Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Tygkassarna blev en världsomspännande trend 2007 när Anya Hindmarch skapade kassen med trycket ”I’m not a plastic bag”. Efter det har modehus som Dagmar samarbetat med Ica och de allra flesta kulturinstitutioner börjat sälja påsar med loggor. Tygkassarna har dock inte bara ersatt platspåsarna utan också handväskan. Det skriver New York Times. Medvetna konsumenter slopar it-väskan till förmån för en kasse som kommunicerar kulturell smak. Kassen har helt enkelt blivit den nya t-shirten med tryck.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar