Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

I Korea säljs just nu begagnade papperskassar på nätet och i USA lanseras en läderpåse som ska ersätta närbutikernas engångspåsar i plast. Vad vi väljer att stoppa våra nyinköpta varor i fortsätter att uppröra och beröra. Kassar och påsar signalerar nämligen inte bara våra konsumtionsmönster, utan också vår miljömedvetenhet. När Anya Hindmarchs tygpåse med texten I’m not a plastic bag letade sig in i modetidningarna för fyra år sedan blev fashionistorna upplysta. Debatten blev dock inte långvarig utan glömdes snart bort och nu är det därför dags igen.

Den amerikanska läderpåsen är framtagen av Cast of Vices som använder sig av välkända tryck som Thank you, I love NY och Have a nice day som verkligen gör att väskan påminner om de påsar som delas ut i överflöd i amerikanska närbutiker. Läderpåsens syfte är framförallt att vara kitschig, men Cast of Vices blåser även liv i en debatt som kommer att fortsätta vakna till liv då och då. Den stora frågan är dock när vi konsumenter ska slopa klädbutikernas påsar och stoppa våra nyinköpta plagg i medtagna kassar?

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här