Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

Kortvariga förhållanden är en seglivad trend, men snart har alla stora kedjor samarbetat med alla stora designers. Nästa steg för kedjorna är därför att inleda korta förhållanden med modeskaparnas samarbetspartners. Ett aktuellt exempel är Albertus Swanepoel som gjort hattar till bland annat Marc Jacobs och Proenza Schouler. Just nu umgås han med designmaffian på den amerikanska kedjan Target och i höst kommer han ut med en tillfällig kollektion på varuhuset. Det här är dock bara början och vi kommer garanterat att få se fler exempel på samarbeten där den tillfälliga partnern är okänd för den stora massan.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här
Fler bloggar