Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Nästan varje vecka hör journalister av sig till mig och frågar vilka modeföretag som verkligen värnar om miljön. Jag blir glad varje gång jag kan svara att de blir fler och fler. För tre år sedan startade Timberland en kampanj som gick under namnet Earthkeeping där vi konsumenter bland annat uppmanades att ta ställning med vår konsumtion. Timberland utvecklade dessutom en kollektion med skor till stor del gjorda i återvunna material. Nu reser ett gäng från företaget runt i USA och uppmanar konsumenter att inte använda plastpåsar samt att återvinna. I helgen var de i New York, medan jag var i Reykjavik och imponerades av den isländska modescenen. Ett antal märken, som Varma, säljer produkter i ull som är producerade på ön. Lokalt mode behöver inte vara mer komplicerat än så.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här