamar upp med PETA under modeveckan i New York och lanserar en video som ifrågasätter användningen av läder.

Konkurs. Ryktena kring Barney’s fortsätter att cirkulera.

Superbowl. Bea Åkerlund skapar Madonnas utklädningskläder.

Knas-Karl. Lagerfeld påstår att Adele är för tjock och stjärnan svarar lugnt att hon inte vill se ut som en modell.

PopUp. Tillfälliga butiker fortsätter som trend och en av dem som satsar är Jeremy Schott som lanserar en PopUp-butik under modeveckan i New York.

Demon. Kate Moss är besatt av djävulen i senaste W.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar