Annons

Sofia Hedström om mode

Sofia Hedström

Sofia Hedström

När kändisar och kedjor samarbetar är tanken att vi konsumenter ska tro att vi köper en kopia av något som kändisen en gång burit. Mest framgångsrik är Kate Moss för Top Shop, men idag finns det knappt någon kändis som inte öppnat upp sin garderob för att plagiera garderobsinnehållet till en kändiskollektion. Om två veckor släpps Lady Gagas kollektion för Polaroid och självklart gör den anspråk på att vara lika experimentell som stjärnan själv. Kollektionen kommer inte innehålla någon köttklänning med bäst före datum, men ett par solglasögon som även är en videokamera. Glasögonen är baserade på ett par gjorda av en iPod som Lady Gaga bar under Fame Ball turnén.

Om bloggen



Mode är så mycket mer än välfyllda shoppingkassar och i bloggen fokuserar jag på vad som händer i modebranschen, kläders effekt på miljön och plagg som ger hjärtklappning. Varje vecka inleds med Medveten måndag och på fredagar sammanfattar jag veckans mest intressanta modehändelser under Veckans ögonsbrynshöjningar.

Modemeriter: Visningsveteran som varit på över fyrtio modeveckor, bland annat i Paris, New York och São Paolo, och intervjuat modeskapare som Karl Lagerfeld, Vivienne Westwood och Marc Jacobs. Jag skriver om mode i SvD varannan lördag, men har också varit expertkommentator på Fox TV, skrivit för amerikanska Nylon, ryska Collezioni och den världsledande trendbyrån WGSN samt studerat modejournalistik på Fashion Institute of Technology och modehistoria på Parsons School of Design. Under ett år genomgick jag en årslång shoppingdetox och 2011 kom boken Modemanifestet ut som beskriver upplevelsen. Modemanifestet finns även på norska och engelska och släpptes i USA våren 2013.

Stilsvaghet: Knallröda läppstift, pennkjolar och löparklänningar – har sprungit nio maraton i klänning.

Kontakta Sofia Hedström här