Sofia Hedström
I Korea säljs just nu begagnade papperskassar på nätet och i USA lanseras en läderpåse som ska ersätta närbutikernas engångspåsar i plast. Vad vi väljer att stoppa våra nyinköpta varor i fortsätter att uppröra och beröra. Kassar och påsar signalerar nämligen inte bara våra konsumtionsmönster, utan också vår miljömedvetenhet. När Anya Hindmarchs tygpåse med texten I’m not a plastic bag letade sig in i modetidningarna för fyra år sedan blev fashionistorna upplysta. Debatten blev dock inte långvarig utan glömdes snart bort och nu är det därför dags igen.
Den amerikanska läderpåsen är framtagen av Cast of Vices som använder sig av välkända tryck som Thank you, I love NY och Have a nice day som verkligen gör att väskan påminner om de påsar som delas ut i överflöd i amerikanska närbutiker. Läderpåsens syfte är framförallt att vara kitschig, men Cast of Vices blåser även liv i en debatt som kommer att fortsätta vakna till liv då och då. Den stora frågan är dock när vi konsumenter ska slopa klädbutikernas påsar och stoppa våra nyinköpta plagg i medtagna kassar?